• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det finns skruvar till wirelugs och snabblås till Due ... samt snabblås fjäderstift till andra klockor och säkert fler... värst jag har varit med om är AP och Anonimo som har grejer man skruvar från två håll. Bajsjobbigt.
Ah, wireligs såklart. Det har jag inte haft nål klocka med, ännu.

Det låter som ett skäl att inte skaffa en sådan då. Hur gamla då? När bytte de skruvteknik?
Alltså jag har aldrig haft någon. Har dock förstått att på äldre typer av Panerai har man fått skruva från båda hållen. Kan ha fel, jag brukar ju ha det. Kan även ha blandat ihop med något annat märke. Det var dock så på min Blancpain Fifty Fathoms

Du menar när du skall skruva ur bandstiften? Skruva inte åt dem så hårt bara.
Ja, precis. Jag skruvar inte åt dem så hårt och det är oftast halvvägs ut eller in som jag råkar slinta lite trots att jag försöker vara så försiktig som man bara kan vara.
Får väl köpa en modern PAM med 1950 boett som man bara trycker ut stiften på :)

Alltså jag har aldrig haft någon. Har dock förstått att på äldre typer av Panerai har man fått skruva från båda hållen. Kan ha fel, jag brukar ju ha det. Kan även ha blandat ihop med något annat märke. Det var dock så på min Blancpain Fifty Fathoms
🤣 Vet inte vad det är för fel på mig men jag skrattade pinsamt mycket och högt åt det fetade. Älskar självinsikten👊🏻

Ja, precis. Jag skruvar inte åt dem så hårt och det är oftast halvvägs ut eller in som jag råkar slinta lite trots att jag försöker vara så försiktig som man bara kan vara.
Får väl köpa en modern PAM med 1950 boett som man bara trycker ut stiften på :)
Köp en riktigt bra skruvmejsel som sitter lite tajtare i skåran. Jag köpte en på Hornbach och sedan dess har jag inte det problemet längre

Jag har haft fel förut och kommer säkert ha det många gånger framöver igen så det är inget att hymla med
Nää det är bra det. Självinsikt och ödmjukt kommer man långt med. Jag har också haft fel en gång. Minns inte om vad exakt men det var väl ca 10-15 år sen (eller inte) Men jag hade definitivt INTE fel när jag valde att köpa en panna iaf. Är så satans nöjd över den och hur den bärs. Fullkomligt älskar den
0A03BD88-6A38-421C-8B3A-88AE102F4FDE.jpeg

Pam390

Det där med mikrotråden handlade om annat.. Utmattande :hungover:
Förstår det, hävdar fortfarande att mikrotråden inte är rätt kanal för budskapet men all kudos till dig att du i alla fall försöker.

På tal om det, vad gör Panerai själva åt saken eller är det upp till fansen att driva frågan? Tänkte mest på högaktuella San Martin som verkar skava mest just nu om man ögnar genom tråden.

Förstår det, hävdar fortfarande att mikrotråden inte är rätt kanal för budskapet men all kudos till dig att du i alla fall försöker.

På tal om det, vad gör Panerai själva åt saken eller är det upp till fansen att driva frågan? Tänkte mest på högaktuella San Martin som verkar skava mest just nu om man ögnar genom tråden.

jag har för mig att panerai har stämt och vunnit emot San Martin just för ett intellectual property mål i Kina? Tror jag det var

Edit - nej det var emot Awsky

• Like
Reactions: v0n

Å ena sidan förstår jag vad du menar med att mikrotråden inte är rätt kanal; å andra sidan är det till största grad där som problematiken förekommer.. Men som sagt, vem fasiken orkar :p

Att Panerai gick på Awsky anses ju högst relevant i branschen då det varit tämligen sparsmakat från branschens sida vad gäller att orka ta fighten med plagiatörerna. Med lite tur kanske det kan leda till fler liknande fall framöver..

• Like
Reactions: v0n
Å ena sidan förstår jag vad du menar med att mikrotråden inte är rätt kanal; å andra sidan är det till största grad där som problematiken förekommer.. Men som sagt, vem fasiken orkar :p

Att Panerai gick på Awsky anses ju högst relevant i branschen då det varit tämligen sparsmakat från branschens sida vad gäller att orka ta fighten med plagiatörerna. Med lite tur kanske det kan leda till fler liknande fall framöver..Viss
Yes, försvinner dessvärre i flödet och ingen minns ens budskapet efter typ tio minuter 😆

Vet inte hur mycket man ska gå på snacket om att härmapor gagnar märket som sådant men det kanske ligger någon outtalad sanning där också?
Får ändå en känsla av att Panerai går hårdare på än t.ex Rolex som helt verkar blunda för allt 🤔

Har för mig att det avhandlades guldpannor för inte så länge sen, men jag lyckas inte hitta tillbaka. Eftersom det är så skevt med en dykare i helguld kan jag inte riktigt släppa det.

Vilka är de coolaste i guld enligt er?

Mina topp tre så här långt

319
pam00319-29.webp

511
pam00511-ec.webp

1057
pam01057-3a.webp
Vad tycker du om submersible i guld då? Den gick bort?

Har någon här koll på Panerais trä-lådor? Att de är lite olika i storlek har jag märkt liksom att vissa har rundade hörn på plattan på insidan av locket och andra raka hörn men nu verkar de sätta logo på utsidan av locket och ingen platta på insidan?
Varför jag frågar är fört att jag letar klocka på C24 och blir lite konfunderad ibland så om något har bra koll får ni gärna reda ut det :)

Bilder för att förtydliga mitt kanske märkliga inlägg.

1611839680284.png
1611839703062.png
1611839752130.png
1611839795514.png

Har någon här koll på Panerais trä-lådor? Att de är lite olika i storlek har jag märkt liksom att vissa har rundade hörn på plattan på insidan av locket och andra raka hörn men nu verkar de sätta logo på utsidan av locket och ingen platta på insidan?
Varför jag frågar är fört att jag letar klocka på C24 och blir lite konfunderad ibland så om något har bra koll får ni gärna reda ut det :)

Bilder för att förtydliga mitt kanske märkliga inlägg.

1611839680284.png
1611839703062.png
1611839752130.png
1611839795514.png
Jag tror inte jag har sett någon utan lås/nyckel förut.

Har för mig att det avhandlades guldpannor för inte så länge sen, men jag lyckas inte hitta tillbaka. Eftersom det är så skevt med en dykare i helguld kan jag inte riktigt släppa det.

Vilka är de coolaste i guld enligt er?

Mina topp tre så här långt

319
pam00319-29.webp

511
pam00511-ec.webp

1057
pam01057-3a.webp
Om du bjuder så ta valfri! När kan jag komma och hämta?

Tillbaka
Topp