Drar ni upp er manuella klocka till max? Jag har svårt att avgöra när det är nära stoppet då det är ganska mycket motstånd jämfört med när jag hade 512:an. Tar rätt lång tid att dra upp den helt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tanken är helst under 40 för begagnatHej och välkommen Vad är din budget? Det finns många fina modeller som brukar gå under 40 000 och ännu fler under 55 000
Om det är din 000 du snackar om så brukar jag dra upp tills jag märker ett rejält motstånd och kronan börjar snurra tillbaka snabbt när jag släpper den efter jag vridit.Drar ni upp er manuella klocka till max? Jag har svårt att avgöra när det är nära stoppet då det är ganska mycket motstånd jämfört med när jag hade 512:an. Tar rätt lång tid att dra upp den helt.
Jag märker ett sånt motstånd relativt tidigt vilket resulterat i att klockan stannat under natten. Men gångreserven varade i 59 timmar när jag drog upp max.Om det är din 000 du snackar om så brukar jag dra upp tills jag märker ett rejält motstånd och kronan börjar snurra tillbaka snabbt när jag släpper den efter jag vridit.
Du kan dra tills du känner ett tydligt stop.Jag märker ett sånt motstånd relativt tidigt vilket resulterat i att klockan stannat under natten. Men gångreserven varade i 59 timmar när jag drog upp max.
På tal om brandfacklor, intressant läsning som i alla fall jag lärde mig något nytt av. Fattar mer och mer varför Panerai inte gör ett smack åt problematiken när de t.om ignorerar kinesiska superkloner på deras egna officiella IG.The Mind-Boggling "Panerai Papers" Chronicled By Perezcope and Wristbusters - ATELIER DE GRIFF
According to the Federation of the Swiss Watch Industry counterfeiters are a big problem to the watch industry. The Federation states that fakes “drain brands of their substance, threaten existing jobs, harm the environment and endanger the health of consumers”. In addition, they also state that...atelierdegriff.com
Nej de har rätt.På tal om brandfacklor, intressant läsning som i alla fall jag lärde mig något nytt av. Fattar mer och mer varför Panerai inte gör ett smack åt problematiken när de t.om ignorerar kinesiska superkloner på deras egna officiella IG.
Eller har Wristbusters och Jose fel?
Jan: Some people claim that Panerai never quite took history seriously and is rather creative with stories to serve their marketing strategy. Do you underwrite this statement and can you illustrate it with some examples?
Jose: The historical timeline put forth by the modern Panerai company is a complete fabrication. Panerai, as it exists today, is an artificial construct created from scratch in 1997 after the original Panerai company from Florence sold their name “Officine Panerai” and some remaining watch stock to Vendôme, a subsidiary of the Richemont finance group. All so-called Panerai watches made from 1935 to 1955 are in reality Rolex Oyster watches. The Florentine company just replaced the dials. The watches made between 1993 and 1996 during the so-called Pre Vendôme era were designed and produced by Guenat Montres Valgines SA in Switzerland. As a matter of fact, Panerai has no real history in watchmaking and most of the iconic design features of modern Panerai watches such as the cushion case or the Error-Proof dial aka California dial can be considered stolen intellectual property.
Om vi ska försöka säga vad Panerai gör eller inte gör så är svaret att väldigt mycket av det som de gör känns slumpartat och ogenomtänkt. Det gör inte varumärkesbrott mer okej, eller hur?På tal om brandfacklor, intressant läsning som i alla fall jag lärde mig något nytt av. Fattar mer och mer varför Panerai inte gör ett smack åt problematiken när de t.om ignorerar kinesiska superkloner på deras egna officiella IG.
Eller har Wristbusters och Jose fel?
Jan: Some people claim that Panerai never quite took history seriously and is rather creative with stories to serve their marketing strategy. Do you underwrite this statement and can you illustrate it with some examples?
Jose: The historical timeline put forth by the modern Panerai company is a complete fabrication. Panerai, as it exists today, is an artificial construct created from scratch in 1997 after the original Panerai company from Florence sold their name “Officine Panerai” and some remaining watch stock to Vendôme, a subsidiary of the Richemont finance group. All so-called Panerai watches made from 1935 to 1955 are in reality Rolex Oyster watches. The Florentine company just replaced the dials. The watches made between 1993 and 1996 during the so-called Pre Vendôme era were designed and produced by Guenat Montres Valgines SA in Switzerland. As a matter of fact, Panerai has no real history in watchmaking and most of the iconic design features of modern Panerai watches such as the cushion case or the Error-Proof dial aka California dial can be considered stolen intellectual property.
Hmm ja, aningens märkligt sätt att tackla situationen på minst sagt.Om vi ska försöka säga vad Panerai gör eller inte gör så är svaret att väldigt mycket av det som de gör känns slumpartat och ogenomtänkt. Det gör inte varumärkesbrott mer okej, eller hur?
