• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Caravelle33

Vacheron
Haha ja den optimala pannan finns ju inte, man får alltid kompromissa med något. Hade en 1005 innan som jag sålde och sakna den redan efter en månad så borde nog inte sälja 510an alls. Bättre och addera en till istället :)
Tjusningen ligger väl lite i att man aldrig blir helt nöjd, inte någon längre stund i alla fall.
För mig finns den och heter 422
 

Caravelle33

Vacheron
Mumma!
C6450A64-ACA4-4434-9786-5CC0BADC7E79.jpeg
 

Superjon

Omega
Tänkte kolla med er här ett par grejer som jag funderar på och bollar med.

Bara jag får 915 såld så tänkte jag skaffa antingen 177 eller 634.
177 är för mig ett säkert val för den vet jag att jag gillar. Prövade 176 några år sedan och gillade den skarpt men var inte ännu då redo för manual wound. Nu är jag.

634 är jag mer osäker med men samtidigt har den nåt som drar mig till den fast den int har ens sandwich eller så ser de I alla fall ut på bilderna. Är närmast fundersam över den tritium inspirerade färgen på indexen, siffrorna. På bilderna ser vintagefärgen väldigt trevlig ut men är de så live oxå?

Jag är fundersam för i 915 gillar jag inte den beigebruna färgen på index och siffror. Speciellt på kvällen då det är lite mörkare så blev 915 lite svårläst och tråkig....
På 587 tyckte jag allt va perfekt på den fronten.

Här är en bild med 176 på mig och en annan med 915 (dagstid)
Det är fråga om små detaljer hit o dit I mitt fall Men sku ba villa hitta en 44mm som sku kännas rätt.
Alla olika kommentarer är välkomna. Oxå förslag på andra referenser som sku kunna funkka me tanken på 177 och 634 vore uppskattade.
61CDE0CB-D605-4C28-8485-2206D629C8C5.jpeg
DA420629-309B-4FD4-B434-52D22EFFC1B6.jpeg


673 kommer jag att skaffa hur som helst I nåt skede under detta år. Tänkte bara nu ta en bettarini som mellanmål :)
 

Caravelle33

Vacheron
Tänkte kolla med er här ett par grejer som jag funderar på och bollar med.

Bara jag får 915 såld så tänkte jag skaffa antingen 177 eller 634.
177 är för mig ett säkert val för den vet jag att jag gillar. Prövade 176 några år sedan och gillade den skarpt men var inte ännu då redo för manual wound. Nu är jag.

634 är jag mer osäker med men samtidigt har den nåt som drar mig till den fast den int har ens sandwich eller så ser de I alla fall ut på bilderna. Är närmast fundersam över den tritium inspirerade färgen på indexen, siffrorna. På bilderna ser vintagefärgen väldigt trevlig ut men är de så live oxå?

Jag är fundersam för i 915 gillar jag inte den beigebruna färgen på index och siffror. Speciellt på kvällen då det är lite mörkare så blev 915 lite svårläst och tråkig....
På 587 tyckte jag allt va perfekt på den fronten.

Här är en bild med 176 på mig och en annan med 915 (dagstid)
Det är fråga om små detaljer hit o dit I mitt fall Men sku ba villa hitta en 44mm som sku kännas rätt.
Alla olika kommentarer är välkomna. Oxå förslag på andra referenser som sku kunna funkka me tanken på 177 och 634 vore uppskattade.
61CDE0CB-D605-4C28-8485-2206D629C8C5.jpeg
DA420629-309B-4FD4-B434-52D22EFFC1B6.jpeg


673 kommer jag att skaffa hur som helst I nåt skede under detta år. Tänkte bara nu ta en bettarini som mellanmål :)
Jag tror det är samma färg, ecru, på siffrorna på 915 och 634. Ping @Margarinkungen som hade en 634
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Om jag får gissa så är det mkt gulare index på 632 och 634, samma som 001q inbillar jag mig. Men har inte sett 915 live.
Men framförallt så är det svårt att jämföra sandwich med painted tycker jag
This.

Det är (i stort sett) samma färg på index på 634 och 915, men sandwich gör tavlan mer svårläslig och mörk. Det är skälet till att jag sålde 1359 och 613, men behöll 416. Mindre urtavla = mindre bra med sandwich säger jag, och det låter ju som att jag har medhåll då 587 uppskattades. @Superjon
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tänkte kolla med er här ett par grejer som jag funderar på och bollar med.

Bara jag får 915 såld så tänkte jag skaffa antingen 177 eller 634.
177 är för mig ett säkert val för den vet jag att jag gillar. Prövade 176 några år sedan och gillade den skarpt men var inte ännu då redo för manual wound. Nu är jag.

634 är jag mer osäker med men samtidigt har den nåt som drar mig till den fast den int har ens sandwich eller så ser de I alla fall ut på bilderna. Är närmast fundersam över den tritium inspirerade färgen på indexen, siffrorna. På bilderna ser vintagefärgen väldigt trevlig ut men är de så live oxå?

Jag är fundersam för i 915 gillar jag inte den beigebruna färgen på index och siffror. Speciellt på kvällen då det är lite mörkare så blev 915 lite svårläst och tråkig....
På 587 tyckte jag allt va perfekt på den fronten.

