Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Med den klockan är man välkommen överalltHej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
Jag bollade mellan PAM422 och PAM587 och valde till slut Radiomiren. Jag hade tidigare haft bara Luminors så var dags att pröva på någo nytt. 587an blev också min första manual winding. Jag har haft den nu i 6 mån och är supernöjd. Guldvisarna år magiska.
Kör alltid med en klocka i taget dvs säljer/byter den nuvarande i samband med en ny anskaffning. Det kliar lite igen och har funderat på bla 422an igen... och 915an. Jag saknar lite kronskyddet så vi får se hur allt utvecklas. Min drömklocka är Fiddyn men har inte råd med den just nu.
Här är en bild från sommarn med min 587.
![]()
Vi behöver en subgrupp: Paneristi FinlandssvenskHej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
Jag bollade mellan PAM422 och PAM587 och valde till slut Radiomiren. Jag hade tidigare haft bara Luminors så var dags att pröva på någo nytt. 587an blev också min första manual winding. Jag har haft den nu i 6 mån och är supernöjd. Guldvisarna år magiska.
Kör alltid med en klocka i taget dvs säljer/byter den nuvarande i samband med en ny anskaffning. Det kliar lite igen och har funderat på bla 422an igen... och 915an. Jag saknar lite kronskyddet så vi får se hur allt utvecklas. Min drömklocka är Fiddyn men har inte råd med den just nu.
![]()
Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
![]()
587 är väldigt trevlig, välkommen!Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
![]()
Tackar! Har inte haft möjlighet att prova 422an för Lindroos som är den officiella återförsäljaren här hade endast. 372 inne men fick ju lite känslan att 422 skulle sitta perfekt.Vi behöver en subgrupp: Paneristi Finlandssvensk
Dålig humor åt sidan, varmt välkommen. Personligen har jag inte ett ont ord att säga om 422.
Stort grattis och välkommen!Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
![]()
Välkommen! 587 är grym! Jag började undra häromdagen varför jag sålde den? 422an är dock grymmast! Jag kan sakna den trots att jag har Fiddyn.Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
![]()
Tackar! Blir nog svårt att motstå 422an.Välkommen! 587 är grym! Jag började undra häromdagen varför jag sålde den? 422an är dock grymmast! Jag kan sakna den trots att jag har Fiddyn.
Den är grym! Välkommen!Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
![]()
Tackar! Det var till stor del pga dina otroligt snygga bilder på 587an som jag kom in på att gå och pröva den här på en pre-owned affär. Sen va de ju körtDen är grym! Välkommen!
Lite bilder på min gamla
![]()
![]()
![]()
![]()
Tackar!!Tackar! Det var till stor del pga dina otroligt snygga bilder på 587an som jag kom in på att gå och pröva den här på en pre-owned affär. Sen va de ju kört
Hjärtligt välkommen finske broder! 587 är en underbar pjäs!Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?
![]()
Jo det är en skylt. Gamle mannen behöver glasögon? ;-)Maybe a sign?
![]()
Ahaa!Jo det är en skylt. Gamle mannen behöver glasögon? ;-)
Hann faktiskt förbi både nymans och krons idag. Var lite sådär med utbudet hos nymans (åtminstone sett till vad jag var på span efter) Desto bättre utbud hos krons (återigen, sett till mina preferenser) Och utmärkt service av @Ernesto
Vad tar jag då med mig från dagen? Jo att 44mm funkar i nödfall, men i mitt fall är 42mm helt perfekt!! Och gällande submersible var det kärlek vid första ögonkastetNu blir det lättare att hålla igen utgifterna och spara lite när man mer vet vad man sparar till. Frågan när det väl drar ihop sig är nog snarast, blå/grå eller svart
Jaja, man har ju en stund på sig att fundera.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Lite feedback önskas från Er allvetande paneristas angående vad jag kan bära och inte! Citerar mig själv här. I juni var jag helt övertygad om att en 42mm sub var det jag skulle ha, utan tvekan! Började målinriktat spara undan en ok slant varje månad och närmar mig sakta likviditet för inköp. Men sedan juni har jag även börjat läsa hela paneraitråden från start (på sidan 845 nu) och har då börjat vackla kring mitt tidigare så säkra beslut. Har mer börjat inse/tro att det är en 372 jag ska ha! Dock osäker på storleken iom mina handleder. Delvis därför tog jag en kopp kaffe, med den alltid lika trevliga, @Margarinkungen för att klämma lite på hans 663. Och i ärlighetens namn tror jag dessvärre den blir för stor för migBandhornen sticker liksom utanför armen på ett mindre charmigt vis. Vad tror ni i tråden? Är det en 42mm sub jag ska ha, eller tror ni att 914 sitter som en smäck?! Som så många andra skulle jag givetvis vilja ha en 372 i 42 eller 44mm men då det inte finns får man leta substitut. Tror 914 är det närmsta jag kan komma 372 utseendemässigt i mindre size va??
