• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

image.jpeg

Tråkigt att du känner så.
Panerai håller alltså på att bli lite Lasse Stefanz:)
Inte ett dugg tråkigt ;)
Jag har i stort sett bara haft Panerai i 12 år nu sålde min sista för någon månad sen så jag har tyvärr sett utvecklingen men i slutänden är det ju bara en normal affärsutveckling och säga vad man vill men Angelo Bonati har lyckats grymt bra. :)

Inte ett dugg tråkigt ;)
Jag har i stort sett bara haft Panerai i 12 år nu sålde min sista för någon månad sen så jag har tyvärr sett utvecklingen men i slutänden är det ju bara en normal affärsutveckling och säga vad man vill men Angelo Bonati har lyckats grymt bra. :)
Blir så nyfiken - Vad har du valt att köra istället om du nu inte har kvar någon Panna alls? :)

Någon som fått sin klocka skickad till Panerai?
Lämnade in min Submersible idag för täthetsservice men Nymans Paneraikille hade ledigt till augusti så den ska skickas till Panerais fabriksservice om jag förstod det rätt.
Är dom bra att ha att göra med? Läst lite skeptiska trådar på andra forum att de alltid hittar massa fel och vill göra en helservice.

Inte ett dugg tråkigt ;)

Panerai har de senaste 10 åren börjat satsa på inhouse-urverk och utveckla sin horologiska sida så ska jag vara ärlig begriper jag inte det minsta varför du tycker Panerai går åt det hållet. Från ETA med lite graveringar (I bästa fall, vi minns alla Panerai 318) till egenutvecklade tourbillions och du tycker märket blir mer av en dussinklocka? Det här måste du nog utveckla...Om något går Panerai FRÅN dussinklocka till en riktig klocka.

Panerai har de senaste 10 åren börjat satsa på inhouse-urverk och utveckla sin horologiska sida så ska jag vara ärlig begriper jag inte det minsta varför du tycker Panerai går åt det hållet. Från ETA med lite graveringar (I bästa fall, vi minns alla Panerai 318) till egenutvecklade tourbillions och du tycker märket blir mer av en dussinklocka? Det här måste du nog utveckla...Om något går Panerai FRÅN dussinklocka till en riktig klocka.
Håller med @TomasBStockholm . I tillägg till ditt inlägg så måste vi nog låta detta ta lite tid också

Kan bara hålla med. Långt ifrån dussinklocka a la Omega eller Rolex om du frågar mig!

Har Panerai börjat gå ifrån sandwich på nya basmodellerna? T ex 111. Är det pga ekonomiska skäl eller pga ändrande trender?

Vad tycker ni? Är sugen på en ny bas-PAM Luminor med subsekund men funderar på om jag ska satsa på sandwich denna gången (min enda Panerai hittils är PAM005 som bekant inte har sandwich).

Blir läsbarheten/lumen konstig/svår då man tittar på klockan från sidan med sandwichtavla?

Senast ändrad:

Om jag nu ska utveckla något så får jag väl göra det enkelt .... det jag menar med "dussinklocka" är att tidigare så var efterfrågan mycket större än tillgången, idag är tillgången mycket större än efterfrågan räcker med att se hur andrahandsmarknaden har dalat och även priserna. Ligger flera på köp & sälj som bumpas om o om igen så va det inte för ett antal år sen. Inhouseverk eller inte gör ingen skillnad för mig normal utveckling om man ingår i Richemont gruppen sen är OP inte dom bästa på att ha godtagbara servicetider på inhouse inte heller på kvalitén på servicen finns många exempel på detta, men hoppas att det blir en bättring om man bara lät AD ta inhouse så skulle mycket av problemen vara lösta. Framtiden får utvisa hur det blir. Att utveckla tourbillions är inte något Panerai var först med eller är unika med och inte heller en ref. som pumpas ut av förståeliga själ.
Det som jag tycker är tråkigt o fått mig att byta riktning i mitt klockintresse är att det släpps för mycket modeller hela tiden det gör att Panerai blir tråkigt och inte så unikt längre.
Dök upp en ny ref igen PAM673 en SE 47mm 1000st EUR 9.900 det är vad man får om man parar en 372 med en 587 :) Snygg ja riktigt snygg.

673.jpg

Ha en trevlig helg!

Om jag nu ska utveckla något så får jag väl göra det enkelt .... det jag menar med "dussinklocka" är att tidigare så var efterfrågan mycket större än tillgången, idag är tillgången mycket större än efterfrågan räcker med att se hur andrahandsmarknaden har dalat och även priserna. Ligger flera på köp & sälj som bumpas om o om igen så va det inte för ett antal år sen. Inhouseverk eller inte gör ingen skillnad för mig normal utveckling om man ingår i Richemont gruppen sen är OP inte dom bästa på att ha godtagbara servicetider på inhouse inte heller på kvalitén på servicen finns många exempel på detta, men hoppas att det blir en bättring om man bara lät AD ta inhouse så skulle mycket av problemen vara lösta. Framtiden får utvisa hur det blir. Att utveckla tourbillions är inte något Panerai var först med eller är unika med och inte heller en ref. som pumpas ut av förståeliga själ.
Det som jag tycker är tråkigt o fått mig att byta riktning i mitt klockintresse är att det släpps för mycket modeller hela tiden det gör att Panerai blir tråkigt och inte så unikt längre.
Dök upp en ny ref igen PAM673 en SE 47mm 1000st EUR 9.900 det är vad man får om man parar en 372 med en 587 :) Snygg ja riktigt snygg.

673.jpg

Ha en trevlig helg!

Jag förstår hur du tänker. Samma agerande som du beskriver har fått mig ointresserad av AP och Omega och ökat min respekt för Rolex (och älska Lange och Patek).

Med det sagt tycker jag Panerai har lyckats balansera sitt utvecklande av nya modeller och urverk bra och andrahandsvärdet på Panerai är väl bland de högsta i branschen sett till absoluta tal. Dessutom gillar jag de nya boetterna (japp 1940 också) och jag har inget emot att Panerai ökar i intresse hos allmänheten (även om också jag gillar att de flesta Panerai-ägare har ett särskilt intresse för klockor i allmänhet och Panerai i synnerhet).

Dessutom tror jag att Panerai har en så pass unik design som är svår att ta till sig för kleti och pleti att det inte riskerar att bli just ett dussinmärke (IMHO).

Hur som helst - som jänkarna säger: "to each his own!"

Har Panerai börjat gå ifrån sandwich på nya basmodellerna? T ex 111. Är det pga ekonomiska skäl eller pga ändrande trender?

Vad tycker ni? Är sugen på en ny bas-PAM Luminor med subsekund men funderar på om jag ska satsa på sandwich denna gången (min enda Panerai hittils är PAM005 som bekant inte har sandwich).

Blir läsbarheten/lumen konstig/svår då man tittar på klockan från sidan med sandwichtavla?
Jag tycker sandwich är halva härligheten med tavlan och tycker den är fyllt läsbar.
image.jpeg

image.jpeg

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    147.4 KB · Visningar: 14
Tillbaka
Topp