• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Deltog för en stund sedan i ett engelsktalande zoom-möte för vissa kunder till en av boutiquerna i Paris. Det visade sig vara JMP, produktvecklingschefen, en kund från London och så jag. Misstänker att det var fler kunder på förmiddagspasset av motsvarande möte men på franska..

Vi fick en mer personlig presentation av vissa av nyheterna och tankarna bakom. JMP berättade att man är stolt över hela resan kring återvinning etc. och att man inte på något sätt vill göra det till sin grej utan tvärtom inspirera andra märken att följa efter.

Vi hade en trevlig diskussion efter presentationsdelen kring vår upplevelse av mottagandet av årets nyheter. Jag lyfte fram och påtalade vikten av att fortsätta balansera alla nymodigheter med mer klassiska DNA-modeller där jag fick medhåll av britten kring att exempelvis den nya Rad Eilean är ett jättefint exempel på det.

JMP berättade att framöver kommer Radiomir vara den huvudsakliga utgångspunkten för historiska modeller med en mer tydlig start 2022.

Jag hade vissa tankar/resonemang i huvudet kring huruvida de någonsin tänker i banorna att de inte vill släppa "för bra" modell (typ 372 i 44mm), men hann inte föra det på tal då PR-damen bröt några minuter innan utsatt sluttid..

Vi lovade varandra att ses på P-day i Aten :)
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7D287407-F03D-4EB5-9254-7E8D2FF4620C.jpeg

Dippelpostar min nyanlända 305. 😎
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hallå kamrater. Vill minnas att jag frågade lite kring vattentäthet/Trycktest osv inför service av min 390!? Har för mig att det var @azcii som svarade att täthetsservice/trycktest ingår vid en standardservice?! Kanske borde kollat detta bättre när jag hämtade ut klockan från servicen i fredags?! Men satt iaf nu och läste det digitala kvittot jag fick efter jag hämtat ut klockan. Reagerade på att ingen garanti lämnas vid fuktskador?! Samt att det står att den ej är trycktestad!?! Är inte det här lite märkligt då det ändå rör sig om ett ”dykarur” som är servat hos auktoriserad märkesverkstad?? I min värld är det ju självklart att jag bör kunna bada riskfritt med min nyservade klocka?!?! Eller tänker jag galet här?? Vad säger ni andra?? Nu har jag ca 10-11 mil till nymans så att bara svänga förbi och kräva ett trycktest är inte så lätt.

Missar jag något här? Har jag fel? Eller delar ni min uppfattning att självfallet borde garanti täcka om klockan med 300m wr blir fuktskadad vid bad i sommar med tanke på att den är nyservad. Tacksam för synpunkter och även något svar från @Nymans Ur 1851 eller @Ernesto om vad som gäller.
6B9B4B66-EBBE-4524-8ECB-41F1E2DA34BD.jpeg
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hallå kamrater. Vill minnas att jag frågade lite kring vattentäthet/Trycktest osv inför service av min 390!? Har för mig att det var @azcii som svarade att täthetsservice/trycktest ingår vid en standardservice?! Kanske borde kollat detta bättre när jag hämtade ut klockan från servicen i fredags?! Men satt iaf nu och läste det digitala kvittot jag fick efter jag hämtat ut klockan. Reagerade på att ingen garanti lämnas vid fuktskador?! Samt att det står att den ej är trycktestad!?! Är inte det här lite märkligt då det ändå rör sig om ett ”dykarur” som är servat hos auktoriserad märkesverkstad?? I min värld är det ju självklart att jag bör kunna bada riskfritt med min nyservade klocka?!?! Eller tänker jag galet här?? Vad säger ni andra?? Nu har jag ca 10-11 mil till nymans så att bara svänga förbi och kräva ett trycktest är inte så lätt.