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ungefär vad M.K sa. Han menar på att det oundvikligen kommer sluta med en 47:a oavsettSläpp sargen och hoppa på 47vill du ha en första panna och har skaffat cojones än så är 44 ett bra steg.
Den ser bra ut på dig, äg det.
Faaan vilken bra panna! En sån skulle alla ha!Lite feedback önskas från Er allvetande paneristas angående vad jag kan bära och inte! Citerar mig själv här. I juni var jag helt övertygad om att en 42mm sub var det jag skulle ha, utan tvekan! Började målinriktat spara undan en ok slant varje månad och närmar mig sakta likviditet för inköp. Men sedan juni har jag även börjat läsa hela paneraitråden från start (på sidan 845 nu) och har då börjat vackla kring mitt tidigare så säkra beslut. Har mer börjat inse/tro att det är en 372 jag ska ha! Dock osäker på storleken iom mina handleder. Delvis därför tog jag en kopp kaffe, med den alltid lika trevliga, @Margarinkungen för att klämma lite på hans 663. Och i ärlighetens namn tror jag dessvärre den blir för stor för migBandhornen sticker liksom utanför armen på ett mindre charmigt vis. Vad tror ni i tråden? Är det en 42mm sub jag ska ha, eller tror ni att 914 sitter som en smäck?! Som så många andra skulle jag givetvis vilja ha en 372 i 42 eller 44mm men då det inte finns får man leta substitut. Tror 914 är det närmsta jag kan komma 372 utseendemässigt i mindre size va??
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Jag skulle påstå att den där ser ut att sitta snäppet bättre på dig än min 422 gör på mig. Jag behövde ett par år för att våga gå från 44 till 47, men efter att ha tagit steget älskar jag 422an till bitar och är väldigt bekväm i 47.Lite feedback önskas från Er allvetande paneristas angående vad jag kan bära och inte! Citerar mig själv här. I juni var jag helt övertygad om att en 42mm sub var det jag skulle ha, utan tvekan! Började målinriktat spara undan en ok slant varje månad och närmar mig sakta likviditet för inköp. Men sedan juni har jag även börjat läsa hela paneraitråden från start (på sidan 845 nu) och har då börjat vackla kring mitt tidigare så säkra beslut. Har mer börjat inse/tro att det är en 372 jag ska ha! Dock osäker på storleken iom mina handleder. Delvis därför tog jag en kopp kaffe, med den alltid lika trevliga, @Margarinkungen för att klämma lite på hans 663. Och i ärlighetens namn tror jag dessvärre den blir för stor för migBandhornen sticker liksom utanför armen på ett mindre charmigt vis. Vad tror ni i tråden? Är det en 42mm sub jag ska ha, eller tror ni att 914 sitter som en smäck?! Som så många andra skulle jag givetvis vilja ha en 372 i 42 eller 44mm men då det inte finns får man leta substitut. Tror 914 är det närmsta jag kan komma 372 utseendemässigt i mindre size va??
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mitt första Ponte Veccio minsann, montering under kvällen.
![]()
Den är ju onekligen ruskigt snygg! Lite plattare handleder så hade det varit en no-brainer. Men som du säger, börjar jag med 44 är det värsta som kan hända att den förökar sigFaaan vilken bra panna! En sån skulle alla ha!
Kör på 47 annars kommer du ändå ångra dig och köpa en till men oandrasidan; då har du ju två pannor... vad kan gå fel kompis
FAAAAN!! Innerst inne känner jag nog lite så. Men kanske ändå ska ta den ”säkra” vägen likt dig och låta det växa fram från en 44mm upptill mansizeJag skulle påstå att den där ser ut att sitta snäppet bättre på dig än min 422 gör på mig. Jag behövde ett par år för att våga gå från 44 till 47, men efter att ha tagit steget älskar jag 422an till bitar och är väldigt bekväm i 47.
Så, är det 372 du helst vill ha. Köp det du helst vill ha![]()
47 brorsan. Du kommer ändå vara där inom kort. Spar pengarna och gör rätt från börjanDen är ju onekligen ruskigt snygg! Lite plattare handleder så hade det varit en no-brainer. Men som du säger, börjar jag med 44 är det värsta som kan hända att den förökar sig
FAAAAN!! Innerst inne känner jag nog lite så. Men kanske ändå ska ta den ”säkra” vägen likt dig och låta det växa fram från en 44mm upptill mansize
Ungefär vad M.K sa. Han menar på att det oundvikligen kommer sluta med en 47:a oavsett
Lite därför jag nu lutar åt 914. Cleant utseende med en hel del panna-DNA och ändock 3mm mindre än 372 samt MK’s 663... Ska försöka haka på den gode kungen till en gtg vid tillfälle och se om det kan leda mig ”rätt”