• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mikro-GTG i Roslagen

1073222C-30BB-49D6-891E-43993581A847.jpeg
Hyfsad uppställning det där.

Snyggt! Dina bilder har ett visst ansvar för mitt senaste steg mot fördärvet (Ja, jag har bytt band 6ggr på ett dygn, är det såhär det är med Panerai?!)

83BF39A8-E2BA-4D6F-BCCA-5189EC9F62EB.jpeg
Din sjukdomsinsikt kommer tidigt i förloppet. Bra! Du kommer nu bli medveten om när du börjar hamstra band (som du lägger på hög, men du ska ju ha alla nyanser av brunt) trots att du redan hittat ditt favoritband :)

Har inte haft nån Panerai på mer än tio år, men hade då bla en Base i Titan med Tobaccotavla och en dykare i Titan, Pam025. På den tiden var det vanligt att man drog av fjädern på de manuella (stor krona) samt att de inte gärna ville behålla tätheten.
Nu är jag lite sugen igen, men har ingen koll på referenser o verk. Mindre än 44mm är inte aktuellt, men större är inga problem. Har tex sett några med åttadagarsverk till salu på KS. Hur är det med dem, är det skillnad på kvalitet mellan årsmodeller? Är det vanligt med avdragna fjädrar eller nåt annat generellt på dem. Som pensionär får jag nog lov att hålla mig till begagnat, såg att en ny Base listar 66000 kr. Jag köpte min första för 24. Tyvärr är jag lite petig med skick, så mycket begagnat går bort :)
Tacksam för åsikter o tips, både på modeller och objekt.

Har inte haft nån Panerai på mer än tio år, men hade då bla en Base i Titan med Tobaccotavla och en dykare i Titan, Pam025. På den tiden var det vanligt att man drog av fjädern på de manuella (stor krona) samt att de inte gärna ville behålla tätheten.
Nu är jag lite sugen igen, men har ingen koll på referenser o verk. Mindre än 44mm är inte aktuellt, men större är inga problem. Har tex sett några med åttadagarsverk till salu på KS. Hur är det med dem, är det skillnad på kvalitet mellan årsmodeller? Är det vanligt med avdragna fjädrar eller nåt annat generellt på dem. Som pensionär får jag nog lov att hålla mig till begagnat, såg att en ny Base listar 66000 kr. Jag köpte min första för 24. Tyvärr är jag lite petig med skick, så mycket begagnat går bort :)
Tacksam för åsikter o tips, både på modeller och objekt.
Hej Hans,

Jag har varit i den här svängen i 5-6 år och jag har nog aldrig hört talas om någon avdragen fjäder. Inte heller något problem med täthet, utöver min 416 som inte varit servad på 7 år. :)

Kvalitetsskillnad mellan årsmodeller har jag inte heller noterat.

Jag har en klocka med 8-dagarsverk och den är superbra. Jag gillar det urverket, det är lätt att dra upp och mysigt generellt. Jag skulle helt klart skaffa en av 8-dagarsmodellerna om jag bara skulle ha en Panerai :D

Nu är 914,915 i ropet som du kanske märkt. 590 är också en klassiker som klart rekommenderas. 560, 510 m.fl
är bra de med.

Hej Hans,

Jag har varit i den här svängen i 5-6 år och jag har nog aldrig hört talas om någon avdragen fjäder. Inte heller något problem med täthet, utöver min 416 som inte varit servad på 7 år. :)

Kvalitetsskillnad mellan årsmodeller har jag inte heller noterat.

Jag har en klocka med 8-dagarsverk och den är superbra. Jag gillar det urverket, det är lätt att dra upp och mysigt generellt. Jag skulle helt klart skaffa en av 8-dagarsmodellerna om jag bara skulle ha en Panerai :D

Nu är 914,915 i ropet som du kanske märkt. 590 är också en klassiker som klart rekommenderas. 560, 510 m.fl
är bra de med.
- Tack för ett utförligt svar!

Tillbaka
Topp