• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hälsning från norr... :) Har precis byggt en trappa om någon undrar...
20200722_180546.jpg

Gott Paneristi-folk .. jag och min 995:a funderar på att gå skilda vägar. Den är magiskt fin och vill ha kvar den inom communityt. Om någon är intresserad så får ni hojta..

Vafan ska alla få in pengar på semesterkassan eller har en krasch på bursen hänt?

Extra minuspoäng till @n1tro som ska släppa den fina 995an

Alltså det där är en dj**la kvartett! 217 funkade ju inte för mig men jag har ju Fiddyn istället. 671 har jag provat inte mindre än 4 ggr innan @peterc klippte den på Nymans. Underbar klocka men jag hade inte 200.000kr just då och ville verkligen ha en Fiddy. 520, ja vad skall man säga? Underbart Minervaverk, vackraste verket i en Panerai. Vitguld! Hur coolt är inte det, d n måste väga en del och jag går igång på tunga klockor. Den lyckas t o m ha sandwich.
Supertung samling!

Alltså det där är en dj**la kvartett! 217 funkade ju inte för mig men jag har ju Fiddyn istället. 671 har jag provat inte mindre än 4 ggr innan @peterc klippte den på Nymans. Underbar klocka men jag hade inte 200.000kr just då och ville verkligen ha en Fiddy. 520, ja vad skall man säga? Underbart Minervaverk, vackraste verket i en Panerai. Vitguld! Hur coolt är inte det, d n måste väga en del och jag går igång på tunga klockor. Den lyckas t o m ha sandwich.
Supertung samling!
Mm och för mig är det lite tvärtom vad gäller 127/217. Då jag lirar väl med Destro är jag nästan lite hetare på den utifrån "Marina Militare" jmft med "1950", så är helt hemma vad gäller 1950.

Måste onekligen erkänna att jag är sjukt nöjd med mixen/bredden/variationen.
Klart att en klassisk Rad med wirelugs skulle passa magiskt som ytterligare komplement, men utifrån fyra pannor är det där för mig nästan så nära optimalt jag kan komma :)

Senast ändrad:
Vad är den samlade opinionen gällande 604/672? Jag har ju länge funderat på att köpa en billig 183/609... och låta gravera den. Känns som ett billigare alternativ till att slänga upp 300kkr för en 672. Problemet är att jag föredrar 672 framför 604, älskar att verket har gravyr, och det skulle jag inte få om jag lät gravera en Radiomir. Jag älskar mönstergraverade saker överhuvudtaget. Hur ser ni andra på saken? Snyggt eller att förstöra en klocka? Ni som gillar 604 eller 672? Finns ju även 972 men jag föredrar gravyr på Radiomir. Vad tycker ni?

Vad är den samlade opinionen gällande 604/672? Jag har ju länge funderat på att köpa en billig 183/609... och låta gravera den. Känns som ett billigare alternativ till att slänga upp 300kkr för en 672. Problemet är att jag föredrar 672 framför 604, älskar att verket har gravyr, och det skulle jag inte få om jag lät gravera en Radiomir. Jag älskar mönstergraverade saker överhuvudtaget. Hur ser ni andra på saken? Snyggt eller att förstöra en klocka? Ni som gillar 604 eller 672?
Personligen tycker jag att graverade pannor är fula som stryk samt helt saknar koppling till märket och stilen. Men smaken är som baken. Gillar du det så kör.

Vad är den samlade opinionen gällande 604/672? Jag har ju länge funderat på att köpa en billig 183/609... och låta gravera den. Känns som ett billigare alternativ till att slänga upp 300kkr för en 672. Problemet är att jag föredrar 672 framför 604, älskar att verket har gravyr, och det skulle jag inte få om jag lät gravera en Radiomir. Jag älskar mönstergraverade saker överhuvudtaget. Hur ser ni andra på saken? Snyggt eller att förstöra en klocka? Ni som gillar 604 eller 672? Finns ju även 972 men jag föredrar gravyr på Radiomir. Vad tycker ni?
Jag tycker det är ballt med graverade pannor, inget jag skulle köpa med tanke på höga prislappen, men de få gånger jag klämt på graverade pannor har jag tyckt det är coolt.

Här är ett klipp från watchout 2017.. (tror jag)
https://www.instagram.com/p/BoHKDosH7B2/

Här är det storm, +8 och regn på tvären men guldet glittrar i 372:an i alla fall :)

20200723_220439.jpg
Du har ett litet ärr till vänster om klockan, har du kört mycket destro?
Arbets skada, trasslade in mig i en slagborr maskin för 15 år sedan, hade en Breitling på armen som inte var sig lik efteråt och det var den som fixade ärret. Hade varit betydligt roligare om det varit förslitning från en destro :)

Klart snyggt

Hej!

Hemester i all ära med bra väder och goda drinkar i svenska huvudstaden:cigar:

4E9FD441-F523-4418-A0E5-56FED935E54D.jpeg

Jag kan inte så mycket om Panerai, men jag erkänner att jag har fått ett plötsligt sug efter dessa klockor :hungry: Jag har fått upp ögonen för den där referensen som heter PAM00510 enligt mina bilder. Jag tycker att den är snygg. Så jag passade på och svängde in till Nymans för att se den in real helt enkelt:)

BCC62855-7224-4FEF-B28E-AE2045941F07.jpeg

Som nybörjare på Panerai känns nog ganska vanligt att snacka om storleken på dessa klockor. Mina handleder mäter 17,5cm. Jag bär till exempel en Speedmaster på 42mm och 47mm lug to lug utan problem. Paneraien som jag provade hade dock större mått än vad jag är vad jag är van vid. 44mm i diameter och ca 50 lug lug vilket gör att luggarna sticker något utanför min handled:meh:

19841398-1403-4B22-B50E-00F863AFEE39.jpeg
92CCFAFB-6E00-4CE6-ADEC-7673F12069E7.jpeg

Frågor/funderingar till er som är äkta Paneristi:

•Är det vanligt förekommande att luggarna sticker ut något på Panerai? Eller är det så att man ska ha kraftigare handleder för att bära en klocka med en sån storlek.

•Borde jag kolla på en annan referens (i mindre storlek)? I så fall vilken?

•Jag gillar stilen på PAM00510. Jag kan även tänka mig en PAM00560 som jag kanske till och med finner mer stilren. Finns det något i liknande stil som inte är helt polerad?

Tacksam för återkoppling.

:panerai::panerai::panerai:

Tillbaka
Topp