Missar jag något här? Har jag fel? Eller delar ni min uppfattning att självfallet borde garanti täcka om klockan med 300m wr blir fuktskadad vid bad i sommar med tanke på att den är nyservad. Tacksam för synpunkter och även något svar från @Nymans Ur 1851 eller @Ernesto om vad som gäller.
6B9B4B66-EBBE-4524-8ECB-41F1E2DA34BD.jpeg
För att förtydliga så inga missförstånd uppstår. Jag menar absolut inte att hänga ut någon eller kasta några anklagelser eller liknande omkring mig. Är genuint nyfiken på hur det ligger till. Vill bara veta vad som gäller efter en service så jag vet om det är safe att bada med klockan eller inte?? Visst kan ett trycktest säga att klockan är tät vid testets tillfälle. Men några dagar senare då? Om jag badar med den under sommaren och den blir skadad. Står jag där med svarta Petter då?? Hur hade ni andra gjort? Det lätta svaret är ju att jag inte badar med den. Men jag köper klockor som jag kan använda och där ingår t.ex bad sommartid. Får slå @Nymans Ur 1851 en signal imorgon och se vad de säger. Mailade de tidigare men fick autosvar att pga hög belastning kan svar dröja. Därav att jag ställe frågan här i tråden.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hallå kamrater. Vill minnas att jag frågade lite kring vattentäthet/Trycktest osv inför service av min 390!? Har för mig att det var @azcii som svarade att täthetsservice/trycktest ingår vid en standardservice?! Kanske borde kollat detta bättre när jag hämtade ut klockan från servicen i fredags?! Men satt iaf nu och läste det digitala kvittot jag fick efter jag hämtat ut klockan. Reagerade på att ingen garanti lämnas vid fuktskador?! Samt att det står att den ej är trycktestad!?! Är inte det här lite märkligt då det ändå rör sig om ett ”dykarur” som är servat hos auktoriserad märkesverkstad?? I min värld är det ju självklart att jag bör kunna bada riskfritt med min nyservade klocka?!?! Eller tänker jag galet här?? Vad säger ni andra?? Nu har jag ca 10-11 mil till nymans så att bara svänga förbi och kräva ett trycktest är inte så lätt.

Missar jag något här? Har jag fel? Eller delar ni min uppfattning att självfallet borde garanti täcka om klockan med 300m wr blir fuktskadad vid bad i sommar med tanke på att den är nyservad. Tacksam för synpunkter och även något svar från @Nymans Ur 1851 eller @Ernesto om vad som gäller.
6B9B4B66-EBBE-4524-8ECB-41F1E2DA34BD.jpeg

Edit: såg när jag postat att du svarat på ditt inlägg.


Vad sa Nymans när du frågade?
måste väl vara fel på kvittot. Dom demonterar verket, rengör, monterar och smörjer. Sätter tillbaka verket i boetten med nya packningar, då borde den täthets kontrolleras, men det vore intressant att höra vad dom säger själva?
 
Senast ändrad:

