• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt band från @oddface , jättenöjd! Jag har ju blivit en sucker för ljusare band..
Trist ljus så här på kvällen så det blir varken särskilt bra bilder eller helt rättvisande kring färg, men ändock:

7837B5D5-B02C-4815-81A6-7AA9A9CF7B1E.jpeg

232513E7-BA60-45C3-973B-86AB30CFD00D.jpeg
Det där ser väldigt bra ut i dåligt ljus. Jag väntar med spänning på bilder i bra ljus. Fetbra klocka dessutom, även om jag hade velat ha den vita hellre. :)

Mitt första inlägg här, tackar för en grymt intressant tråd.
Försöker komma fram till vilken som ska bli min första Panerai men tycker det är svårt.
Enklast hade såklart varit att knalla in till en AD och klämma och känna men finns ingen i Malmö och Köpenhamn får man inte åka till nu.. : )
Har kommit fram till att jag vill ha sandwich med den gula/guldiga indexen och helst 42-44mm.
Det svåra är att hitta säker info om tjockleken, vill inte att den ska vara för tjock, helst max 13mm ungefär.
Har även svårt att bli klok på de olika boetterna och skillnaderna på dem.
Har ni några bra tips på hur man kan gå tillväga?
Just det, vill även att den ska ha crown guard.
Videll har rätt. 914,915 ... de är 13,5 och de sitter bra på handleden.

Det är inte det lättaste att förklara skillnaderna på boetterna utan att visa dem, tyvärr.

Tycker de två du nämner är bra ingångar.

111 - Bettarini, manuell, utan datum
1312 - 1950, automatisk, med datum

Vilket av ovan föredrar du? Ger mer ledning i ytterligare tips..
Jag har aldrig haft en klocka med manuellt urverk men med tanke på att jag bär SubC till vardags skulle jag inte vara helt främmande för det även om automatisk är mer bekvämt såklart.

Hur är prisnivån, vad bör man ge för dessa beggade?
1312 och 111 är inte jättestor skillnad på. Men, om du kan leva utan kronskyddet, så är Radiomir 1940 45mm lik 1950-boetten i känsla men är tunnare.
Vill helst ha en Luminor med kronskyddet till att börja med men en Radiomir är inte otänkbart i framtiden!
För övrigt vill jag ha en handled där en 372 ser ut så här. Det är allt jag önskar mig i livet. Foto Noah Davis på Facebook (vem är han nu igen på Instagram, jag blandar alltid ihop folk)

Skärmavbild 2021-02-04 kl. 16.46.37.png

Jag kan också tänka mig en 372 i 44mm. Vilken skräll, va?!? :) Längesen vi pratade om den nu.
Wow, denna var sjukt snygg. Finns den bara i 47 om jag förstår rätt? Vad trist för oss med spaghetti-armar

Jag har aldrig haft en klocka med manuellt urverk men med tanke på att jag bär SubC till vardags skulle jag inte vara helt främmande för det även om automatisk är mer bekvämt såklart.

Hur är prisnivån, vad bör man ge för dessa beggade?

Vill helst ha en Luminor med krockskyddet till att börja med men en Radiomir är inte otänkbart i framtiden!

Wow, denna var sjukt snygg. Finns den bara i 47 om jag förstår rätt? Vad trist för oss med spaghetti-armar
Manuellt är i mångt och mycket synonymt med Panerai, så helt rätt att du är öppen för det.

Åtminstone 40k kan du nog räkna med för en 111..

Gillar du 372 bör du ta dig en titt på 390 som väl är det närmaste 372 som finns i 44mm..

@Burnman kan säkert bjuda på en bild på sin fina 390 :)

Edit: mårt hann visst först om 390

Närmast man kommer är 390 eller möjligen 914 typ :D

Manuellt är i mångt och mycket synonymt med Panerai, så helt rätt att du är öppen för det.

Åtminstone 40k kan du nog räkna med för en 111..

Gillar du 372 bör du ta dig en titt på 390 som väl är det närmaste 372 som finns i 44mm..

