• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Banden kommit! Har dock inget att montera dom på nu.... för den väntar hemma :nailbiting::nailbiting:

20160401_154726.jpg
20160401_154657.jpg

Måste fråga om spännen. Är det original alt finns det motsvarande original?

Är det någon som vet skillnaden på de olika modellerna med vit tavla från 1999-2009, t.ex. PAM049, PAM051, PAM113, PAM114, OP6655, PAM103, PAM010? Kanske finns det någon enkel väg till info? Det finns kanske ännu fler modeller med vit tavla och gärna med den gamla länken?
vitpam051.jpg

Senast ändrad:
Är det någon som vet skillnaden på de olika modellerna med vit tavla från 1999-2009, t.ex. PAM049, PAM051, PAM113, PAM114, OP6655, PAM103, PAM010? Kanske finns det någon enkel väg till info? Det finns kanske ännu fler modeller med vit tavla och gärna med den gamla länken?
vitpam051.jpg

Tänkt att bli sommar-fresh med vit tavla? :)

En fråga ... jag har sett att det står någon form av serienummer (typ OP 000) mellan på boetten mellan hornen, på vissa av Panerais boetter. På vilka står det så ... Radiomirs bara?

En fråga ... jag har sett att det står någon form av serienummer (typ OP 000) mellan på boetten mellan hornen, på vissa av Panerais boetter. På vilka står det så ... Radiomirs bara?

Finns alltid massa nummer, ett OP nummer, ett nummer som börjar på SM/BB/PB följt av några nummer samt ett produktionsnummer en bokstav för vilket år sen tillverkningsantalet det året :) Står ibland mellan bandhornen, ibland bakboetten :)

Finns alltid massa nummer, ett OP nummer, ett nummer som börjar på SM/BB/PB följt av några nummer samt ett produktionsnummer en bokstav för vilket år sen tillverkningsantalet det året :) Står ibland mellan bandhornen, ibland bakboetten :)

Men det är väl inte slump var de sätter det?

Tänkt att bli sommar-fresh med vit tavla? :)
Jag har några spår som jag tror ska ge mig lite ytlig livsglädje :rage: :p. En Panerai med vit tavla och med grön lumen på gammal tuff länk är en sannolik väg, en annan är en 42 mm Radiomir med ödlegrönt chrocoband. Visst är den vita främst en sommarfräsch klocka, men jag tror också att jag skulle kunna hitta många tillfällen året om där den känns rätt. Enda sättet att komma ur en vårdepression är som bekant att köpa sig fri.

Träffade en kille idag som hade en klocka I trä på armen.
Jag fastnade inte för att den var av trä utan för att typsnittet var en direkt "copy-paste" från Panerai.
Jag bad att få titta på klockan och visade min som jämförelse. Då sa killen att vi kanske hade samma urverk men att hans var I trä och min I metall. Jag svarade kort att jag inte trodde att vi hade samma urverk, men gick inte in mer I detalj på det:)

Hur kan Panerai ha godkänt att klockor får se ut så här, det är ju ren kopia av typsnittet som jag ser det.
Vad tycker ni?
wewood.JPG

Träffade en kille idag som hade en klocka I trä på armen.
Jag fastnade inte för att den var av trä utan för att typsnittet var en direkt "copy-paste" från Panerai.
Jag bad att få titta på klockan och visade min som jämförelse. Då sa killen att vi kanske hade samma urverk men att hans var I trä och min I metall. Jag svarade kort att jag inte trodde att vi hade samma urverk, men gick inte in mer I detalj på det:)

Hur kan Panerai ha godkänt att klockor får se ut så här, det är ju ren kopia av typsnittet som jag ser det.
Vad tycker ni?
wewood.JPG
Jag är tveksam till att Panerai godkänt designen. Frågan är snarare om detta skulle betraktas som ett intrång i Panerais rätt. Antar att du framförallt tänker på siffrornas typsnitt eller?

Jag är tveksam till att Panerai godkänt designen. Frågan är snarare om detta skulle betraktas som ett intrång i Panerais rätt. Antar att du framförallt tänker på siffrornas typsnitt eller?
Om jag minns rätt så har de inte mönsterskydd på den urtavlan, därmed kör bl.a. Lüm-Tec liknande. De har det på S.L.C. (pig) dial däremot, och säkerligen om man kan hävda att man kan ta miste på kopian och en äkta Panerai (vilket inte är fallet här).

Ja, jag tänker på siffrornas typsnitt, placering, att endast ha siffror vid 3, 6, 9 och 12, små strecken mellan siffrorna och inte minst sandwich tavlan...
Men som sagt det är ju lätt att se skillnad mellan en Panerai och en Wewood.

Tillbaka
Topp