Burnman

Audemars
2-Faktor
Vad sa Nymans när du frågade?
måste väl vara fel på kvittot. Dom demonterar verket, rengör, monterar och smörjer. Sätter tillbaka verket i boetten med nya packningar, då borde den täthets kontrolleras, men det vore intressant att höra vad dom säger själva?
Med tanke på att jag är helt dum i huvet och ointelligent läste jag inte ens kvittot när jag hämtade ut den. Frågade typ bara om allt gått bra osv. Läste det digitala kvittot nu ikväll bara när jag skulle lägga det i ”rätt” mapp på datorn. Då såg jag det här och blev frågandes kring vad som gäller. Jag har ju noll och ingen aning om vad som är brukligt. Jag får helt enkelt slå de en signal imorgon och fråga. Men jag tror ärligt som du. Klart det är något fel på kvittot och att de trycktestar efter en service. Allt annat vore ju bara väldigt märkligt. Säkert jag som rookie som nojar i onödan. Men det är för att jag tänkte bada med klockan och blev osäker. Men som sagt, jag slår dem en signal imorrn och ställer frågan till dem istället för att fråga tråden.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Med tanke på att jag är helt dum i huvet och ointelligent läste jag inte ens kvittot när jag hämtade ut den. Frågade typ bara om allt gått bra osv. Läste det digitala kvittot nu ikväll bara när jag skulle lägga det i ”rätt” mapp på datorn. Då såg jag det här och blev frågandes kring vad som gäller. Jag har ju noll och ingen aning om vad som är brukligt. Jag får helt enkelt slå de en signal imorgon och fråga. Men jag tror ärligt som du. Klart det är något fel på kvittot och att de trycktestar efter en service. Allt annat vore ju bara väldigt märkligt. Säkert jag som rookie som nojar i onödan. Men det är för att jag tänkte bada med klockan och blev osäker. Men som sagt, jag slår dem en signal imorrn och ställer frågan till dem istället för att fråga tråden.
Fick ungefär liknande kvitto på en sub jag servade. Stod att det ej var garanti eller tryckttest gjort. Gick åter och fick ett förvirrat bemötande initialt och efterfrågan dag fick jag nytt kvitto där det framgick att det var garanti samt att den var tryckt.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fick ungefär liknande kvitto på en sub jag servade. Stod att det ej var garanti eller tryckttest gjort. Gick åter och fick ett förvirrat bemötande initialt och efterfrågan dag fick jag nytt kvitto där det framgick att det var garanti samt att den var tryckt.
Låter ju bara väldigt märkligt?! Hade det rört sig om något vintageur hade jag köpt det där gällande trycktest/fuktproblem. Men både i mitt och ditt fall rör det sig om dykarklockor?! Måste vara någon (ologisk) standardtext de glömt att korrigera i kvittot tänker jag?!

Hade jag bott i närheten hade jag givetvis bara gått förbi och ställt frågan i butiken. Men jag bor som sagt lite mer än 10 mil därifrån. Jag kommer som sagt slå dem en signal imorgon och se vad som gäller. En av anledningarna till att jag gjorde en service nu var att jag ville känna mig trygg med att kunna bada med pannan i sommar. Men då vill man som sagt ha trycktest gjort och gärna någon form av garanti på utfört arbete.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Låter ju bara väldigt märkligt?! Hade det rört sig om något vintageur hade jag köpt det där gällande trycktest/fuktproblem. Men både i mitt och ditt fall rör det sig om dykarklockor?! Måste vara någon (ologisk) standardtext de glömt att korrigera i kvittot tänker jag?!

Hade jag bott i närheten hade jag givetvis bara gått förbi och ställt frågan i butiken. Men jag bor som sagt lite mer än 10 mil därifrån. Jag kommer som sagt slå dem en signal imorgon och se vad som gäller. En av anledningarna till att jag gjorde en service nu var att jag ville känna mig trygg med att kunna bada med pannan i sommar. Men då vill man som sagt ha trycktest gjort och gärna någon form av garanti på utfört arbete.
De har trycktestat klockan. Det är dock märkligt att de skickar med ett sådant kvitto. Måste vara någon som inte fyllt i det utan att det finns någon typ av mall de utgår ifrån. Be om ett nytt kvitto där det framgår att den är trycktestad och att det föreligger garanti på servicen.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
De har trycktestat klockan. Det är dock märkligt att de skickar med ett sådant kvitto. Måste vara någon som inte fyllt i det utan att det finns någon typ av mall de utgår ifrån. Be om ett nytt kvitto där det framgår att den är trycktestad och att det föreligger garanti på servicen.
Vad du skriver låter givetvis mest logiskt och riktigt i min värld. Du verkar också säker på din sak. Vet du att det är som du säger eller gissar du eftersom det är det mest rimliga?
 

