• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kan tillägga att de verkligen lyckats att ge glaset rätt kupning så ljuset bryter på samma sätt som i en hesalit-speedy typ. Det känns som plexi helt enkelt
Det tycker jag stämmer bra med de flesta kupade safirglas jag sett från Panerai, faktiskt. Man saknar den vita randen ... eller inte ... dock :)

Det tycker jag stämmer bra med de flesta kupade safirglas jag sett från Panerai, faktiskt. Man saknar den vita randen ... eller inte ... dock :)
Jag har inget att jämföra med då min är den första jag ser i verkligheten men mjölkranden har alltid retat mig på speedy och den lyser ju som sagt med sin frånvaro här :)

Citerar mig själv och välkomnar mig själv tillbaka till tråden 😊

C58F1E22-45F9-444C-9E1F-4CA9F43C582F.jpeg

Inser att jag svär i kyrkan men tips på vart jag hittar 24/20 band?

Vänta va varför ska du ha ett 20mm spänne? Är du tokig?

Citerar mig själv och välkomnar mig själv tillbaka till tråden 😊

C58F1E22-45F9-444C-9E1F-4CA9F43C582F.jpeg

Inser att jag svär i kyrkan men tips på vart jag hittar 24/20 band?
Grattis!!

hur tänker du där med taperingen? Från 24 till 20 smooth eller mer brant a la IWC?

Jag får känslan att den kommer kännas väldigt topptung med ett sånt smalt spänne. Men det kanske flyger? :)

Vänta va varför ska du ha ett 20mm spänne? Är du tokig?
Grattis!!

hur tänker du där med taperingen? Från 24 till 20 smooth eller mer brant a la IWC?

Jag får känslan att den kommer kännas väldigt topptung med ett sånt smalt spänne. Men det kanske flyger? :)
Såhär: jag är allergisk mot breda spännen. Ta speedyexemplet igen, jag har aldrig använt länken till min och tycker den lirar absolut bäst på 20/16 band.

Jag har inga egentliga problem med storleken på denna men tror jag skulle trivas bättre med mer tapering. Kanske att 24/21 skulle vara ännu bättre men då blir det problem med spänne.

Tror det kan vara värt att testa 24/20 smooth tapering. Tror Breitling kör det på en del större modeller.

edit: mycket möjligt att det blir min inkörsport till bredare band men då får det vara så :)

Edit 2: kvällsbild är mysigt

3AD8A651-1642-453B-B3AF-B8A27F41F2AC.jpeg

Såhär: jag är allergisk mot breda spännen. Ta speedyexemplet igen, jag har aldrig använt länken till min och tycker den lirar absolut bäst på 20/16 band.

Jag har inga egentliga problem med storleken på denna men tror jag skulle trivas bättre med mer tapering. Kanske att 24/21 skulle vara ännu bättre men då blir det problem med spänne.

Tror det kan vara värt att testa 24/20 smooth tapering. Tror Breitling kör det på en del större modeller.

edit: mycket möjligt att det blir min inkörsport till bredare band men då får det vara så :)

Tänkte kanske att du blev inspirerad av nya speedy pron med 20-15

21mm insytt går att fila till ;)
IMG_20201231_121733.jpg

22 kommer bli fint! Prova ett thumbnail spänne istället för ett pre v spänne så får du något nättare.

Lovar

God fortsättning på året allihopa!
Strax före jul sålde jag min pam587 och är nu ute för att hitta efterföljaren på den fina klockan.
Främst har jag kollat ut pam422 men även 673, 001, 616 och några andra har fått mitt huvud o spinna....
Fiddyn är ju högst på min must have lista men den är aningen för dyr för mig just nu så den får vänta.

En liten fråga har jag till er oxå. Är den sk ”serial letter” som Panerai använder i sina klockor X för klockor som tillverkas i år och W för dom som tillverkades 2020?
Ännu en sista bild på min 587 som fortsatt på nya äventyr.

04589EE3-F23D-4B68-9F81-BA60D4134ABF.jpeg

Vilken tycker folket är den bästa Bettarinin? 111 är svårslagen imo
Min åsikt är att sandwich på bettarini inte är lika bra som sandwich på 1950, och att sausage passar bättre. Sen gillar jag ecru bättre än "vitt". Min 416 är jag oerhört nöjd med.
366B29B6-46D9-4AD3-A736-BD4F5C559996.jpeg

Men om någon skulle säga att jag bara fick ha en enda bettarini i samlingen, så skulle det ändå bli 602, för den vinner på så många andra sätt.
IMG_2600.jpeg

:)

Riktigt bra modell, men jag hade önskat dubbelkupat glas. Varför ska de billigare "instegs-pannorna" ha det men inte dessa med 8-dagars verk?
Jag är ganska säker på att p.5000-urverket är lite tjockare än de som de vanligtvis använder, och om de ska använda samma boett (som @Oktogon säger) så behöver det vara ett annat glas.

Personligen är jag glad att de vita 8-dagars har tunnare glas, för då blir det en vit urtavla och inte en grumlig. Svart så tycker jag som du, att det gärna får vara dubbelkupat.

Tillbaka
Topp