Det är få, varken band eller andra klockor som kan överglänsa den där skönheten.Yes, diskret och tunt. Låter 190:an få glänsa utan konkurrens
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är få, varken band eller andra klockor som kan överglänsa den där skönheten.Yes, diskret och tunt. Låter 190:an få glänsa utan konkurrens
Är den servad tidigare? Hur gammal är den?Gick till Krons med fyra klockor och tänkte att jag skulle komma hem med dem igen plus ett PET-band. Det blev minus en klocka (en smula dags för service) och inget band (det föll mig inte i smaken). Fick en toppenpratstund med @Ernesto
Jag orkar inte plocka fram lådan nu, men jag tror inte den är servad tidigare. Den är från 2012, fast utplockad typ 2015. Jag vet att det rent tekniskt är dags att serva men tidshållningen har känts godkänd. Så, bra att jag kollade, och bra att den nu får service.Är den servad tidigare? Hur gammal är den?
Gick till Krons med fyra klockor och tänkte att jag skulle komma hem med dem igen plus ett PET-band. Det blev minus en klocka (en smula dags för service) och inget band (det föll mig inte i smaken). Fick en toppenpratstund med @Ernesto
Ok. Tryckte du den förra året också? Alltid spännande det där med när servicebehovet uppkommer.Jag orkar inte plocka fram lådan nu, men jag tror inte den är servad tidigare. Den är från 2012, fast utplockad typ 2015. Jag vet att det rent tekniskt är dags att serva men tidshållningen har känts godkänd. Så, bra att jag kollade, och bra att den nu får service.
Ett och ett halvt år sedan var det jag trycktestade, och då gick den igenom.Ok. Tryckte du den förra året också? Alltid spännande det där med när servicebehovet uppkommer.
Vad kostar ett trycktest? Brukar inte äga klockorna tillräckligt länge för att hinna med ett, men det är ändring på det nu.Gick till Krons med fyra klockor och tänkte att jag skulle komma hem med dem igen plus ett PET-band. Det blev minus en klocka (en smula dags för service) och inget band (det föll mig inte i smaken). Fick en toppenpratstund med @Ernesto
Här är en spännande tråd i ämnet.Vad kostar ett trycktest? Brukar inte äga klockorna tillräckligt länge för att hinna med ett, men det är ändring på det nu.
Försöker allt jag vad jag kan haha, mycket som strular. Tripple whammy av oturlig timing Ny telefon så bank-id dog. Min bankdosa hade jag inte använt på evigheter så den var död så jag kunde inte skaffa nytt bank-id och toppat med att jag fått ett nytt betalkort. Inte ska det vara lätt. Allt är löst utom sista biten med kortet som jag hoppas ska fixas idag.
Blir det fullservice eller bara tätning?Ett och ett halvt år sedan var det jag trycktestade, och då gick den igenom.
FullserviceBlir det fullservice eller bara tätning?
Spännande!!Det sket sig med tekniken... Så sambon fick baila ut mig o betala sålänge "du sålde ju nyss en sån här (syftar på 372) och ska nu betala 3 gånger mer?? Vad är det för fel på dig?"
Anywho... Nu är den på g iaf!!
Låter vettigt!Fullservice
Självklart. Varför i hela världen inte?Låter vettigt!
Polering?
Självklart? Jag tror du förstår att det inte är det . Hoppas de gör ett bra jobb.Självklart. Varför i hela världen inte?
Jag förutsätter att de gör ett bra jobb. Jag har bara sett dåliga poleringar när det har varit hos B- eller C-lagen, och tänker att det är en olycka om något skulle hända i källaren på Nymans (eller var de nu är), och isåfall ersätter de med ett nytt case. Det kanske är helt fel att tänka så?Självklart? Jag tror du förstår att det inte är det . Hoppas de gör ett bra jobb.
