• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

20210110234407_IMG_4331-01-01-01.jpeg
Så fruktansvärt bra! Om jag hade 250k att lägga på en klocka så vore valet lätt!

Ingen aning, min svägerska pratade om en Panerai med ”hemligt budskap” som hon hört om på jobbet. Och skickade denna bild.
jag är helt blank här. 😳
Nej, men det är som @dräpdrulle säger. Den är påhittad av Perezcope. Det hemliga meddelandet sitter i järnvägsspåret, men jag vet inte om någon faktiskt listade ut vad det betydde.

Hej på er,
Jag har de senaste dagarna funderat en del på vad nästa steg för mig är i Panerai-världen.
För ett år sedan köpte jag min första Panerai, en 392. Kände nästan direkt att 42mm var för litet. Bytte sedan till en 1359 på 44mm som jag har just nu. Jag älskar den klockan, men har ständigt haft ett begär efter antingen 372 alt 422.
Ikväll sa min fru att hon tycker att jag gillar 372 bättre😉
Håller nog med efter ett noga övervägande. Det är framförallt enkelheten och storleken som tilltalar.
Om någon sitter på en 372 med safirglas som inte har så många år på nacken i fint skick så är jag superintresserad.
Antingen i ett byte med min 1359 alt en renodlad cash och klockaffär.

Hej på er,
Jag har de senaste dagarna funderat en del på vad nästa steg för mig är i Panerai-världen.
För ett år sedan köpte jag min första Panerai, en 392. Kände nästan direkt att 42mm var för litet. Bytte sedan till en 1359 på 44mm som jag har just nu. Jag älskar den klockan, men har ständigt haft ett begär efter antingen 372 alt 422.
Ikväll sa min fru att hon tycker att jag gillar 372 bättre😉
Håller nog med efter ett noga övervägande. Det är framförallt enkelheten och storleken som tilltalar.
Om någon sitter på en 372 med safirglas som inte har så många år på nacken i fint skick så är jag superintresserad.
Antingen i ett byte med min 1359 alt en renodlad cash och klockaffär.
Det var nog första gången jag hört någon säga att de föredrar safir på 372. :)

Det var nog första gången jag hört någon säga att de föredrar safir på 372. :)
Det är för att jag haft safir på alla mina klockor och gillar det pga tåligheten mot repor. Plexi är outforskad mark för mig och vad jag hört mer känsligt för repor. Finns säker plus och minus med båda beroende på vad som gillas.
Vet dock inte vad som är mest vanligt på 372.

Det är för att jag haft safir på alla mina klockor och gillar det pga tåligheten mot repor. Plexi är outforskad mark för mig och vad jag hört mer känsligt för repor. Finns säker plus och minus med båda beroende på vad som gillas.
Vet dock inte vad som är mest vanligt på 372.
Mest populärt på 372 är utan tvekan plexi. Många jagar en med plexi men avstår en med safir. Plexi är känsligare gällande repor men anses av många mysigare

Mest populärt på 372 är utan tvekan plexi. Många jagar en med plexi men avstår en med safir. Plexi är känsligare gällande repor men anses av många mysigare
Jag skulle behöva jämföra glasen sida vid sida. Än begriper jag inte varför plexi förespråkas, än att det ger en mer ”rätt” känsla. Har fått för mig att det ska vara plastigare. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag skulle behöva jämföra glasen sida vid sida. Än begriper jag inte varför plexi förespråkas, än att det ger en mer ”rätt” känsla. Har fått för mig att det ska vara plastigare. Rätta mig gärna om jag har fel.
Safir spegar ljuset på ett sätt som inte plexi gör, i plexit blir det inga reflektion. Klockan blir dessutom mindre topptung med plexi. En annan fördel är att det inte kostar en förmögenhet att byta

Safir spegar ljuset på ett sätt som inte plexi gör, i plexit blir det inga reflektion. Klockan blir dessutom mindre topptung med plexi. En annan fördel är att det inte kostar en förmögenhet att byta
Tyngden hos safir gör mig inget, men mindre reflektion och att det är billigare med plexi är ju såklart positivt.

Jag tycker plexi ger en ”varmare” känsla, mindre fingeravtryck, mindre reflektioner och små repor poleras lätt bort med tandkräm om man vill.
Ok, jag börjar närma mig att valet av glas har mindre betydelse😉 Har läst att de flesta föredrar plexi och önskar att det var på alla deras klockor. Så varför inte. Får se om någon har en 372 att sälja/byta så får jag se vad som är på den. Blir bra oavsett...

Ni som har det mörkbruna oem gummit, tror ni det hade lirat bra med tavlan på 390?
Bjud gärna på någon bild så man kan få ett humm om färgnyansen :)

Tillbaka
Topp