• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag tycker det är ballt med graverade pannor, inget jag skulle köpa med tanke på höga prislappen, men de få gånger jag klämt på graverade pannor har jag tyckt det är coolt.

Här är ett klipp från watchout 2017.. (tror jag)
https://www.instagram.com/p/BoHKDosH7B2/
Håller helt med. Det är något speciellt med graverade Pannor, även om jag själv nog inte pungat ut dem pengarna för en.

PAM1011 och 1014 som jag fick klämma på i Las Vegas butiken ett par år sedan -

1CA257E4-693B-4968-9B46-45BB31F78356.jpeg
95D1CCA1-5CFB-4D7F-9223-ACCE9372FD95.jpeg

Hej!

Hemester i all ära med bra väder och goda drinkar i svenska huvudstaden:cigar:

4E9FD441-F523-4418-A0E5-56FED935E54D.jpeg

Jag kan inte så mycket om Panerai, men jag erkänner att jag har fått ett plötsligt sug efter dessa klockor :hungry: Jag har fått upp ögonen för den där referensen som heter PAM00510 enligt mina bilder. Jag tycker att den är snygg. Så jag passade på och svängde in till Nymans för att se den in real helt enkelt:)

BCC62855-7224-4FEF-B28E-AE2045941F07.jpeg

Som nybörjare på Panerai känns nog ganska vanligt att snacka om storleken på dessa klockor. Mina handleder mäter 17,5cm. Jag bär till exempel en Speedmaster på 42mm och 47mm lug to lug utan problem. Paneraien som jag provade hade dock större mått än vad jag är vad jag är van vid. 44mm i diameter och ca 50 lug lug vilket gör att luggarna sticker något utanför min handled:meh:

19841398-1403-4B22-B50E-00F863AFEE39.jpeg
92CCFAFB-6E00-4CE6-ADEC-7673F12069E7.jpeg

Frågor/funderingar till er som är äkta Paneristi:

•Är det vanligt förekommande att luggarna sticker ut något på Panerai? Eller är det så att man ska ha kraftigare handleder för att bära en klocka med en sån storlek.

•Borde jag kolla på en annan referens (i mindre storlek)? I så fall vilken?

•Jag gillar stilen på PAM00510. Jag kan även tänka mig en PAM00560 som jag kanske till och med finner mer stilren. Finns det något i liknande stil som inte är helt polerad?

Tacksam för återkoppling.

:panerai::panerai::panerai:
Tycker det där ser bra ut. Wristshots på nära håll så sticker alltid en eller två luggar ut. Testa att ta på håll eller i spegel så ser du hur bra den sitter. Just det sk "Bettarinicaset" är polerat stål (eller guld) eller matt i titan, dock ej borstat stål.

Hej!

Jag kan inte så mycket om Panerai, men jag erkänner att jag har fått ett plötsligt sug efter dessa klockor :hungry: Jag har fått upp ögonen för den där referensen som heter PAM00510 enligt mina bilder. Jag tycker att den är snygg. Så jag passade på och svängde in till Nymans för att se den in real helt enkelt:)

Som nybörjare på Panerai känns nog ganska vanligt att snacka om storleken på dessa klockor. Mina handleder mäter 17,5cm. Jag bär till exempel en Speedmaster på 42mm och 47mm lug to lug utan problem. Paneraien som jag provade hade dock större mått än vad jag är vad jag är van vid. 44mm i diameter och ca 50 lug lug vilket gör att luggarna sticker något utanför min handled:meh:

•Är det vanligt förekommande att luggarna sticker ut något på Panerai? Eller är det så att man ska ha kraftigare handleder för att bära en klocka med en sån storlek.

•Jag gillar stilen på PAM00510. Jag kan även tänka mig en PAM00560 som jag kanske till och med finner mer stilren. Finns det något i liknande stil som inte är helt polerad?

Storleken är inget du behöver oroa dig för. Jag har 16,5cm och bär en 44mm. Man vänjer sig väldigt snabbt plus att de ska vara stora.

Hej!

Det är nog så de sitter på de flesta av oss, tycker det ser bra ut.

Då är mitt tips PAM 392. Den kör jag med och är 42mm med 1950-case. Jag gillar den, men önskar nog att den varit 44mm då jag är van vid större klockor.
C53F3417-6DF8-45BE-A4AC-D8064C677B07.jpeg

Då jag mest ”hängt” på forumet sedan jag köpte min första Panerai känner jag att det är dags för ett inlägg.
Ända sedan jag köpte min PAM 392 i maj på 42mm har jag känt att den är i minsta laget för mig. Dock helt ok.
Till saken så besökte jag Nymans i Sthlm igår och bad att få prova PAM 1312 samt PAM 422. Mest för att komma fram till vilken storlek jag är ute efter. Först och främst säger jag bara WOW vilka klockor!!!
Jag började med 1312 som är 44mm. Den kändes avsevärt större än min 392 och samtidigt mer rätt för mig. I övrigt är klockorna ganska lika i spec bortsett från nr 9 på 1312.
422 tycker jag var visuellt snyggast och har en helt annan spec. Väl på handleden så var de 47mm inte så biffigt som befarat. Men stor absolut!!
Jag kan helt klart tänka mig båda och kommer på rak arm inte fram till vilken jag gillar bäst. Dock känner jag att 44mm är storleken för mig.
Så vilka ”krav” har jag på min nästa Panerai??
Den ska vara enl följande:
Luminor
44mm
Sandwich dial med 3st siffror. Helst 12, 3 & 6
Sub sekund
Safirglas fram och baksida
Minst 3-dagars PW

