• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Träff

Rolex
Friends Of KS
Önskar er alla en trevlig dag !

20200330235900_IMG_8691-01-01-02_1p.jpeg
När tillfälle ges ska jag mysa med den där, får erkänna mig besegrad, Radiomir kan vara fina.... Ger mig ett "måste ha" begär :wideyed:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Efter vidare efterforskningar verkar det som bara inhouse-verken har hackning. Kan det stämma?

Annars känns lite som att köpa en vintage Ferrari utan handbroms och sen få höra att man kan ha två stoppklossar i bakluckan. (Inget ont om alla vänliga själar här inne). Men i den första videon jag fick upp skulle man vänta tills klockan stannat. Ok, är beredd på en shitstoorm nu.
Inga shitstorms här inte.. Kan dock konstatera att du mig veterligen i denna tråd är tämligen ensam om att bry dig särskilt mycket om huruvida en modell har hacking eller inte. En av de största förbannelserna tillika charmen med Panerai är att det är oerhört svårt att hitta Paneraimodeller som uppfyller alla ens önskemål i termer av kombination av exempelvis case, typ av index (sandwich, korv, painted), färg på visare, färg på lumen, vilken text/inte text på tavlan etc. Att då dessutom blanda in hacking i ekvationen ter sig i ljuset av detta lite onödigt då man låser sig fast än mer.. Dessutom är Panerais inhouseverk fina och håller generellt tiden hyggligt, men de har inte gjort en poäng i att klara sig inom 2-4-sekundersavvikelser/dygn om man säger så vilket är ytterligare en faktor som talar mot att bry sig särskilt om hacking... Du ställer tiden exakt men är något dygn senare ändå off..

Som någon nämnde ovan också; lite knas att anse hacking vara någon sorts kvalitetsstämpel på verk när man betänker exempelvis alla både tidigare och nutida Pateks, VC:s och AP:s som inte har hacking..
 
Inga shitstorms här inte.. Kan dock konstatera att du mig veterligen i denna tråd är tämligen ensam om att bry dig särskilt mycket om huruvida en modell har hacking eller inte. En av de största förbannelserna tillika charmen med Panerai är att det är oerhört svårt att hitta Paneraimodeller som uppfyller alla ens önskemål i termer av kombination av exempelvis case, typ av index (sandwich, korv, painted), färg på visare, färg på lumen, vilken text/inte text på tavlan etc. Att då dessutom blanda in hacking i ekvationen ter sig i ljuset av detta lite onödigt då man låser sig fast än mer.. Dessutom är Panerais inhouseverk fina och håller generellt tiden hyggligt, men de har inte gjort en poäng i att klara sig inom 2-4-sekundersavvikelser/dygn om man säger så vilket är ytterligare en faktor som talar mot att bry sig särskilt om hacking... Du ställer tiden exakt men är något dygn senare ändå off..

Som någon nämnde ovan också; lite knas att anse hacking vara någon sorts kvalitetsstämpel på verk när man betänker exempelvis alla både tidigare och nutida Pateks, VC:s och AP:s som inte har hacking..
Trevligt att du skriver, det var faktiskt din medverkan på Urbildningsradion som fick upp mina ögon för Panerai Eller om det är en förbannelse, vi får se. Skämt åsido håller ni att vinna över mig på er sida vad gäller hacking. Jag får väl släppa på kontrollbehovet och låta sekundvisaren svepa.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Trevligt att du skriver, det var faktiskt din medverkan på Urbildningsradion som fick upp mina ögon för Panerai Eller om det är en förbannelse, vi får se. Skämt åsido håller ni att vinna över mig på er sida vad gäller hacking. Jag får väl släppa på kontrollbehovet och låta sekundvisaren svepa.

Trevligt att höra, det värmer! :)

Bra där; släpp det där med hacking och Paneraivärlden kommer te sig väldigt mycket större! And what a wonderful world it is :D
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Trevligt att du skriver, det var faktiskt din medverkan på Urbildningsradion som fick upp mina ögon för Panerai Eller om det är en förbannelse, vi får se. Skämt åsido håller ni att vinna över mig på er sida vad gäller hacking. Jag får väl släppa på kontrollbehovet och låta sekundvisaren svepa.

Tidshållning är inte prio hos Panerai, vilket också är tydligt iom avsaknaden av minutmarkeringar :)
 
Jag har (återigen) blivit med Panerai. Denna gång en lite ”äldre” 111:a som ska få sig en service. Spontant tänkte jag Nymans då det känns lite bättre (troligtvis av oerfarenhet) även om jag vet att urverket är en klassiker för gemene urmakare.

Nu till min fundering som jag gärna tar emot era erfarenheter kring :angel:

Ska man ta Nymans polering som ingår vid service eller ej och har ni högre Paneraivetare här bra erfarenheter av deras poleringsförmåga. Jag vet om att det inte är en vintage sub vi talar om men ändå.

Vad tycker ni och vad är era erfarenheter? Skjut fritt :happyhappy:

Ber om ursäkt om inlägget är malplacerat.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Jag har (återigen) blivit med Panerai. Denna gång en lite ”äldre” 111:a som ska få sig en service. Spontant tänkte jag Nymans då det känns lite bättre (troligtvis av oerfarenhet) även om jag vet att urverket är en klassiker för gemene urmakare.

Nu till min fundering som jag gärna tar emot era erfarenheter kring :angel:

Ska man ta Nymans polering som ingår vid service eller ej och har ni högre Paneraivetare här bra erfarenheter av deras poleringsförmåga. Jag vet om att det inte är en vintage sub vi talar om men ändå.

Vad tycker ni och vad är era erfarenheter? Skjut fritt :happyhappy:

Ber om ursäkt om inlägget är malplacerat.
Vill du att klockan ska glänsa och se nästan ny ut?

Har klockan dings etc?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag är nog okunnig i det här ämnet, och passar på att fråga lite allmänt till tråden (därmed citerar jag inte Alex): Jag har servat 4 klockor via Nymans/Krons och fått dem polerade (förutom 613 då av naturliga skäl). Poleringen har i mina ögon sett mycket bra ut, resultatet har varit som om klockan vore ny, med fina kanter etc.. Så, vad, förutom att man kan vilja att klockan ser lite ruff ut, är egentligen skäl till att inte polera? Jag förstår att det försvinner lite metall vid polering, men så länge vi inte snackar ädelmetall så spelar det väl ingen roll?
 
Topp