• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

azcii

Patek
2-Faktor
Någon som kan italienska som kan översätta detta? Jag körde Google translate och förstår ungefär men skulle vara kul att få en exakt översättning

Screenshot_20200713-183106_1dd.png
 

Jockepunch

Breitling
FC49652E-7466-405C-8961-6C49E284CB6A.jpeg
Hej kära vänner! Behöver hjälp av er som är mer insatta i märket och allmänt mer kunniga än en själv.
Vad är detta för band? Är det fejk eller original?
Tack som alltid.
63B7CD36-4EB8-4E0C-A1CA-F77E86001EEE.jpeg
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Buona sera a tutti paneristi!

Jag har börjat få upp lite intresse för Panerai och börjar läsa på lite. Som många tidigare har påpekat så är det lite av en djungel men det börjar klarna lite. För ca fem år sedan så provade jag ett antal modeller hos en AD i Milano och gillade känslan med mycket handledsnärvaro. Siktet nu är väl först och främst en Luminor i 44mm med 1950 boetten. Tvärtom av vad ni puritaner säkert föredrar så tilltalas jag av den lite mer ”plottriga” urtavlan och har tittat lite på 320 samt 321. Vad jag förstår så är den främsta skillnaden att power reserve-indikatorn är synlig på urtavlan på 321 men på 320 så sitter den på urverket och syns genom glasbaksidan. Jag har lite svårt att förlika mig med den blåa sekundvisaren på efterföljarna. Vad bör man tänka på vid ett köp? Har ni några tips och tankar på andra modeller som ni tror kan passa? 320 samt 321 är där tjocka, ni som har ägt de tidigare, har det upplevts som störande?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Buona sera a tutti paneristi!

Jag har börjat få upp lite intresse för Panerai och börjar läsa på lite. Som många tidigare har påpekat så är det lite av en djungel men det börjar klarna lite. För ca fem år sedan så provade jag ett antal modeller hos en AD i Milano och gillade känslan med mycket handledsnärvaro. Siktet nu är väl först och främst en Luminor i 44mm med 1950 boetten. Tvärtom av vad ni puritaner säkert föredrar så tilltalas jag av den lite mer ”plottriga” urtavlan och har tittat lite på 320 samt 321. Vad jag förstår så är den främsta skillnaden att power reserve-indikatorn är synlig på urtavlan på 321 men på 320 så sitter den på urverket och syns genom glasbaksidan. Jag har lite svårt att förlika mig med den blåa sekundvisaren på efterföljarna. Vad bör man tänka på vid ett köp? Har ni några tips och tankar på andra modeller som ni tror kan passa? 320 samt 321 är där tjocka, ni som har ägt de tidigare, har det upplevts som störande?

Välkommen! Tips på bra resurs är https://watchbase.com/ för att läsa på om referenser och hitta vilken klocka som har vad. När det gäller vad du ska köpa så kör på det du gillar, vi alla gillar olika saker vilket är en jäkla tur. Jag personligen vill inte ha datum, har hellre GMT tex (nu kommer jag inte på någon klocka som har GMT med inte datum? Konstigt).

När det gäller tjockleken säger google mig att 320 är ~18mm vilket har kallats lekfullt "boll på snöre". När det gäller 44mm tycker jag personligen att det gör mindre när de är tjockare, men ja - det är klart märkbart att de sitter annorlunda på handleden. Typ 392 som är 42mm är 16mm och upplevs som en rejäl dos boll på snöre.

SEN vill jag suffixa min lilla kommentar med att jag har inte har haft någon utav klockorna.

Mitt tips - prova en på armen innan du köper. Resten är bara att köra på om du gillar klockan
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen! Tips på bra resurs är https://watchbase.com/ för att läsa på om referenser och hitta vilken klocka som har vad. När det gäller vad du ska köpa så kör på det du gillar, vi alla gillar olika saker vilket är en jäkla tur. Jag personligen vill inte ha datum, har hellre GMT tex (nu kommer jag inte på någon klocka som har GMT med inte datum? Konstigt).

När det gäller tjockleken säger google mig att 320 är ~18mm vilket har kallats lekfullt "boll på snöre". När det gäller 44mm tycker jag personligen att det gör mindre när de är tjockare, men ja - det är klart märkbart att de sitter annorlunda på handleden. Typ 392 som är 42mm är 16mm och upplevs som en rejäl dos boll på snöre.

SEN vill jag suffixa min lilla kommentar med att jag har inte har haft någon utav klockorna.

Mitt tips - prova en på armen innan du köper. Resten är bara att köra på om du gillar klockan
Har du aldrig lånat din HR-chefs 320, alltså?

