• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

humlegarden

Cartier
Bild från imorse gör allt mycket trevligare! Trevlig helg @peterc och er andra ristis!!
F3BD7194-2A71-40D0-8D2C-77159328CFA6.jpeg
 

azcii

Patek
2-Faktor
Vad har den där doten för funktion?
Det är en AM/PM indikator för GMT-visaren.

Ljus plupp = dag
Mörk plupp = natt

Den börjar slå över till ljust vid 06:00 och till mörkt vid 18:00.

Ser ut såhär när den börjar slå över(bild stulen från nätet):
13db6560becc5b2d981ee87338d6ba17.jpg



Sedan 2008 har den tillverkats med en AM/PM-visare istället (en extra visare bredvid sekundvisaren). Då får man kolla vart visaren ligger i förhållande till AM/PM markeringarna.
791669.png
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Paneristis! Jag går och suktar efter lite olika Panerais men jag har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med
1. Hur länge räcker lumen på era pannor?
2. Hur är det egentligen att ha en manuell klocka? Är det inte lite speciellt att man måste komma ihåg att dra upp den eller får man kanske t om en speciell relation till den iom det?
3. Tjocklek på 17-18mm är inte det ganska brutalt eller vänjer man sig?

1. För mig räcker den hela natten. Om jag vaknar innan gryningen så ser jag vad klockan är.
2. Att den är manuell är en del av charmen. Att vrida upp klockan innan man startar dagen är en skoj ritual.
3. Min Zero (PAM00000) är bara 14,5 mm tjock. Inga problem i de flesta fall.
 

Oktogon

Panerai
Det är en AM/PM indikator för GMT-visaren.

Ljus plupp = dag
Mörk plupp = natt

Den börjar slå över till ljust vid 06:00 och till mörkt vid 18:00.

Ser ut såhär när den börjar slå över(bild stulen från nätet):
13db6560becc5b2d981ee87338d6ba17.jpg



Sedan 2008 har den tillverkats med en AM/PM-visare istället (en extra visare bredvid sekundvisaren). Då får man kolla vart visaren ligger i förhållande till AM/PM markeringarna.
791669.png
Då är ju dot dial definitivt ballare!
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Det är en AM/PM indikator för GMT-visaren.

Ljus plupp = dag
Mörk plupp = natt

Den börjar slå över till ljust vid 06:00 och till mörkt vid 18:00.

Ser ut såhär när den börjar slå över(bild stulen från nätet):
13db6560becc5b2d981ee87338d6ba17.jpg



Sedan 2008 har den tillverkats med en AM/PM-visare istället (en extra visare bredvid sekundvisaren). Då får man kolla vart visaren ligger i förhållande till AM/PM markeringarna.
791669.png
Förstår, aldrig sett den svarta skivan dock. Men erkänn att det är ditt band du kör med på rave/techno festerna ;)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon här som sett.eller provat en PAM606 irl? En HK edt i 100pcs med vitare lume isf den mer gulnade på 372.
received_362512958452788.jpeg
Känns den väldigt lockande, btw, eftersom du frågar? Jag tänker mig att det ändå finns ganska många klockor i 372-kategorin som kunde vara alternativ till en variant som är så svår att få fatt på?
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Känns den väldigt lockande, btw, eftersom du frågar? Jag tänker mig att det ändå finns ganska många klockor i 372-kategorin som kunde vara alternativ till en variant som är så svår att få fatt på?
Nej, bara ngt som jag missat tidigare och blev lite nyfiken om någon sett den. Och håller absolut med om att det finns annat, kanske en kommande "Nordic edt" :)

Jag försöker just nu att samla ihop mig lite och ta det lugnt, har sålt 2st och köpt 1st dom sista dagarna så det minskar sakta men säkert ;)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Nej, bara ngt som jag missat tidigare och blev lite nyfiken om någon sett den. Och håller absolut med om att det finns annat, kanske en kommande "Nordic edt" :)

Jag försöker just nu att samla ihop mig lite och ta det lugnt, har sålt 2st och köpt 1st dom sista dagarna så det minskar sakta men säkert ;)
Haha. Oj. :)

Jag tänkte också att en 1080 skulle locka mer.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har vi någon Radiomir 337 på forumet?
Ja, några gamla Radiomir som inte är helt lätta att få tag på. Den som är mest åtråvärd heter PAM 337.

"In addition to the PAM 337, Panerai also offers the 42mm Radiomir in titanium (PAM 338), red gold (PAM 439), and pink gold (PAM 378)."
https://www.hodinkee.com/articles/hands-on-with-the-panerai-pam-337-the-42mm-radiomir-live-pics
Citerar ett uråldrigt inlägg, men undran är aktuell, Går det att få tag på 337? Svindyr? Finns det någon på forumet?
Skulle nog passa mig bra :rolleyes:
 
Topp