Sedan är det alltid så att ibland kommer tillfällen där jag får kompromissa med mig själv vad gäller spec. Men vad har ni att föreslå för en ”nybörjare” i märket med tanke på min kanske orimliga spec ovan?

Då jag mest ”hängt” på forumet sedan jag köpte min första Panerai känner jag att det är dags för ett inlägg.
Ända sedan jag köpte min PAM 392 i maj på 42mm har jag känt att den är i minsta laget för mig. Dock helt ok.
Till saken så besökte jag Nymans i Sthlm igår och bad att få prova PAM 1312 samt PAM 422. Mest för att komma fram till vilken storlek jag är ute efter. Först och främst säger jag bara WOW vilka klockor!!!
Jag började med 1312 som är 44mm. Den kändes avsevärt större än min 392 och samtidigt mer rätt för mig. I övrigt är klockorna ganska lika i spec bortsett från nr 9 på 1312.
422 tycker jag var visuellt snyggast och har en helt annan spec. Väl på handleden så var de 47mm inte så biffigt som befarat. Men stor absolut!!
Jag kan helt klart tänka mig båda och kommer på rak arm inte fram till vilken jag gillar bäst. Dock känner jag att 44mm är storleken för mig.
Luminor
44mm
Sub sekund
Minst 3-dagars PW

Sedan är det alltid så att ibland kommer tillfällen där jag får kompromissa med mig själv vad gäller spec. Men vad har ni att föreslå för en ”nybörjare” i märket med tanke på min kanske orimliga spec ovan?
PAM510 känns som att den tickar de flesta boxar. Kruxet är att du måste köpa begagnat om du vill ha sandwich då denna modell enbart hade det i början. Om du ska köra begagnat så kan du lika gärna ta en PAM111.

Luminor
44mm
Sub sekund
Minst 3-dagars PW

Om det måste vara stål:

111 - H och framåt
510 - fram tom Q serien
915
724
911

Det finns en del titanare om skulle vara ett alternativ.

Sen finns en del destro med keonskyddet på vänster sida också

Om det måste vara stål:

111 - H och framåt
510 - fram tom Q serien
915
724
911

Det finns en del titanare om skulle vara ett alternativ.

Sen finns en del destro med keonskyddet på vänster sida också

Tack för tipsen! Jag ska kolla in ovan nämnda. Ha-begäret är större än någonsin Destro och titan går nog bort för min del.

Den här sommaren har jag på riktigt blivit kompis med gummiband på klockan, tycker det är fantastiskt skönt och praktiskt... men jag kan/vill bara använda det på mina Submersible...när jag provar på övriga så känns det inte rätt. Tyckte även det funkade bra på bettarini modellerna som jag haft men på Radiomir och ex 372, 662 så lirar det inte för mig. Hur tycker/känner/upplever ni gummiband?
#staysafeuserubber
20200726_151739.jpg
IMG_20200726_154030_605.jpg

Den här sommaren har jag på riktigt blivit kompis med gummiband på klockan, tycker det är fantastiskt skönt och praktiskt... men jag kan/vill bara använda det på mina Submersible...när jag provar på övriga så känns det inte rätt. Tyckte även det funkade bra på bettarini modellerna som jag haft men på Radiomir och ex 372, 662 så lirar det inte för mig. Hur tycker/känner/upplever ni gummiband?
#staysafeuserubber
20200726_151739.jpg
Känner precis likadant. Eller asså gummi funkar på rad 1940/ luminor 1950 också, men de funkar så mycket bättre på läder

#staysafeuserubber
20200726_151739.jpg

Det gamla gummi remmen fungerar bättre tycker jag... den nya är skönare men ser inte bra ut enligt mig

PAM510 känns som att den tickar de flesta boxar. Kruxet är att du måste köpa begagnat om du vill ha sandwich då denna modell enbart hade det i början. Om du ska köra begagnat så kan du lika gärna ta en PAM111.
Synd att destro går bort, även om jag till fullo förstår det, för det ligger en 796 på köp och sälj och den är apcool!
Cool är den absolut, men i mitt tycke endast på högerarmen. Där har inte jag min klocka

#staysafeuserubber
20200726_151739.jpg

Gummi till radiomir är underskattat

A242D44A-6B88-48EE-9D34-7FFD6B103F85.jpeg
06482A9D-6CF2-4A09-9093-508F8E09FB6C.jpeg

Tillbaka
Topp