@Duddee
Jag har testat 320 och har haft en 359 (som är en halv mm tunnare). När jag sen testade 1359 (fler mm tunnare och bättre formade bandhorn) så insåg jag hur gigantiskt mycket bättre känsla det är på den boetten just för att de är mer välproportionerade. Så jag tycker du ska prova båda.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Buona sera a tutti paneristi!

Jag har börjat få upp lite intresse för Panerai och börjar läsa på lite. Som många tidigare har påpekat så är det lite av en djungel men det börjar klarna lite. För ca fem år sedan så provade jag ett antal modeller hos en AD i Milano och gillade känslan med mycket handledsnärvaro. Siktet nu är väl först och främst en Luminor i 44mm med 1950 boetten. Tvärtom av vad ni puritaner säkert föredrar så tilltalas jag av den lite mer ”plottriga” urtavlan och har tittat lite på 320 samt 321. Vad jag förstår så är den främsta skillnaden att power reserve-indikatorn är synlig på urtavlan på 321 men på 320 så sitter den på urverket och syns genom glasbaksidan. Jag har lite svårt att förlika mig med den blåa sekundvisaren på efterföljarna. Vad bör man tänka på vid ett köp? Har ni några tips och tankar på andra modeller som ni tror kan passa? 320 samt 321 är där tjocka, ni som har ägt de tidigare, har det upplevts som störande?
Men du. Pam 1033 för sjutton. Den skulle jag ha skaffat. Går att köpa billigt från en hedersknyffel dessutom:
https://klocksnack.se/threads/panerai-1033.134557/
 

JoeBravoe

Cartier
En fördel med en tjockis som man kanske inte alltid tänker på (iaf för en sån som mig med nickelallergi och allmänt lättirriterad hud) är att själva kronskyddet kommer upp något och inte skaver emot någonstans.

Tycker för min del att jag dessutom kan köra löst och ledigt a la bilhandlarhäng som jag även gillade med exempelvis seadweller. Den sitter helt ok ändå. Kan ju bero på min handledsform.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Buona sera a tutti paneristi!

Jag har börjat få upp lite intresse för Panerai och börjar läsa på lite. Som många tidigare har påpekat så är det lite av en djungel men det börjar klarna lite. För ca fem år sedan så provade jag ett antal modeller hos en AD i Milano och gillade känslan med mycket handledsnärvaro. Siktet nu är väl först och främst en Luminor i 44mm med 1950 boetten. Tvärtom av vad ni puritaner säkert föredrar så tilltalas jag av den lite mer ”plottriga” urtavlan och har tittat lite på 320 samt 321. Vad jag förstår så är den främsta skillnaden att power reserve-indikatorn är synlig på urtavlan på 321 men på 320 så sitter den på urverket och syns genom glasbaksidan. Jag har lite svårt att förlika mig med den blåa sekundvisaren på efterföljarna. Vad bör man tänka på vid ett köp? Har ni några tips och tankar på andra modeller som ni tror kan passa? 320 samt 321 är där tjocka, ni som har ägt de tidigare, har det upplevts som störande?
Välkommen, kolla upp 233 annars som finns här på k&s så får med du kupat glas på listan
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
En fördel med en tjockis som man kanske inte alltid tänker på (iaf för en sån som mig med nickelallergi och allmänt lättirriterad hud) är att själva kronskyddet kommer upp något och inte skaver emot någonstans.

Tycker för min del att jag dessutom kan köra löst och ledigt a la bilhandlarhäng som jag även gillade med exempelvis seadweller. Den sitter helt ok ändå. Kan ju bero på min handledsform.
Destro eller radiomir (som du noterade) löser det där, har jag hört. :) Själv har jag klockan längre upp på handleden så kronskyddet har aldrig skavt oavsett hur tunn boett. :D
 

Caravelle33

Vacheron
Buona sera a tutti paneristi!

Jag har börjat få upp lite intresse för Panerai och börjar läsa på lite. Som många tidigare har påpekat så är det lite av en djungel men det börjar klarna lite. För ca fem år sedan så provade jag ett antal modeller hos en AD i Milano och gillade känslan med mycket handledsnärvaro. Siktet nu är väl först och främst en Luminor i 44mm med 1950 boetten. Tvärtom av vad ni puritaner säkert föredrar så tilltalas jag av den lite mer ”plottriga” urtavlan och har tittat lite på 320 samt 321. Vad jag förstår så är den främsta skillnaden att power reserve-indikatorn är synlig på urtavlan på 321 men på 320 så sitter den på urverket och syns genom glasbaksidan. Jag har lite svårt att förlika mig med den blåa sekundvisaren på efterföljarna. Vad bör man tänka på vid ett köp? Har ni några tips och tankar på andra modeller som ni tror kan passa? 320 samt 321 är där tjocka, ni som har ägt de tidigare, har det upplevts som störande?
Köp en 422 så är du hemma! Då slipper du prova runt och flippa en massa klockor på vägen.
 