@Burnman kan säkert bjuda på en bild på sin fina 390 :)

Edit: mårt hann visst först om 390
Åh vad jobbigt det blev nu. Det känns som jag vill ha lite från varje modell. Jag gillar fortfarande 1312 men jag gillar nyaste modellen bättre än gamla med faux vintage lume. Men då stiger priset också.. Finns det andra modeller som är liknande?

Åh vad jobbigt det blev nu. Det känns som jag vill ha lite från varje modell. Jag gillar fortfarande 1312 men jag gillar nyaste modellen bättre än gamla med faux vintage lume. Men då stiger priset också.. Finns det andra modeller som är liknande?
Vad innebär liknande för dig? Vill du ha en tjockare, kolla på gamla 312. :)

För övrigt vill jag ha en handled där en 372 ser ut så här. Det är allt jag önskar mig i livet. Foto Noah Davis på Facebook (vem är han nu igen på Instagram, jag blandar alltid ihop folk)

Skärmavbild 2021-02-04 kl. 16.46.37.png

Jag kan också tänka mig en 372 i 44mm. Vilken skräll, va?!? :) Längesen vi pratade om den nu.

IMG_20210204_195523.jpg
IMG_20210204_195248.jpg
Funderar faktiskt på att bli owg med den här skönheten. Jag har nu testat en panna med sandwich (512) och en med sausage (000).

Jag gillar korvtavlan minst lika mycket. Hur kommer det sig att en absolut majoritet verkar ha som krav att en panna ska ha sandwich tavla? Tycker båda har sin charm.

IMG_20210204_195523.jpg
IMG_20210204_195248.jpg
Funderar faktiskt på att bli owg med den här skönheten. Jag har nu testat en panna med sandwich (512) och en med sausage (000).

Jag gillar korvtavlan minst lika mycket. Hur kommer det sig att en absolut majoritet verkar ha som krav att en panna ska ha sandwich tavla? Tycker båda har sin charm.
För mig är det absolut inget krav. Jag har haft pannor utan sandwich, men inte så länge, dock så tycker jag att sandwich är väldigt mysigt.

Jag tycker 312 är perfekt förutom tjockleken, jag pushar gränserna med 44x15 😅
Jag kör 312 dagligen och tyvärr är tjockleken det ända som jag stör mig på. Idag är jag tvungen (lämna Pannan hemma är ej ett alternativ) att ha uppkavlade ärmar då den inte slinker in under manchetten. Hade dem lanserat en 1312 fast utan det babyblåa så hade jag gått OWG direkt.

IMG_20210204_195523.jpg
IMG_20210204_195248.jpg

Det är ju något ikoniskt över sandwich, lite som att det måste vara kronskydd, men jag har 75% icke-sandwich på mina pannor.

Slumpades väl mer el mindre bort en sån på köp och sälj för något år sedan. Såklart drar 100wr och fjäderstift ned ”vill-ha” värdet men snygga är dom.
Det har du rätt i. 100m WR och fjäderbandstift, FYI.

Kan vi slänga med 634 också. Det är en fin klocka det.
1612462820089.png

Slumpades väl mer el mindre bort en sån på köp och sälj för något år sedan. Såklart drar 100wr och fjäderstift ned ”vill-ha” värdet men snygga är dom.
Ja, jag velade rumpan av mig när den låg ute ... ville verkligen ha ... det är så svårt det här med Panerai och plånbokens tjocklek.

Jag tänker att en Bettarini ska in i lådan. (25:an räknas inte riktigt) Enligt det fysiskt obefintliga men andligen närvarande magiska excelarket så saknas (har iofs haft en 112) en Bettarini, blå visare, sausage, logo, blå tavla mm. Det finns ju de nya 1085/86 som stämmer jäkligt bra överens med just den kravspecen men måste se dem med egna ögon först.

Jag tänker att en Bettarini ska in i lådan. (25:an räknas inte riktigt) Enligt det fysiskt obefintliga men andligen närvarande magiska excelarket så saknas (har iofs haft en 112) en Bettarini, blå visare, sausage, logo, blå tavla mm. Det finns ju de nya 1085/86 som stämmer jäkligt bra överens med just den kravspecen men måste se dem med egna ögon först.
Köp på känsla? :D Eller lita på Alberto Tomba.

Tillbaka
Topp