• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Nu spårade det ur något och posten blev lång :D

obs: ej korrekturläst text, jag blev för trött efter att ha skrivit allt :p

Det är omöjligt att ge några råd kring klockstorlek till andra men jag kan ju delge hur det gick till när jag gick från att bära max 40mm till 47 :p

Jag har sedan begynnelsen av mitt klockintresse gillat Panerai. Men storleken på 44mm har alltid varit läskig och jag avfärdade dom nästan som clown-klockor även om jag kunde uppskatta designen.

Under den gamla gula tiden på TTT så blev såkallade "marina militare" väldigt populära och man kunde klicka hem en "panna" för 700kr+frakt, vilket jag såklart gjorde mest som en plojgrej. Jag bar den lite då och då, tyckte det kändes konstigt till en början. Ibland provade min bror den (som är någorlunda likadant byggd som jag) och jag märkte då att på håll så ser det faktiskt inte alls tokigt ut med en 44mm... nästkommande två åren så provade jag alla möjliga klockor från day-dates till JLC-dykare men fastnade aldrig riktigt för något - det var alltid något fel på allt :p

Liten lista och varför dom fick gå:
Omega Speedmaster cal 321 tropical från 65 -> tålde inte vatten, vågade inte använda ute om det fanns moln på himmeln
Rolex Explorer II 16570 -> länken ryckte armpäls. Inför varje rondell så bävade jag inför armvaxning...
Rolex Explorer I 214270 -> Någon dumjävel sa till mig att det såg ut som en 14270 fast i fish-eye perspektiv... vilket den typ gjorde.. så den fick gå.. :p
JLC master compressor dualmatic -> Snart dags för service á 10k + att kurvade bandstift gjorde det svårt att hitta roliga straps.
Rolex gmt-C -> hockeypuck, kändes på något sätt som ett rolex-homage + under min ägo så spenderade den mer tid hos Rolex på garanti-reparationer än på min handled
Rolex sub 5513 -> rassligt elände som jag var orolig för att den fina patinerade lumen skulle trilla ur visarna, jag cyklar på kullersten till och från universitetet varje dag :p
Sinn 103 st -> höjd/breddförhållande som en tärning, fick tyvärr lämna :(
Rolex day-date 1803 -> guld var inte riktigt min grej då jag jämnt och ständigt slår i klockan i allting
Med mera :p listan är för lång för att ta med allt.

Förrförra sommaren så fick jag möjligheten att köpa en fin gammal gulnad 5513 om ofta höjs till skyarna här på KS och tänkte att det måste ju vara "the shit" :p... den behöll jag i ungefär en vecka. Den var snygg på bild och det var lite kul med finvintage men i slutet av dagen så var det en rasslig klockjävel med värdelös lum och en annan färg på lysmassan... den fick gå.

Jag bytte den mot min första Panerai :) en 312:a med 1950-case. En gedigen pjäs, grym lume och roligt med inhouseverk. Efter att ha burit den i några månader så hade jag vant mig vid 44mm och tyckte att det var en grym storlek. Däremot så mätte klossen 18.4mm på höjden vilket var något jag inte kunde vänja mig vid.

Min pam 312:
pam312edited.jpg


Samma dag som jag sålde min 312 så fick jag provat en Panerai 127, dvs 47mm fiddy. Den var stor, men inte för stor... men framförallt var den jääävligt cool :p men helt utanför budget. Jag var på hugget efter ytterligare en Panerai. Den skulle ha inhouse-verk, 44mm bred och inte så förbannat tjock. Jag hittade en Panerai 510 till salu på TTT och tågade upp till Helsingborg och gjorde affär.

Min 510:a
mjtop.JPG


510:an är grym... riktigt bra faktiskt. Jag hade den säkert under 6 månader (väldigt lång tid för att vara mig :D). Tanken fanns dock kvar där, den där ljuvliga fiddyn jag fick prova i mitt kök en yrvaken morgon. Jag tycktes mig hela tiden minnas att den satt bra, men då jag var i nyvaket tillstånd så kunde jag inte riktigt lita på mig själv.