Duddee

Cartier
2-Faktor
Välkommen! Tips på bra resurs är https://watchbase.com/ för att läsa på om referenser och hitta vilken klocka som har vad. När det gäller vad du ska köpa så kör på det du gillar, vi alla gillar olika saker vilket är en jäkla tur. Jag personligen vill inte ha datum, har hellre GMT tex (nu kommer jag inte på någon klocka som har GMT med inte datum? Konstigt).

När det gäller tjockleken säger google mig att 320 är ~18mm vilket har kallats lekfullt "boll på snöre". När det gäller 44mm tycker jag personligen att det gör mindre när de är tjockare, men ja - det är klart märkbart att de sitter annorlunda på handleden. Typ 392 som är 42mm är 16mm och upplevs som en rejäl dos boll på snöre.

SEN vill jag suffixa min lilla kommentar med att jag har inte har haft någon utav klockorna.

Mitt tips - prova en på armen innan du köper. Resten är bara att köra på om du gillar klockan

Tack! Jag ska kolla igenom watchbase lite mer noggrant. Jag gillar power reserve och subsekund. Jag gillar funktionen på 320/321 att man kan följa gmt-visaren bakom timvisaren vilket ger ett lite mer städar intryck. Datumet tycker jag inte stör så mycket, det är rätt diskret. Du har nog helt rätt att jag behöver prova den för att se hur tjockleken upplevs. Antar att den kanske upplevs lite olika beroende på vilket band som sitter på.

Har du aldrig lånat din HR-chefs 320, alltså?

@Duddee
Jag har testat 320 och har haft en 359 (som är en halv mm tunnare). När jag sen testade 1359 (fler mm tunnare och bättre formade bandhorn) så insåg jag hur gigantiskt mycket bättre känsla det är på den boetten just för att de är mer välproportionerade. Så jag tycker du ska prova båda.

Det låter som ett bra råd. Jag brukar föredra lite tunnare klockor men att känslan varierar väldigt beroende på hur boetten är designad.

Men du. Pam 1033 för sjutton. Den skulle jag ha skaffat. Går att köpa billigt från en hedersknyffel dessutom:
https://klocksnack.se/threads/panerai-1033.134557/

Den där var väldigt fint och jag har sneglat lite på den. Det som talar lite emot är den blåa urtavlan, som förvisso är väldigt fin, men om jag ska köpa min första Panerai så vill jag nog börja med en klassisk svart. Det kanske är lite fegt av mig, för jag gillar verkligen klocktornens blå urtavlor generellt.

Välkommen, kolla upp 233 annars som finns här på k&s så får med du kupat glas på listan

Jag har sneglat lite på den modellen också, den är riktigt stilig. Vad jag förstår så är den lika tjock som 320/321, eller har jag missförstått det.

Köp en 422 så är du hemma! Då slipper du prova runt och flippa en massa klockor på vägen.

Haha, det kanske är där jag landar till slut.


Stort tack till er alla för ett trevligt bemötande. Ryktet som Paneristis hjälpsamhet var ingen överdrift.
 

Caravelle33

Vacheron
Funderingar runt en eventuellt kommande Paneristi Norden edition. Vad jag har förstått så lutar det åt en 1080. Tyvärr måste jag nog säga att 1080 står sig slätt mot 127/217. Längden på visarna och glaset! 1080 tar poäng på större krona och lättare att vrida upp, 127/217 är inte sköna att vrida upp. Med det sagt så kommer jag ändå att köpa en Paneristi Nordic om jag får chansen.
Edit. Med Ecru skulle den vara great!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Den där var väldigt fint och jag har sneglat lite på den [1033, reds anm]. Det som talar lite emot är den blåa urtavlan, som förvisso är väldigt fin, men om jag ska köpa min första Panerai så vill jag nog börja med en klassisk svart. Det kanske är lite fegt av mig, för jag gillar verkligen klocktornens blå urtavlor generellt.

Stort tack till er alla för ett trevligt bemötande. Ryktet som Paneristis hjälpsamhet var ingen överdrift.

Nej. Jag är inte hjälpsam. Jag beordrar dig att inte fega och skaffa en blå urtavla. :)
 

Caravelle33

Vacheron
Säljer Nymans/Krons vidare sina pre owned till Luxurywatches? Luxurywatches har fått in flera PanerAi som jag tycker att jag känner ingen från Nymans pre ownedsida
 
Topp