Alltså, så här. José överdriver en smula, men han har rätt i att Panerai har klantat sig med årtal och sånt. De säger 1936 för första Radiomir. Egentligen var det snarare 1941 eller så. De säger 1950 för första Luminor, och det var också några år senare.Hmm ja, aningens märkligt sätt att tackla situationen på minst sagt.
Alltså, jag har ju alltid gillat Panerais ursprungliga tooldykare som användes därefter, en rejäl milstolpe i historian.
"Nya" Panerai big business med tillhörande lyxstämpel är något helt annat i min värld. Strategin verkar dock gå hem i stugorna så det är förmodligen bara jag
Nej, varumärkesbrott eller andra brott är aldrig ok i någon form och därför det blir smått ironiskt med tanke på kommentaren jag klippte in från artikeln?
"As a matter of fact, Panerai has no real history in watchmaking and most of the iconic design features of modern Panerai watches such as the cushion case or the Error-Proof dial aka California dial can be considered stolen intellectual property "
Kloka ord, finns alltid flera sidor av det berömda myntetAlltså, så här. José överdriver en smula, men han har rätt i att Panerai har klantat sig med årtal och sånt. De säger 1936 för första Radiomir. Egentligen var det snarare 1941 eller så. De säger 1950 för första Luminor, och det var också några år senare.
Det är ju rolexklockor som Panerai har gjort urtavlor och kanske även visare till. Sånt händer ju idag med och vi kallar ändå inte klockorna för "seiko pulsar" eller liknande. Klockorna gjordes om av Panerai och såldes av Panerai under varumärket Panerai.
Så. Panerai har en cool historia och mycket av det som sagts och det vi hört stämmer. En del grejer gör det inte. Jag gissar att det gäller en hel del andra grejer också.
Ohh skit i klockan berätta vilken bil iställetKanske ska lacka om
Precis bytt bil men den krockade jag tyvärr med förra fredagen så just nu är det hyrbil...Ohh skit i klockan berätta vilken bil istället
Det kan väl inte vara skillnad på om det är ny månad eller inte, datumet sitter ju bara på ett hjul. 233 har väl inte kalenderfunktion. Och jag har bytt datum med timvisaren med andra verk framåtebax och inget tycks ha hänt. Men det kanske finns någon generell regel som jag inte vet om.Råkade ändra då jag trodde det var den förste idag.. Kan jag på min PAM233 gå tillbaka till 31 med timvisaren eller skadar jag verket då?
Av de pannor jag haft är dessvärre submersible de med sämst lume...borde vara de med bäst kan jag tycka. Håller inte alls PaneraimåttJag har ägt en Panerai med datum i typ fyra månader men hittills missat när den slår över till nästa datum.
Nu kan jag konstatera att det är något av en besvikelse att bevittna tyvärr.
Jag vet inte om det beror på att jag är van vid Rolex verk där datum (och dag på daydate) bara smäller till och växlar, men jag räknade kallt med att även Panerais verk skulle och växla datum med ett klick. När den väl växlar så smäller det men ändå segt att man ser att den börjar dra föregående datum typ tio, femton minuter innan den drar över.
Är det jag som är petig eller är vi flera som har samma tanke?
Jag slänger in en bild på lumen för att lätta upp det hela lite grand. Den är det iaf inget fel på, förutom att den slocknar så fort... Men det gäller ju iofs de flesta klockor.
Jag menar inte att gnälla - jag älskar klockan och börjar fundera på att skaffa en Luminor igen som komplement, men jag vill ändå dela mina tankar
Riktigt snygg den där Palle!Asså var tvungen att sätta på min 1940 bara därför.. Sitter verkligen sjukt bra!
Bra att veta...Av de pannor jag haft är dessvärre submersible de med sämst lume...borde vara de med bäst kan jag tycka. Håller inte alls Paneraimått
watchbase.com är din vän ... och jag kan säga 512, 655 och 933.Hej!
Gillar mindre ur då jag har tunna handleder (typ 16,5-17 cm) men har trots det fastnat för Panerai. Gillar radomir 574 så ska försöka prova en sådan. Större än det är inte aktuellt. Inte heller så förtjust i due linjen. Någon med mindre handleder och som har 574? Hur upplevs den? Någon som kan lägga upp några bilder?
Sedan undrar jag om det finns andra modeller (radomir) i samma storlek, ja eller mindre? Tänker då på modeller som inte längre finns i produktion. Något roligare än svart urtavla vore kul, typ grön eller brun. Guld ej intressant.
Trevlig kväll!
Ok, ska kolla där. Tack!watchbase.com är din vän ... och jag kan säga 512, 655 och 933.
watchbase.com är din vän ... och jag kan säga 512, 655 och 933.
Skulle vilja komplettera med tex 337. Grymt fin och lysande på smalare handlederOk, ska kolla där. Tack!
Ok, ska kolla där. Tack!
...och 338 om han vill ha guldvisare och inte har något emot titan!Skulle vilja komplettera med tex 337. Grymt fin och lysande på smalare handleder