marw

Panerai
2-Faktor
Vad du skriver låter givetvis mest logiskt och riktigt i min värld. Du verkar också säker på din sak. Vet du att det är som du säger eller gissar du eftersom det är det mest rimliga?
Jag vet att Nymans, likt alla seriösa verkstäder, alltid trycktestar moderna klockor efter service. Om de mot förmodan inte trycktestat just din klocka så har de inte följt sitt protokoll. Det är dock helt osannolikt. De får rätta till kvittot och be om ursäkt för besväret.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag vet att Nymans, likt alla seriösa verkstäder, alltid trycktestar moderna klockor efter service. Om de mot förmodan inte trycktestat just din klocka så har de inte följt sitt protokoll. Det är dock helt osannolikt. De får rätta till kvittot och be om ursäkt för besväret.
Som sagt. Det du skriver låter mest logiskt och rimligt i mina öron. Allt annat faller lite på sin orimlighet. Men när det står som det gör svart på vitt blev jag givetvis lite osäker. Då kan jag sluta oroa mig, slå dem en signal imorgon och förhoppningvis få ett nytt kvitto med garanti osv 😊
Får jag bara det så kan jag sova gott sen och nyttja klockan som den är tänkt att nyttjas. Tack för ditt svar
 

azcii

Patek
2-Faktor
Som sagt. Det du skriver låter mest logiskt och rimligt i mina öron. Allt annat faller lite på sin orimlighet. Men när det står som det gör svart på vitt blev jag givetvis lite osäker. Då kan jag sluta oroa mig, slå dem en signal imorgon och förhoppningvis få ett nytt kvitto med garanti osv 😊
Får jag bara det så kan jag sova gott sen och nyttja klockan som den är tänkt att nyttjas. Tack för ditt svar
Tror den är trycktestad, vore helt sjukt om den inte är det.. men ring imorgon och dubbelkolla!
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Hallå kamrater. Vill minnas att jag frågade lite kring vattentäthet/Trycktest osv inför service av min 390!? Har för mig att det var @azcii som svarade att täthetsservice/trycktest ingår vid en standardservice?! Kanske borde kollat detta bättre när jag hämtade ut klockan från servicen i fredags?! Men satt iaf nu och läste det digitala kvittot jag fick efter jag hämtat ut klockan. Reagerade på att ingen garanti lämnas vid fuktskador?! Samt att det står att den ej är trycktestad!?! Är inte det här lite märkligt då det ändå rör sig om ett ”dykarur” som är servat hos auktoriserad märkesverkstad?? I min värld är det ju självklart att jag bör kunna bada riskfritt med min nyservade klocka?!?! Eller tänker jag galet här?? Vad säger ni andra?? Nu har jag ca 10-11 mil till nymans så att bara svänga förbi och kräva ett trycktest är inte så lätt.

Missar jag något här? Har jag fel? Eller delar ni min uppfattning att självfallet borde garanti täcka om klockan med 300m wr blir fuktskadad vid bad i sommar med tanke på att den är nyservad. Tacksam för synpunkter och även något svar från @Nymans Ur 1851 eller @Ernesto om vad som gäller.
6B9B4B66-EBBE-4524-8ECB-41F1E2DA34BD.jpeg

För att förtydliga så inga missförstånd uppstår. Jag menar absolut inte att hänga ut någon eller kasta några anklagelser eller liknande omkring mig. Är genuint nyfiken på hur det ligger till. Vill bara veta vad som gäller efter en service så jag vet om det är safe att bada med klockan eller inte?? Visst kan ett trycktest säga att klockan är tät vid testets tillfälle. Men några dagar senare då? Om jag badar med den under sommaren och den blir skadad. Står jag där med svarta Petter då?? Hur hade ni andra gjort? Det lätta svaret är ju att jag inte badar med den. Men jag köper klockor som jag kan använda och där ingår t.ex bad sommartid. Får slå @Nymans Ur 1851 en signal imorgon och se vad de säger. Mailade de tidigare men fick autosvar att pga hög belastning kan svar dröja. Därav att jag ställe frågan här i tråden.