Känns som högst personligt vilken väg man väljer. De gör nog ett bra jobb.Jag förutsätter att de gör ett bra jobb. Jag har bara sett dåliga poleringar när det har varit hos B- eller C-lagen, och tänker att det är en olycka om något skulle hända i källaren på Nymans (eller var de nu är), och isåfall ersätter de med ett nytt case. Det kanske är helt fel att tänka så?
Att man kan tycka det är charmigt, förstår jag. Men om några former försvinner så har ju poleraren gjort fel, och då ska hen stå till svars. Annars tycker jag det låter lite som "tänk om skräddaren syr ihop mina byxben när hen ska laga min trasiga ficka, bäst jag låter den vara trasig".Känns som högst personligt vilken väg man väljer. De gör nog ett bra jobb.
Jag hade valt att behålla märkena, delvis för att jag tycker att det är charmigt, delvis för att jag inte vill riskera att några former försvinner.
Om man tycker att en opolerad klocka är trasig så... Då hänger resonemanget.Att man kan tycka det är charmigt, förstår jag. Men om några former försvinner så har ju poleraren gjort fel, och då ska hen stå till svars. Annars tycker jag det låter lite som "tänk om skräddaren syr ihop mina byxben när hen ska laga min trasiga ficka, bäst jag låter den vara trasig".
Beror på vilken typ av polering vi snackar... En typisk "capecod-polering" för att få bort hairlines och ytliga repor för att få en blank finish vart 5-7 kommer förmodligen inte märkas av alls på klockan ..Om man tycker att en opolerad klocka är trasig så... Då hänger resonemanget.
Tycker dock att någon repa hit eller dit ingår. De kommer ändå uppstå efter polering. Och att polera en klocka vart 5-7 år genom hela dess livslängd känns inte som ett alternativ för mig.
Förutom att den tar bort alla fina minnenBeror på vilken typ av polering vi snackar... En typisk "capecod-polering" för att få bort hairlines och ytliga repor för att få en blank finish vart 5-7 kommer förmodligen inte märkas av alls på klockan ..
En lite hårdare polering där man polerar bort dings och lite grövre repor är en annan femma, där håller jag med dig ...
Det håller jag med om. Nu ville jag få bort lite hairlines och ytliga repor. Den har inga större dings. Jag tror inte de kommer polera bort mycket gods direkt.Om man tycker att en opolerad klocka är trasig så... Då hänger resonemanget.
Tycker dock att någon repa hit eller dit ingår. De kommer ändå uppstå efter polering. Och att polera en klocka vart 5-7 år genom hela dess livslängd känns inte som ett alternativ för mig.
Alltså det är extremt lite som försvinner med Cape cod .. För några år sen provade väga en klocka innan och efter en cape cod session. Vågen mäter med 0.01gram noggrannhet.. var ingen skillnadFörutom att den tar bort alla fina minnen
Men som sagt, smaksak. Jag föredrar mina klockor när de inte är nypolerade.
dock borde det märkas något. det är ju trots allt gods som slipas bort.
Alla klockor blir ju äldre förr eller senare. Det jag tycker man bör fundera på är om man tänkt fortsätta polera eller om man tänkt sig ett återställande nu och sen låta den vara. Om det senare kan man lika gärna skippa det tycker jag.Alltså det är extremt lite som försvinner med Cape cod .. För några år sen provade väga en klocka innan och efter en cape cod session. Vågen mäter med 0.01gram noggrannhet.. var ingen skillnad
Sen håller jag med dig om battle scars, jag har inte polerat en klocka på flera år nu. Brukade störa mig på det mer förr, nu gillar jag det. Speciellt på lite äldre klockor. Min Pre-A1 kommer aldrig poleras
Jag gissar att en sak som spelar in oerhört mycket är hur väl man känner sig själv när det kommer till hur länge man kan tänka sig behålla klockan.Alla klockor blir ju äldre förr eller senare. Det jag tycker man bör fundera på är om man tänkt fortsätta polera eller om man tänkt sig ett återställande nu och sen låta den vara. Om det senare kan man lika gärna skippa det tycker jag.