Jag började hamstra bilder på fiddys och 372:eek:r som jag stötte på via instagram, Paneraisti etc. Jag var egentligen helnöjd med min 510:a som satt på armen. Men som alltid så föreställer man sig att gräset är grönare på andra sidan yada yada :p.

När solen började dyka upp igen i slutet av mars månad så blev jag sugen på att åka över till danmark med mina bröder för lite öl, mat och klockklämm - en återkommande företeelse som vi brukar genomföra ett par gånger per år. Utbudet av roliga affärer i Malmö vs Köpenhamn är deprimerande, så ibland måste man åka dit och få sin klockfix :D. Vi gick in hos Klarlunds på Ströget och gick förbi monter efter monter tills vi kom till Panerai. De hade en 372:a inne. Efter att ha stått och dreglat ett tag med öppen mun så haffades ett butiksbiträde. Oj oj oj... när den bjässen hamnade på armen och efter att ha trätt läderremmen genom det stora 26mm bucklet så vände jag på handleden och något sånthär utspelades:
amazing.gif


47mm satt som gjutet - jag måste en! Efter en vecka så hade jag sålt av lite blandat och skambudat hela internet och otroligt nog så var den Pam 372 med bäst pris/ny-ratio till salu precis på andra sidan sundet :) Efter ett par veckors bankstrul (screw you handelsbanken!) så dök den upp. Jag är helnöjd, ångrar inget, kan inte se att det finns någon bättre Panerai - eller annan klocka för den delen. 47mm är stort, men helrätt på en Panerai. Som jag skrev i tråden "har storleken någon betydelse" så är det lika fel med en 47mm Patek calatrava som en 36mm Panerai. Detta går att vända på - det är lika helrätt med en 47mm Panerai som en 36mm Patek calatrava!

Too long didn't read versionen: Man vänjer sig vid storleken. Panerai är the shit. 47mm är helrätt.
Pam 372:
tumblr_mre1xqodKj1s24zpuo1_500.jpg

Uppdatering 5 år senare, det sket sig med både 372orna jag hade. Det slutade med en fiddy trots allt :happyhappy:

Dagens lärdom, köp det du verkligen vill ha, uppskatta och låt resan dit ta sin tid och njut längst med vägen :pompus:
56340076-AB08-4DBF-A95B-D4C648F01373.jpeg
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
:DVa precis som du helt inne på att till och med 44 skulle va för stor för mig men blev på något sätt utan att varken testat 44 eller 47 intresserad av en 372a!
Slog till på en, och ångrar inget!
Känns på något sätt väldigt maskulin :D:rolleyes:
Kör på 47
Lite feedback önskas från Er allvetande paneristas angående vad jag kan bära och inte! Citerar mig själv här. I juni var jag helt övertygad om att en 42mm sub var det jag skulle ha, utan tvekan! Började målinriktat spara undan en ok slant varje månad och närmar mig sakta likviditet för inköp. Men sedan juni har jag även börjat läsa hela paneraitråden från start (på sidan 845 nu) och har då börjat vackla kring mitt tidigare så säkra beslut. Har mer börjat inse/tro att det är en 372 jag ska ha! Dock osäker på storleken iom mina handleder. Delvis därför tog jag en kopp kaffe, med den alltid lika trevliga, @Margarinkungen för att klämma lite på hans 663. Och i ärlighetens namn tror jag dessvärre den blir för stor för mig :( Bandhornen sticker liksom utanför armen på ett mindre charmigt vis. Vad tror ni i tråden? Är det en 42mm sub jag ska ha, eller tror ni att 914 sitter som en smäck?! Som så många andra skulle jag givetvis vilja ha en 372 i 42 eller 44mm men då det inte finns får man leta substitut. Tror 914 är det närmsta jag kan komma 372 utseendemässigt i mindre size va??
384DF285-B6E3-4454-8157-4E9D1DD431A1.jpeg
F52F6D1B-B74F-46B7-9F08-8B91144D90C2.jpeg
8D690BF7-ED48-468B-B398-AA49AD76ACCC.jpeg
384DF285-B6E3-4454-8157-4E9D1DD431A1.jpeg
F52F6D1B-B74F-46B7-9F08-8B91144D90C2.jpeg
8D690BF7-ED48-468B-B398-AA49AD76ACCC.jpeg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Lite feedback önskas från Er allvetande paneristas angående vad jag kan bära och inte! Citerar mig själv här. I juni var jag helt övertygad om att en 42mm sub var det jag skulle ha, utan tvekan! Började målinriktat spara undan en ok slant varje månad och närmar mig sakta likviditet för inköp. Men sedan juni har jag även börjat läsa hela paneraitråden från start (på sidan 845 nu) och har då börjat vackla kring mitt tidigare så säkra beslut. Har mer börjat inse/tro att det är en 372 jag ska ha! Dock osäker på storleken iom mina handleder. Delvis därför tog jag en kopp kaffe, med den alltid lika trevliga, @Margarinkungen för att klämma lite på hans 663. Och i ärlighetens namn tror jag dessvärre den blir för stor för mig :( Bandhornen sticker liksom utanför armen på ett mindre charmigt vis. Vad tror ni i tråden? Är det en 42mm sub jag ska ha, eller tror ni att 914 sitter som en smäck?! Som så många andra skulle jag givetvis vilja ha en 372 i 42 eller 44mm men då det inte finns får man leta substitut. Tror 914 är det närmsta jag kan komma 372 utseendemässigt i mindre size va??
384DF285-B6E3-4454-8157-4E9D1DD431A1.jpeg
F52F6D1B-B74F-46B7-9F08-8B91144D90C2.jpeg
8D690BF7-ED48-468B-B398-AA49AD76ACCC.jpeg
384DF285-B6E3-4454-8157-4E9D1DD431A1.jpeg
F52F6D1B-B74F-46B7-9F08-8B91144D90C2.jpeg
8D690BF7-ED48-468B-B398-AA49AD76ACCC.jpeg
Jag skulle kunna sälla mig till "köp 372/47mm eftersom det ändå kommer sluta där"-kören, men upplever att du trots allt inte verkar känna dig redo för 47mm ännu..
914 är ingen dum idé alls att testa, men i ditt fall hade jag nog försökt jaga rätt på en 390..

