• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lunch på stan med frun och 233.
25DC44EA-1481-4E3C-B6A2-93DD9B8D436F.jpeg

Har en allmän fråga ang. Panerai klockor.... Varför är det så svårt att se skillnaden på en äkta och en bra fejk. Har fått höra det många gånger och vill gärna ha det förklarat.... Är det ens sant eller bara myt?
Det är en myt ifrån folk som bara har tittat lite lätt på Panerai, eller kanske bara stirrar sig blinda på bara boett och kronskydd.

Själv skulle jag inte kunna skilja en bra fejkrolex mot en äkta, jag kan ju inte ens se skillnad på olika rolexreferenser. Men så är jag inte intresserad heller.

Jag tycker inte det är svårt att skilja fejkpanna mot äkta, men som många andra erfarna kanske man inte alltid kan sätta fingret på vad det är exakt.

Det är en myt ifrån folk som bara har tittat lite lätt på Panerai, eller kanske bara stirrar sig blinda på bara boett och kronskydd.

Själv skulle jag inte kunna skilja en bra fejkrolex mot en äkta, jag kan ju inte ens se skillnad på olika rolexreferenser. Men så är jag inte intresserad heller.

Jag tycker inte det är svårt att skilja fejkpanna mot äkta, men som många andra erfarna kanske man inte alltid kan sätta fingret på vad det är exakt.
Låter vettigt. Måste ha varit individer utan erfarenhet. Som du säger så är det svårt att veta och vara säker om man inte har kolla på vad man snackar om. Tack för det:)

Låter vettigt. Måste ha varit individer utan erfarenhet. Som du säger så är det svårt att veta och vara säker om man inte har kolla på vad man snackar om. Tack för det:)
No probs. Om jag får fortsätta ranta lite, ut i etern i allmänhet, så fastän jag är medveten om att folks erfarenheter och kunskap skiljer sig, så blir jag förvånad över hur Panerai-nybörjare hittar helt obskyra referenser från förr som de vill köpa istället för en vanlig dito som ser mer eller mindre likadan ut. Jag blir alltså inte jätteförvånad över en Risti-nörd som byter en 416 mot en 414(samma lika förutom lite skillnad på baklocket), men när en icke-nörd låser upp sig på en specifik referens utan att kolla upp hur sortimentet ser ut (vilket jag då anser vara lätt att göra på exempelvis watchbase) så ... ja ... det förvånar mig. Jag undrar om jag skulle göra samma sak med någon Rolex Sub-modell där texten skiljer sig minimalt men priset skiljer sig markant och tillgängligheten är fetlåg. Jag vill såklart inte tro det. :)

Men nu var ju ämnet fejk-Panerai, och för att behålla kopplingen till fejk-pannor så känns det som att det just är många lite mer obskyra modeller som dyker upp som fejk. Känns inte som att vi sett många av de vanliga pannorna (372, 112, 005, etc) som fejk i det här forumet i alla fall. Har jag fel i min spaning, kompisar?

No probs. Om jag får fortsätta ranta lite, ut i etern i allmänhet, så fastän jag är medveten om att folks erfarenheter och kunskap skiljer sig, så blir jag förvånad över hur Panerai-nybörjare hittar helt obskyra referenser från förr som de vill köpa istället för en vanlig dito som ser mer eller mindre likadan ut. Jag blir alltså inte jätteförvånad över en Risti-nörd som byter en 416 mot en 414(samma lika förutom lite skillnad på baklocket), men när en icke-nörd låser upp sig på en specifik referens utan att kolla upp hur sortimentet ser ut (vilket jag då anser vara lätt att göra på exempelvis watchbase) så ... ja ... det förvånar mig. Jag undrar om jag skulle göra samma sak med någon Rolex Sub-modell där texten skiljer sig minimalt men priset skiljer sig markant och tillgängligheten är fetlåg. Jag vill såklart inte tro det. :)

Men nu var ju ämnet fejk-Panerai, och för att behålla kopplingen till fejk-pannor så känns det som att det just är många lite mer obskyra modeller som dyker upp som fejk. Känns inte som att vi sett många av de vanliga pannorna (372, 112, 005, etc) som fejk i det här forumet i alla fall. Har jag fel i min spaning, kompisar?
Har vi sett så många fejk överhuvudtaget? Kommer ihåg någon, som du skrev, obskyr sak för ganska länge sedan.

Appropå fejk, jag tog några bilder på en fejk klocka i höstas som jag hade tänkt visa här men glömt bort. Hade varit intressant att höra vad ni ser/tycker... Ska jag lägga upp dom el känns det fel att visa sånt här?

Har en allmän fråga ang. Panerai klockor.... Varför är det så svårt att se skillnaden på en äkta och en bra fejk. Har fått höra det många gånger och vill gärna ha det förklarat.... Är det ens sant eller bara myt?
Jag har sett några fejk och precis som nämnt så ser du skillnaden om du är erfaren. Men det enklaste att "se" om det är en fejk eller inte är att lyssna på den. Fejkpannor med subsekund (automatiska) använder sig av en asiatisk klon av 7750 valjoux. Kännetecknet för den klonen är att rotorn snurrar galet snabbt och länge. Anledningen till att de använder sig av en kronograf är att få subsekunden på rätt ställe. Sen har jag för mig att de sätter in manuella seagullverk i de manuella fejksen som har 28800 vph emot t.ex. p.5000 som har 21600.

Går att läsa på om detta på fejkklocksforum. Tips för alla som köper beggat

Snyggt.

First impressions?
upload_2020-2-22_20-47-37.jpeg

upload_2020-2-22_20-48-17.jpeg

Det är en riktigt vacker klocka. Kupningen i glaset och de väldigt långa guldvisarna ger gör att jag inte kan sluta titta på den. Kupningen gör dock att den fanimej blir omöjlig att fota! Fråga till @Yoshiikee, hur lång tid tar det att vrida upp den fullt? Hur märker du att den är fullt uppvriden? Tar det stopp eller vad händer? Inte vågat vrida så långt, tycker dock att jag satt halva morgonen och vred. OP XI är ju också så snyggt att titta på. Den bygger ganska mycket på höjden men jag är ju van med 422. Kommer nog ta ett tag för mig att vänja mig med att den är destro. Bär den på vänstern och kan än så länge sakna att kronskyddet sticker ut mot handen. Men nog är den vacker alltid, insåg idag att hela tiden jag körde bil så hade jag ett strax efter kl 12 grepp med vänsterhanden för att kunna titta på klockan hela tiden, tack och lov så har jag lane assistans på bilen.

Tillbaka
Topp