Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Snyggt!ÄNTLIGEN![]()
![]()
![]()
Inte någon dussinvara här inte. Nu finns det iofs inte några Panerai som är det, men denna synes väldigt ovanlig. Mkt snygg även om jag inte tycker att du bytt upp digÄNTLIGEN![]()
![]()
![]()
Inte någon dussinvara här inte. Mkt snygg även om jag inte tycker att du bytt upp dig. Blir dock lite avis på ubåten på urtavlan och baksidan ja hela klockan. Mkt nöje
Jag kör med en liten tejpbitOnly one thing that can help you:
![]()
Förlåt, nu måste jag fråga för jag förstår inte riktigt tror jag... varför krävs tejp, gladpack, polering eller ett nytt kronskydd?Jag kör med en liten tejpbit![]()
Superfin! Torpeden (eller vad vi kallar den) är riktigt najs!ÄNTLIGEN![]()
![]()
![]()
Armbanden sliter på klockan och då var min tanke att bara köra på och vid behov byta kronskyddet, det som eventuellt kommer att slitas på min 112:a, eller så polerar man bara. Just nu har jag en liten tjepbit där (genomskinlig som inte syns) som armbanden kan luta sig mot.Förlåt, nu måste jag fråga för jag förstår inte riktigt tror jag... varför krävs tejp, gladpack, polering eller ett nytt kronskydd?
Min PAM088 -06:a tappar runt 8s per dygn. Kan man rucka klockan eller är det service som gäller? Och vad kan en service tänkas gå på? En trevlig upptäckt att lumen är minst lika bra som beskrivet. Inte bara stark utan också långvarig. Inga problem alls att läsa den efter 8-9 timmar i mörker!
8 sekunder visar väl knappast på något servicebehov, däremot kan du kolla gångreserven som ska ligga på runt 42 timmar vid fullt uppdrag.
Nedan @Nymans Ur 1851 prislista.
PANERAI
Service: Renovering av verk, packningar och trycktest Täthetsservice: Rengöring av boett och länk, alla packningar och trycktest. Polering: Vid polering ingår täthetsservice.
Modell Service inkl. polering Täthetsservice Polering
Automater 5 300 kr 1100
Ah. Armband som i andra armband än det du har på klockan ... nu hajade jag. Check.Armbanden sliter på klockan och då var min tanke att bara köra på och vid behov byta kronskyddet, det som eventuellt kommer att slitas på min 112:a, eller så polerar man bara. Just nu har jag en liten tjepbit där (genomskinlig som inte syns) som armbanden kan luta sig mot.
Blev det tydligare nu?![]()
Tack nu är viklåset monterat på gummit! Snyggt värreDet fanns en skruv men man behöver typ mikroskop för att det
![]()
Tack inte så farligt ju!![]()
@Nymans Ur 1851 kan väl svara på det.Tror att priset är exklusive delar som byts ut vid servicen.
Det är så det är, har frågat Nymans tidigare.@Nymans Ur 1851 kan väl svara på det.
Härligt grattisÄNTLIGEN![]()
![]()
![]()
Verkligen inte; 150st gjorda, boxarna till Panerai's Special Edition klockor är riktigt maffia! Ja "ubåten" eller om man ska vara riktigt noga: bemannade torpeden "Siluro a Lenta Corsa" vilket betyder långsamtgående torped är riktigt cool! Den italienska marinen som självklart hade Panerai varende kotte kallade torpeden Maiale vilket direktöversatt betyder gris, tavlor med loggan kallas därför PIG-dial t.ex din klockas syskon PAM425
Sjukt bra, grattis som fan!ÄNTLIGEN![]()
![]()
![]()
Bra!Ah. Armband som i andra armband än det du har på klockan ... nu hajade jag. Check.
någon som vet vad skillnaden är mellan denna pam002:
http://www.chrono24.se/panerai/lumi...erenceNumber=pam00002$192&manufacturerIds=192
och säg en pam112 utan sandwich?
Klipp8 sekunder visar väl knappast på något servicebehov, däremot kan du kolla gångreserven som ska ligga på runt 42 timmar vid fullt uppdrag.
Det är bra.Klipp
Den snurrade på i 45 timmar så det får väl anses vara bra då?
Stiligt!!!ÄNTLIGEN![]()
![]()
![]()
Wow så snygg! Jag söker just nu en PAM049 eller PAM051 med vit tavla. Jag försöker förstå om det finns någon skillnad mellan dessa två referenser. Någon som vet? Jag har också fastnat för länken som är mer intressant formspråk på än den nya som är mer slätstruken.Det där mina damer och herrar är ett kvalitetssvar av rangEtt jättetack @Af Sjodahl för en suverän jämförelse, och jag fick svar på precis allt jag undrade över. Det som slår mig mest även om jag hade misstänkt det innan genom att titta på olika bilder, är att Paneraien bärs större än Subben och också att den är väldigt hög. Jag hade nog i och för sig trott i och med att den har stålbaksida att den skulle vara ett par millimeter lägre.
Annars så håller jag helt med dig om att 40mm på en Panerai är perfekt. Visst är de större referenserna mäktiga på sitt sätt, men enligt mig så kommer formspråket till sitt maximala rätt i ett lite mindre case. Jag har snöat in på PAM48 med länk. (Lånad bild från nätet). Jag är väldigt förtjust i utseendet på länken och det lär ju vara precis som du skriver, en klocka med en enorm handledsnärvaro. Den har precis rätt spec också för min Paneraismak...subsekund, datum och målade index.
Det är nog mest höjden som gör den mindre allround och mer till en utpräglad sportklocka, plus i viss mån att fler personer använder sub till så gott som all klädsel så där suddas gränserna bort på ett mer naturligt sätt. Men som sommarklocka skulle jag välja Panerainen sex av sju dagar i veckan. Det tilltalar mig även att den är mycket mer ovanlig och inte sitter på så många armar.
Återigen, ett stort tack för ditt svar och för en suverän jämförelse med finfina bilder
![]()