8318ECB5-E741-428A-840C-5BF65CB770D4.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
47 brorsan. Du kommer ändå vara där inom kort. Spar pengarna och gör rätt från början
utesluter inte att det är så det slutar...
Jag skulle kunna sälla mig till "köp 372/47mm eftersom det ändå kommer sluta där"-kören, men upplever att du trots allt inte verkar känna dig redo för 47mm ännu..
914 är ingen dum idé alls att testa, men i ditt fall hade jag nog försökt jaga rätt på en 390..

8318ECB5-E741-428A-840C-5BF65CB770D4.jpeg
Den där har jag nog missat helt?! Ser riktigt intressant ut. Någon här på forumet som ligger inne med en sån?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
:DVa precis som du helt inne på att till och med 44 skulle va för stor för mig men blev på något sätt utan att varken testat 44 eller 47 intresserad av en 372a!
Slog till på en, och ångrar inget!
Känns på något sätt väldigt maskulin :D:rolleyes:
Kör på 47
Ja önskar att det vore så även för mig. Men jag är kluven alltså... behöver verkligen prova mig fram lite till
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
914 är bra, köp. 422 är bra, köp. 372 OCKSÅ bra, köp. Det viktiga är att du börjar nånstans, alla kommer bli bra. Är det som @oddface 372 du vill ha, klipp den jäveln på en gång och tycker du den är för stor så säljer du av den och köper en 914.
Hade kanske kunnat bli så om jag vore helt framme ekonomiskt. Men jag är bara lite drygt framme till 2/3 av det ekonomiska i dagsläget.
 