Här är en bild med 176 på mig och en annan med 915 (dagstid)
Det är fråga om små detaljer hit o dit I mitt fall Men sku ba villa hitta en 44mm som sku kännas rätt.
Alla olika kommentarer är välkomna. Oxå förslag på andra referenser som sku kunna funkka me tanken på 177 och 634 vore uppskattade.
61CDE0CB-D605-4C28-8485-2206D629C8C5.jpeg
DA420629-309B-4FD4-B434-52D22EFFC1B6.jpeg


673 kommer jag att skaffa hur som helst I nåt skede under detta år. Tänkte bara nu ta en bettarini som mellanmål :)
390 ftw!!
654B3F86-AD2B-4497-B614-EFD58CF1DD67.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Yes!! Samma här. Var lite sugen på en 914 ett tag men det var något som saknades där. Sen trillade poletten ned, det var avsaknaden av guldvisare som gjorde att jag inte föll för den
Håller med till 100%.
914 är typ perfekt förutom visare och till viss del färg på tavlan. Och att den har 8 giorno på tavlan. Storleken/boettformen och att det är en tvåhandare tillsammans med 8-dagarsverket gör den i övrigt nästan optimal.
Jag har insett att jag gillar rena tavlor mer än såna med logo och övrig text på.
 

Superjon

Omega
This.

Det är (i stort sett) samma färg på index på 634 och 915, men sandwich gör tavlan mer svårläslig och mörk. Det är skälet till att jag sålde 1359 och 613, men behöll 416. Mindre urtavla = mindre bra med sandwich säger jag, och det låter ju som att jag har medhåll då 587 uppskattades. @Superjon
De där stämmer ju nu när du säger de. För mig ser indexen lite smutsiga o dystra ut Och därför gillar jag int 915. Tack för kommentaren. Det känns alltid bra när någon annan håller med om de här små detaljerna som påverkar helhetskänslan. Man e int ensam om de här funderingarna.

Som tur finns de många fina referenser att välja mellan och de som känns tokigt idag kan vara just de man vill ha om ett par år....och tvärtom.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
De där stämmer ju nu när du säger de. För mig ser indexen lite smutsiga o dystra ut Och därför gillar jag int 915. Tack för kommentaren. Det känns alltid bra när någon annan håller med om de här små detaljerna som påverkar helhetskänslan. Man e int ensam om de här funderingarna.

Som tur finns de många fina referenser att välja mellan och de som känns tokigt idag kan vara just de man vill ha om ett par år....och tvärtom.
Personligen så är jag på andra planhalvan. Jag vill inte ha s.k. vita index där den gröna lysmassan lyser igenom och gör hela intrycket fesgrönt. Jag vill ha ecru.
 

Caravelle33

Vacheron
För mig är det 372. Skulle inte behöva nån annan panna och egentligen går allt sökande efter nästa panna ut på att återuppleva känslan av 372 igen.
Men det är det värt. :)
Ja, man kanske skall kränga Fiddyn, 309 och 672 och skaffa en 422 istället. Det är nog den jag varit mest nöjd med, kändes robust på ett sätt som gjorde att jag aldrig tveka om jag skulle våga använda den. Samtidigt både prismässigt och tillgångsmässigt hyfsat lätt att ersätta. Nu har jag 3 Panerai som jag inte vågar bada med trots märkets historia
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja, man kanske skall kränga Fiddyn, 309 och 672 och skaffa en 422 istället. Det är nog den jag varit mest nöjd med, kändes robust på ett sätt som gjorde att jag aldrig tveka om jag skulle våga använda den. Samtidigt både prismässigt och tillgångsmässigt hyfsat lätt att ersätta. Nu har jag 3 Panerai som jag inte vågar bada med trots märkets historia
No comment....
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ja, man kanske skall kränga Fiddyn, 309 och 672 och skaffa en 422 istället. Det är nog den jag varit mest nöjd med, kändes robust på ett sätt som gjorde att jag aldrig tveka om jag skulle våga använda den. Samtidigt både prismässigt och tillgångsmässigt hyfsat lätt att ersätta. Nu har jag 3 Panerai som jag inte vågar bada med trots märkets historia
I huvudet på en flippare ;)
Du kan väl bada med vilken som helst av de där egentligen, eller?
 

Caravelle33

Vacheron
I huvudet på en flippare ;)
Du kan väl bada med vilken som helst av de där egentligen, eller?
Kan kanske men vågar inte. Tänk om något händer. Känns tryggare att bada med något som fortfarande är i produktion och ej limiterat. Å andra sidan så har jag ju andra klockor som jag kan bada med, har en Zelos som skall vara vattentät till 3000m och den klarar ett dopp i vart fall.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kan kanske men vågar inte. Tänk om något händer. Känns tryggare att bada med något som fortfarande är i produktion och ej limiterat. Å andra sidan så har jag ju andra klockor som jag kan bada med, har en Zelos som skall vara vattentät till 3000m och den klarar ett dopp i vart fall.
Fair enough. Själv kan jag inte ha såna klockor. Jag kan inte plöja ner tiotusentals kronor i en klocka som jag inte vågar bada, träna, hamra eller sköta jobbet med. Så ironiskt nog måste mina eventuella dressklockor (har inga) vara relativt billiga saker.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
source.gif
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
source.gif
Mm, två Fiddys till salu samtidigt på KS.. Unprecedented
 
Topp