Dubbelkupat, dubbelkukat eller bara tjockt glas? Finns det något sätt att verifiera vad det är som ger "ubåtseffekten" på t.ex. 382, 305, 112 och 773 @Ernesto ?
Inget som Panerai nämnt på någon utbildning senaste två åren iaf...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dubbelkupat, dubbelkukat eller bara tjockt glas? Finns det något sätt att verifiera vad det är som ger "ubåtseffekten" på t.ex. 382, 305, 112 och 773 @Ernesto ?
Framgår det modellreferens? Såg inteOch sista beviset.
https://picclick.com/Replace-Double-Domed-Sapphire-Watch-Glass-Crystal-For-292808599946.html
"Replace Double Domed Sapphire Watch Glass Crystal For PANERAI 35.5 x 3.5 x 2.0mm"
DUBBELKUPAT!
![]()
Det är ju ganska intressant huruvida det är konvext på insidan eller om glaset bara har en annan kupning än det på ex.vis. 560.Dubbelkupat, dubbelkukat eller bara tjockt glas? Finns det något sätt att verifiera vad det är som ger "ubåtseffekten" på t.ex. 382, 305, 112 och 773 @Ernesto ?
Det är samma mått på glaset som på 44mm Luminor Bettarini, så ... den. Och det är inte samma mått som på 233 etc.Framgår det modellreferens? Såg inte
Och det fick vi kanske fram när det stod att det var olika tjockt i mitten jmf med kanten på en av bilderna jag postade, eftersom det är lika platt på utsidan på 416 som 602 så måste skillnaden ligga på insidan. Men eftersom det kallas double domed, så kan man ju tänka sig att den andra kupningen sitter i glaset.Det är ju ganska intressant huruvida det är konvext på insidan eller om glaset bara har en annan kupning än det på ex.vis. 560.
Om det ju inte bara är ett glas till 233.Och det fick vi kanske fram när det stod att det var olika tjockt i mitten jmf med kanten på en av bilderna jag postade, eftersom det är lika platt på utsidan på 416 som 602 så måste skillnaden ligga på insidan. Men eftersom det kallas double domed, så kan man ju tänka sig att den andra kupningen sitter i glaset.
Nope. Under 1mm skillnad. 233 har typ 3mm minst.Om det ju inte bara är ett glas till 233.
Den är stenhård. En av mina moderna favoriter.Kört 587 i snart 3 veckor nu . Honeymoon period håller i
![]()
Alltså det har aldrig varit något problem för mig, var inte det med min 736 heller. Tycker bara det är lite mysigt att skruva upp kronan och windaDen är stenhård. En av mina moderna favoriter.
Hur känner du inför att manuellt vrida upp den var 3e dag? Det jag far efter är att luminor är ju smidig att vrida up: bara lossa kronskyddet och köra. Radiomir med lökkrona är ju lätta pga lökkronan. Kanske dagens ilandsproblem men ändå.
Jag gillar att skruva upp men en anledning till att jag inte köpt en radiomir 1940 med manuellt verk är just att den inte är lika skruva-upp-vänlig som andra pannor, pga den ”lilla” skruvade kronan.Alltså det har aldrig varit något problem för mig, var inte det med min 736 heller. Tycker bara det är lite mysigt att skruva upp kronan och windaMen vi Paneristi är kanske inte helt rätt grupp att fråga heller
![]()
Beror nog mest på dig själv och vad du gillar. @mårt bär ex.vis radiomir med wire lugs mer casual än jag som alltid kör en med skjorta och kavaj. Armbandet gör också mycket för känslan. Min personliga åsikt är att alla pannor är mer casual än dress. Sen är vissa väldigt odressiga.Här kommer en nybörjarfråga... hur pass dressiga är Radiomir -klockorna skulle ni säga? Kan modellerna bäras med jeans och t-shirt till vardags, eller är det Luminor man ska rikta in sig på som en vardagsklocka?
Ah, svårt att säga men som sagt aldrig varit något problem för mig iaf.Jag gillar att skruva upp men en anledning till att jag inte köpt en radiomir 1940 med manuellt verk är just att den inte är lika skruva-upp-vänlig som andra pannor, pga den ”lilla” skruvade kronan.
Kände mig tvungen att gräva fram detta när jag tog denna bildFått bekräftat av Panerai via @Ernesto att färgtonerna varierar år till år, 587 har en annan färgton än 372.
Ser fram emot att jmf med 372
Här kommer en nybörjarfråga... hur pass dressiga är Radiomir -klockorna skulle ni säga? Kan modellerna bäras med jeans och t-shirt till vardags, eller är det Luminor man ska rikta in sig på som en vardagsklocka?
Jag satte gummi på mina radiomir i somras. Provade även nato, men det flög inte. I övrigt så har jag inte jeans så ofta, men chinos kanske räknas till samma kategori. Kort sagt, det går bra att ha till vad som nästan.Här kommer en nybörjarfråga... hur pass dressiga är Radiomir -klockorna skulle ni säga? Kan modellerna bäras med jeans och t-shirt till vardags, eller är det Luminor man ska rikta in sig på som en vardagsklocka?
Här kommer en nybörjarfråga... hur pass dressiga är Radiomir -klockorna skulle ni säga? Kan modellerna bäras med jeans och t-shirt till vardags, eller är det Luminor man ska rikta in sig på som en vardagsklocka?
Beror nog mest på dig själv och vad du gillar. @mårt bär ex.vis radiomir med wire lugs mer casual än jag som alltid kör en med skjorta och kavaj. Armbandet gör också mycket för känslan. Min personliga åsikt är att alla pannor är mer casual än dress. Sen är vissa väldigt odressiga.
Edit: kolla in @mårt och @metamorfos bilder i tråden. Deras bandcombos är som klippt och skurna till jeans och t-shirt n
Jag gillar att skruva upp men en anledning till att jag inte köpt en radiomir 1940 med manuellt verk är just att den inte är lika skruva-upp-vänlig som andra pannor, pga den ”lilla” skruvade kronan.
Oklart vad man svarar på detta... men någon 24/7-skjorta-kavaj-kille är du inte.Kallar du mig okammad?