larsbeg

Panerai
Lite feedback önskas från Er allvetande paneristas angående vad jag kan bära och inte! Citerar mig själv här. I juni var jag helt övertygad om att en 42mm sub var det jag skulle ha, utan tvekan! Började målinriktat spara undan en ok slant varje månad och närmar mig sakta likviditet för inköp. Men sedan juni har jag även börjat läsa hela paneraitråden från start (på sidan 845 nu) och har då börjat vackla kring mitt tidigare så säkra beslut. Har mer börjat inse/tro att det är en 372 jag ska ha! Dock osäker på storleken iom mina handleder. Delvis därför tog jag en kopp kaffe, med den alltid lika trevliga, @Margarinkungen för att klämma lite på hans 663. Och i ärlighetens namn tror jag dessvärre den blir för stor för mig :( Bandhornen sticker liksom utanför armen på ett mindre charmigt vis. Vad tror ni i tråden? Är det en 42mm sub jag ska ha, eller tror ni att 914 sitter som en smäck?! Som så många andra skulle jag givetvis vilja ha en 372 i 42 eller 44mm men då det inte finns får man leta substitut. Tror 914 är det närmsta jag kan komma 372 utseendemässigt i mindre size va??
384DF285-B6E3-4454-8157-4E9D1DD431A1.jpeg
F52F6D1B-B74F-46B7-9F08-8B91144D90C2.jpeg
8D690BF7-ED48-468B-B398-AA49AD76ACCC.jpeg
384DF285-B6E3-4454-8157-4E9D1DD431A1.jpeg
F52F6D1B-B74F-46B7-9F08-8B91144D90C2.jpeg
8D690BF7-ED48-468B-B398-AA49AD76ACCC.jpeg
Tycker det funkar med 47’an. Har en 44 själv och går lite i samma tankar om det verkligen skulle funka med 47. Kör det som känns bäst, man kan ju alltid ändra sig.
Min 44 får avsluta.
image.jpg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Helt klart!
De ska kännas rätt innan man köper!
Hoppas du får möjlighet till att testa dig fram till rätt beslut!
Lycka till
Tack. Det tror och hoppas jag med. Tänker inte göra något förhastat. Ska som sagt försöka haka på mr margarin och våldgästa en gtg och efter det hoppas jag att jag vet mer exakt vad jag ska ha. Livet är orättvist, ÄVEN mina handleder är som falukorvar (som Margarinkungen sa idag) Ok omkrets men helt runda typ Lite plattare så hade en 47:a varit givet. Utesluter som sagt inte att det sluta där tids nog. Men det är inte självklart just nu. Livets lott att just flertalet av mina lemmar påminner om falukorv... plan b har vi ju även submersible 42mm som även dem tilltalar mig en hel del. Ska bli spännande att se vad det väl slutar med för panna (eller rättare sagt börjar med)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tycker det funkar med 47’an. Har en 44 själv och går lite i samma tankar om det verkligen skulle funka med 47. Kör det som känns bäst, man kan ju alltid ändra sig.
Min 44 får avsluta.
image.jpg
Sweet! Ser ut att sitta riktigt bra imo. Som du säger, man kan ju ändra sig. Bara börja nånstans och kanske sikta på nåt lättflippat innan man hittat sin sweetspot.
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Intressant. Får man fråga vart din tog vägen? Kvar på KS eller flög den iväg utanför??
@Reko ligger du inne med en 390?? Funderat på att flippa till förmån för något annat isånafall?
Min gick till en god vän som jag, hittills förgäves, försökt få in på ks. Han spelar lite svårfångad.
Han var sjukt nöjd med den häromdan, men ger du honom ett erbjudande han inte kan tacka nej till så kanske ;)
 

Caravelle33

Vacheron
Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?

Jag bollade mellan PAM422 och PAM587 och valde till slut Radiomiren. Jag hade tidigare haft bara Luminors så var dags att pröva på någo nytt. 587an blev också min första manual winding. Jag har haft den nu i 6 mån och är supernöjd. Guldvisarna år magiska.

Kör alltid med en klocka i taget dvs säljer/byter den nuvarande i samband med en ny anskaffning. Det kliar lite igen och har funderat på bla 422an igen... och 915an. Jag saknar lite kronskyddet så vi får se hur allt utvecklas. Min drömklocka är Fiddyn men har inte råd med den just nu.

Här är en bild från sommarn med min 587.
0A0EC5F1-F358-47E9-B528-5E170D973D45.jpeg
https://www.blocket.se/annons/stockholm/panerai_pam422/92236573
 

Eqn

Panerai
Hej Allihopa och tack för en mycket trevlig tråd. Jag har sedan januari följt med diskussionerna här och fått en massa bra information och inspiration av dom fina bilderna. Allt detta ledde till min nyaste anskaffning PAM587. Jag är från Helsingfors, Finland så hör ju egentligen inte till Paneristi Sweden men eftersom stämmningen här är väldigt trevlig så vill ju gärna hänga på och lite bidra Ifall det är ok för er?

