• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Då va den här efter många år av velande hur vida den skulle va för stor eller ej:cool:
Å då måste de ju va bästa att gå på 47mm med en gång!
Å de känns helt rätt med en 372:)
A4EBEA8B-3B15-47F9-B915-CFF4010456A4.jpeg
7D749C3A-CDED-4A03-A127-C7E59DFF7E80.jpeg
99898A17-AD2F-4C33-90DF-8A16270E541A.jpeg
C6B2F85C-8B17-4FE3-BFE7-57A860BD5F15.jpeg
F97FC382-7A1D-4F38-BA10-75A80E732B12.jpeg
FAFF9732-F7AD-4ACC-B864-4F5C0F80288A.jpeg
Schysst! Grattis!

Är det så? Hur tusan lyckas de fejka p.5000 på ett vettigt sätt?
Jag minns att jag kikade på 590 som fejk vid något tillfälle (pure educational purposes, det är ganska bra att veta vad som särskiljer original från fejk när man själv köper, och jag var på g att köpa 590), och då fanns det lite tydliga brister i verket om man visste vad man skulle kika efter men det höll typ 8-dagars gångreserv, tillräckligt för att lura. Men den modellen kostade då ett antal tusenlappar mer än en 3-dagars. Idag finns ju superclones, som är mer eller mindre 1-till-1, om vi bortser från byggkvalitet generellt. :(

Jag berättar detta för att jag vill veta att jag inte köper fejk, och då vill jag ha någon form av intyg, som ett cert exempelvis, eller en oerhört trovärdig säljare typ Mr. Slick @Ernesto ;)

För mig som en vanlig Svensson utan urmakarkunskaper känns det som om det vore betydligt lättare att fejka en låda och ett cert än en klocka. :)
Jo, jag håller med. Men nu finns fejkklockorna, och det är ju de man framförallt betalar för. Det finns fejkade lådor (på ebay) och säkert cert nånstans också, men de kanske man inte köpa separat så ofta. Så, jag tänker att kombinationen låda/papper/klocka ökar svårighetsgraden för skurken. Speciellt när cert ska stämma överens med siffror på klocka och urverk. Men jag brukar ändå traska till värderare ex. Kaplans så fort jag köpt en begagnad Panerai.

Jo, jag håller med. Men nu finns fejkklockorna, och det är ju de man framförallt betalar för. Det finns fejkade lådor (på ebay) och säkert cert nånstans också, men de kanske man inte köpa separat så ofta. Så, jag tänker att kombinationen låda/papper/klocka ökar svårighetsgraden för skurken. Speciellt när cert ska stämma överens med siffror på klocka och urverk. Men jag brukar ändå traska till värderare ex. Kaplans så fort jag köpt en begagnad Panerai.
Inte för att vara sån men Kaplans har väl sjabblat till det ett par gånger. Vill minnas en tråd i allmänna avdelningen där någon fått värderingsintyg på falska Heuers. Det slutade med att han blev sittande med Svarte Petter då han enbart kunde få igen kostnaden för intygen.

Jag har fått höra att de ändrat under våren och att 914/915 nu säljs med stängd baksida.

Denna info har jag fått från någon på instragram som i sin tur ska ha fått höra det direkt från panerai så ska väl tas med en liten nypa fake-news-salt. Å andra sidan vore det ju inte första gången de ändrar en referens mitt i produktionen (om än att tidigare än vanligt, som du skriver).

Fick svar nu FYI - även om det känns något oklart :)
27E5E794-2499-4CA7-88CE-84ACD04D4595.jpeg

Inte för att vara sån men Kaplans har väl sjabblat till det ett par gånger. Vill minnas en tråd i allmänna avdelningen där någon fått värderingsintyg på falska Heuers. Det slutade med att han blev sittande med Svarte Petter då han enbart kunde få igen kostnaden för intygen.
Ja, Kaplans har sjabblat för mig med, just på en Heuer Montreal. :) Fast där var det tvärtom, de påstod att den var falsk, fast jag hade köpt klockan av Mr. Authority-on-vintage-Heuers. Men, vem ska man annars gå till?

Ja, Kaplans har sjabblat för mig med, just på en Heuer Montreal. :) Fast där var det tvärtom, de påstod att den var falsk, fast jag hade köpt klockan av Mr. Authority-on-vintage-Heuers. Men, vem ska man annars gå till?
Märkenas våta dröm är väl att du hela tiden är tvungen att köpa nytt från AD/Boutique för att vara helt säker på att få äkta vara :eek:

Märkenas våta dröm är väl att du hela tiden är tvungen att köpa nytt från AD/Boutique för att vara helt säker på att få äkta vara :eek:
Alltså, om jag inte är helt felunderättad, så kontaktar Kaplans Panerai för att verifiera att nummerserier på urverk och boett och cert är tumme upp. Så det är good enough. Egentligen borde AD börja erbjuda den tjänsten också, men av någon anledning så gör de inte det.

Det blir svårare när det är pre-v pannor såklart, men det händer inte så ofta. Och nu pratade vi 610.

Tillbaka
Topp