Edit: såg när jag postat att du svarat på ditt inlägg.


Vad sa Nymans när du frågade?
måste väl vara fel på kvittot. Dom demonterar verket, rengör, monterar och smörjer. Sätter tillbaka verket i boetten med nya packningar, då borde den täthets kontrolleras, men det vore intressant att höra vad dom säger själva?

Med tanke på att jag är helt dum i huvet och ointelligent läste jag inte ens kvittot när jag hämtade ut den. Frågade typ bara om allt gått bra osv. Läste det digitala kvittot nu ikväll bara när jag skulle lägga det i ”rätt” mapp på datorn. Då såg jag det här och blev frågandes kring vad som gäller. Jag har ju noll och ingen aning om vad som är brukligt. Jag får helt enkelt slå de en signal imorgon och fråga. Men jag tror ärligt som du. Klart det är något fel på kvittot och att de trycktestar efter en service. Allt annat vore ju bara väldigt märkligt. Säkert jag som rookie som nojar i onödan. Men det är för att jag tänkte bada med klockan och blev osäker. Men som sagt, jag slår dem en signal imorrn och ställer frågan till dem istället för att fråga tråden.

Fick ungefär liknande kvitto på en sub jag servade. Stod att det ej var garanti eller tryckttest gjort. Gick åter och fick ett förvirrat bemötande initialt och efterfrågan dag fick jag nytt kvitto där det framgick att det var garanti samt att den var tryckt.

De har trycktestat klockan. Det är dock märkligt att de skickar med ett sådant kvitto. Måste vara någon som inte fyllt i det utan att det finns någon typ av mall de utgår ifrån. Be om ett nytt kvitto där det framgår att den är trycktestad och att det föreligger garanti på servicen.

Vad du skriver låter givetvis mest logiskt och riktigt i min värld. Du verkar också säker på din sak. Vet du att det är som du säger eller gissar du eftersom det är det mest rimliga?

Jag vet att Nymans, likt alla seriösa verkstäder, alltid trycktestar moderna klockor efter service. Om de mot förmodan inte trycktestat just din klocka så har de inte följt sitt protokoll. Det är dock helt osannolikt. De får rätta till kvittot och be om ursäkt för besväret.

Tror den är trycktestad, vore helt sjukt om den inte är det.. men ring imorgon och dubbelkolla!
Nu har jag pratat med Nymans. Allt är i sin ordning, förutom deras interna system vad det verkar?! Klockan är givetvis trycktestad och de lämnar 2 års garanti på utförd service. De skulle Maila ett nytt kvitto där detta framkom. Förklaringen jag fick var något med deras interna system, enligt deras dator är klockan tryckt och det ska framkomma att det är 2 års garanti. Men när de sedan omvandlar deras dokument till ett kvitto hade den infon inte kommit med!?

Jaja, huvudsaken är att klockan är tät och att det är garanti på servicen.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nu har jag pratat med Nymans. Allt är i sin ordning, förutom deras interna system vad det verkar?! Klockan är givetvis trycktestad och de lämnar 2 års garanti på utförd service. De skulle Maila ett nytt kvitto där detta framkom. Förklaringen jag fick var något med deras interna system, enligt deras dator är klockan tryckt och det ska framkomma att det är 2 års garanti. Men när de sedan omvandlar deras dokument till ett kvitto hade den infon inte kommit med!?

Jaja, huvudsaken är att klockan är tät och att det är garanti på servicen.
Samma som med mitt ärende då
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Samma som med mitt ärende då
Man kanske inte ska göra en höna av en fjäder. Men blev uppriktigt nojig när det stod som det gjorde i mitt kvitto. Av erfarenhet från mitt jobb vet jag vikten av dokumentation vid eventuella reklamationer, mycket därför jag nojade igång tror jag. Men nu känns det som jag kan bada hela sommaren utan någon större oro
 
Topp