Smulan
Guld
Banden kommit! Har dock inget att montera dom på nu.... för den väntar hemma
![]()
![]()
Måste fråga om spännen. Är det original alt finns det motsvarande original?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Banden kommit! Har dock inget att montera dom på nu.... för den väntar hemma
![]()
![]()
Måste fråga om spännen. Är det original alt finns det motsvarande original?
Sitter ett OP 1 i 002 och OP X i 112. Verkar väldigt lika i övrigt.Inte säker på om det är enda skillnaden men 112 har glasbaksida vilket 002 inte har. Tror också verket är ofinisherat på 002
Dom är inte original utan följde med till banden. Hur menar du motsvarande? Vanliga polerade eller borstade C-spännen finns ju, dock alltid panerai-loggan ingraverad på.
Polerade i den formen tänkta jag. Snygga och skulle nog passa bra på min krokkorem.
Slå en flukt här för info om olika modeller:Är det någon som vet skillnaden på de olika modellerna med vit tavla från 1999-2009, t.ex. PAM049, PAM051, PAM113, PAM114, OP6655, PAM103, PAM010? Kanske finns det någon enkel väg till info? Det finns kanske ännu fler modeller med vit tavla och gärna med den gamla länken?
![]()
Tack så mycket, där fanns all info.Slå en flukt här för info om olika modeller:
http://www.paneraisource.com/models/all.html
Är det någon som vet skillnaden på de olika modellerna med vit tavla från 1999-2009, t.ex. PAM049, PAM051, PAM113, PAM114, OP6655, PAM103, PAM010? Kanske finns det någon enkel väg till info? Det finns kanske ännu fler modeller med vit tavla och gärna med den gamla länken?
![]()
Tänkt att bli sommar-fresh med vit tavla?![]()
En fråga ... jag har sett att det står någon form av serienummer (typ OP 000) mellan på boetten mellan hornen, på vissa av Panerais boetter. På vilka står det så ... Radiomirs bara?
Finns alltid massa nummer, ett OP nummer, ett nummer som börjar på SM/BB/PB följt av några nummer samt ett produktionsnummer en bokstav för vilket år sen tillverkningsantalet det åretStår ibland mellan bandhornen, ibland bakboetten
![]()
Nääärå!Men det är väl inte slump var de sätter det?
Jag har några spår som jag tror ska ge mig lite ytlig livsglädjeTänkt att bli sommar-fresh med vit tavla?![]()
Jag är tveksam till att Panerai godkänt designen. Frågan är snarare om detta skulle betraktas som ett intrång i Panerais rätt. Antar att du framförallt tänker på siffrornas typsnitt eller?Träffade en kille idag som hade en klocka I trä på armen.
Jag fastnade inte för att den var av trä utan för att typsnittet var en direkt "copy-paste" från Panerai.
Jag bad att få titta på klockan och visade min som jämförelse. Då sa killen att vi kanske hade samma urverk men att hans var I trä och min I metall. Jag svarade kort att jag inte trodde att vi hade samma urverk, men gick inte in mer I detalj på det
Hur kan Panerai ha godkänt att klockor får se ut så här, det är ju ren kopia av typsnittet som jag ser det.
Vad tycker ni?![]()
Om jag minns rätt så har de inte mönsterskydd på den urtavlan, därmed kör bl.a. Lüm-Tec liknande. De har det på S.L.C. (pig) dial däremot, och säkerligen om man kan hävda att man kan ta miste på kopian och en äkta Panerai (vilket inte är fallet här).Jag är tveksam till att Panerai godkänt designen. Frågan är snarare om detta skulle betraktas som ett intrång i Panerais rätt. Antar att du framförallt tänker på siffrornas typsnitt eller?
Har själv börjat kolla runt efter en vit men är lite osäker på om det håller i längden. Man tröttnar inte på den vita tavlan?Pannor med vit tavla är jävligt underskattade, saknar min gamla 114 som nu är i @Rock_N_Ron ägo