Jag bollade mellan PAM422 och PAM587 och valde till slut Radiomiren. Jag hade tidigare haft bara Luminors så var dags att pröva på någo nytt. 587an blev också min första manual winding. Jag har haft den nu i 6 mån och är supernöjd. Guldvisarna år magiska.

Kör alltid med en klocka i taget dvs säljer/byter den nuvarande i samband med en ny anskaffning. Det kliar lite igen och har funderat på bla 422an igen... och 915an. Jag saknar lite kronskyddet så vi får se hur allt utvecklas. Min drömklocka är Fiddyn men har inte råd med den just nu.

Här är en bild från sommarn med min 587.
0A0EC5F1-F358-47E9-B528-5E170D973D45.jpeg
587 är the skit!
8038051E-B167-485F-AA4D-B845C3313361.jpeg
 

Caravelle33

Vacheron
D5BBB6B1-6612-4B48-A53E-44A4E78B21F9.jpeg
D5BBB6B1-6612-4B48-A53E-44A4E78B21F9.jpeg
Tack. Det tror och hoppas jag med. Tänker inte göra något förhastat. Ska som sagt försöka haka på mr margarin och våldgästa en gtg och efter det hoppas jag att jag vet mer exakt vad jag ska ha. Livet är orättvist, ÄVEN mina handleder är som falukorvar (som Margarinkungen sa idag) Ok omkrets men helt runda typ Lite plattare så hade en 47:a varit givet. Utesluter som sagt inte att det sluta där tids nog. Men det är inte självklart just nu. Livets lott att just flertalet av mina lemmar påminner om falukorv... plan b har vi ju även submersible 42mm som även dem tilltalar mig en hel del. Ska bli spännande att se vad det väl slutar med för panna (eller rättare sagt börjar med)
Till och med på mina taniga handleder funkar 47mm
D5BBB6B1-6612-4B48-A53E-44A4E78B21F9.jpeg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det där är ingen Panerai.. Det där är en.... "hommage"... :rolleyes:

..eller vad säger @kmg :p
Don’t get me started ;) Men för sent... Det där är något för personer som köper fake RL på Thailandsresan, för personer med dålig smak, för personer som har Adrian Hammond-kläder, för personer som köper den billigaste Eldoradokycklingen, för personer som hatar sig själva och livet. Typ så. Och ja, det är en kopia.
 

Caravelle33

Vacheron
Don’t get me started ;) Men för sent... Det där är något för personer som köper fake RL på Thailandsresan, för personer med dålig smak, för personer som har Adrian Hammond-kläder, för personer som köper den billigaste Eldoradokycklingen, för personer som hatar sig själva och livet. Typ så. Och ja, det är en kopia.
Jag var tvungen att googla. Vad är prylen med Adrian Hammondkläder? Absolut inget jag någonsin skulle sätta på mig men det finns väl mycket liknande kläder? Vad gör att detta märke sticker ut?
 

Superjon

Omega
Tack alla för ett varmt välkomnande hit till paneristi. Kändes mycket trevligt att direkt första kvällen få så många gillanden och fina kommentarer på min första postning. Här är en lite färskare bild på min 587a från förra veckan med original bandet. Kör 98% av tiden med gunny straps 74a. Ville ha lite omväxling så kör nu med Panerai strappen.
 

Bilagor

  • 4598EE61-99F1-4442-9CAE-58CEBF66FFD2.jpeg
    4598EE61-99F1-4442-9CAE-58CEBF66FFD2.jpeg
    190.2 KB · Visningar: 2

kmg

Patek
2-Faktor
Tack alla för ett varmt välkomnande hit till paneristi. Kändes mycket trevligt att direkt första kvällen få så många gillanden och fina kommentarer på min första postning. Här är en lite färskare bild på min 587a från förra veckan med original bandet. Kör 98% av tiden med gunny straps 74a. Ville ha lite omväxling så kör nu med Panerai strappen.
Glömde säga välkommen. Och grym klocka. En personlig favorit.
 
Topp