• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

All over the Internets ... nä, men bästa källan är https://www.instagram.com/p/CKycGCLrUhR/ Perezcope
Men alltså, den här profilen. Jag var inte med på att boetten såg ut riktigt så. Att den var smal som attans, det visste jag, men att de kompenserade det med världens tjockaste ring ...
1612300840859.png

+ att den är så satans ovanlig att man inte vågar ha den på sig för att inte riskera att den går sönder...

Hej,
Går i tankarna att byta ut eller komplettera min pam00090 mot en Radiomir då jag vill ha något som är lite lättare och tunnare till vardags.
Lite pedant av mig och med den höjd en luminor har är jag hela tiden lite rädd att jag ska slå i den vilket gjort att jag använt klockan mycket mindre än jag velat!
Inte titta radiomir så mycket tidigare och nu går tankarna antingen mot en 8 days eller en Automatisk? Vad skulle ni rekommendera?
Tacksam för input 😊

Bilagor

• 076DC42C-CBEA-4002-8B47-2F803ADEAD3A.jpeg
    076DC42C-CBEA-4002-8B47-2F803ADEAD3A.jpeg
    265.1 KB · Visningar: 28
Hej,
Går i tankarna att byta ut eller komplettera min pam00090 mot en Radiomir då jag vill ha något som är lite lättare och tunnare till vardags.
Lite pedant av mig och med den höjd en luminor har är jag hela tiden lite rädd att jag ska slå i den vilket gjort att jag använt klockan mycket mindre än jag velat!
Inte titta radiomir så mycket tidigare och nu går tankarna antingen mot en 8 days eller en Automatisk? Vad skulle ni rekommendera?
Tacksam för input 😊
Till att börja med har du en av de tjockare bettarinisarna som finns. Din är 16mm. De "vanliga" instegspannorna gamla och nya är 14,5mm och 8-dagars är 13,5mm.

Beroende på vilken Radiomir automatic så är jag nästan säker på att de tunnaste är 16mm de med. 8-dagars radiomir, typ 610, är 13,5mm.

Så, jag skulle rekommendera en 8-dagars luminor eller en 8-dagars radiomir, helt enkelt, om det är något tunt som är i fokus.

Det finns ju tunnare... Radiomir 1940, exempelvis 572 kanske kan passa också, den är 12,5mm.

Med risk för att få stryk så kan du ju sikta på en Luminor Due 45mm. Handvevad är typ 10,5mm och automatisk med mikrorotor är typ en halv mm tjockare, om jag minns rätt.

Jag är sugen på att byta min Aqua Terra mot en bra Panerai, typ 111 och 1312 gillar jag. Tror nog att jag gillar 1950 boetten bäst men den ser också ut att bäras lite större. Har ni några andra rekommendationer eller tips till en nybörjare?

Jag är sugen på att byta min Aqua Terra mot en bra Panerai, typ 111 och 1312 gillar jag. Tror nog att jag gillar 1950 boetten bäst men den ser också ut att bäras lite större. Har ni några andra rekommendationer eller tips till en nybörjare?
Tycker de två du nämner är bra ingångar.

111 - Bettarini, manuell, utan datum
1312 - 1950, automatisk, med datum

Vilket av ovan föredrar du? Ger mer ledning i ytterligare tips..

1312 och 111 är inte jättestor skillnad på. Men, om du kan leva utan kronskyddet, så är Radiomir 1940 45mm lik 1950-boetten i känsla men är tunnare.

För övrigt vill jag ha en handled där en 372 ser ut så här. Det är allt jag önskar mig i livet. Foto Noah Davis på Facebook (vem är han nu igen på Instagram, jag blandar alltid ihop folk)

Skärmavbild 2021-02-04 kl. 16.46.37.png

Jag kan också tänka mig en 372 i 44mm. Vilken skräll, va?!? :) Längesen vi pratade om den nu.

För övrigt vill jag ha en handled där en 372 ser ut så här. Det är allt jag önskar mig i livet. Foto Noah Davis på Facebook (vem är han nu igen på Instagram, jag blandar alltid ihop folk)

Jag kan också tänka mig en 372 i 44mm. Vilken skräll, va?!? :) Längesen vi pratade om den nu.

Eller 422 i 44mm............. ;)

Mitt första inlägg här, tackar för en grymt intressant tråd.
Försöker komma fram till vilken som ska bli min första Panerai men tycker det är svårt.
Enklast hade såklart varit att knalla in till en AD och klämma och känna men finns ingen i Malmö och Köpenhamn får man inte åka till nu.. : )
Har kommit fram till att jag vill ha sandwich med den gula/guldiga indexen och helst 42-44mm.
Det svåra är att hitta säker info om tjockleken, vill inte att den ska vara för tjock, helst max 13mm ungefär.
Har även svårt att bli klok på de olika boetterna och skillnaderna på dem.
Har ni några bra tips på hur man kan gå tillväga?
Just det, vill även att den ska ha crown guard.

Senast ändrad:
Mitt första inlägg här, tackar för en grymt intressant tråd.
Försöker komma fram till vilken som ska bli min första Panerai men tycker det är svårt.
Enklast hade såklart varit att knalla in till en AD och klämma och känna men finns ingen i Malmö och Köpenhamn får man inte åka till nu.. : )
Har kommit fram till att jag vill ha sandwich med den gula/guldiga indexen och helst 42-44mm.
Det svåra är att hitta säker info om tjockleken, vill inte att den ska vara för tjock, helst max 13mm ungefär.
Har även svårt att bli klok på de olika boetterna och skillnaderna på dem.
Har ni några bra tips på hur man kan gå tillväga?
Just det, vill även att den ska ha crown guard.
Då ska du köra på en 914/915. Aktiv i produktion samt förhållandevis ”billiga” i Paneraiserien

Tillbaka
Topp