En fråga från lille ignorante mig som har skygglappar på mot andra märken än Panerai.
Många frågar om jämförelse i kvalitet mellan olika Paneraimodeller, både vad gäller urverk och boett, WR, etc.
Min undran är då om det hos andra märken är en stor kvalitetsskillnad mellan modeller. För jag uppfattar inte det som att det är det mellan Paneraimodeller förutom ett par speciella undantagsfall som 'Brooklyn Bridge'-verken och BMG-boetten typ. Eller?
Det är en jäkligt intressant fråga.
Jag har precis som de flesta haft perioder med andra märken. Med undantag för Reversos så har jag dock inte ”samlat” på samma sätt som med Panerai.
Spontant så är det nog mer av en ickefråga i andra märkens sammanhang.
Rolex är traktorer som är löjligt pålitliga. Det är erkänt bra verk med förhållandevis få delar och obefintligt med lullull. Man vet vad man får och det är pålitligt så där uppstår inga funderingar. Låga servicekostnader och långs intervall mellan tillfällena det behöver ske.
JLC - här är det ju mer finmekanik och deras track record är ju ohotat. Bara det faktum att man levererat verk till tillverkare som Patek, AP mfl så behöver ingen fundera.
Omega - det går nog inte att komma ifrån att vad de gjort för urverken i sin prisklass de sista åren är osannolikt bra. Alla vet att det är gräsligt hög nivå så frågorna uppstår inte. Under den perioden som deras klockor kretsade kring eta var det ändå inte något som brydde sig om inhouse.
Tar vi sedan ett grepp om märken som Tag, Breitling osv så tänker jag att målgruppen ändå inte är intresserade av vad som tickar där i och de som är det är också medvetna om att det är en salig blandning av ickemodifierade eta och inhouse-verk. De vill åt smart storytelling alternativt ett formspråk.
Spontant tänker jag att hysterin kring inhouse är förhållandevis nytt. När jag började köpa klockor i slutet av nittiotalet var det få som huserade med detta. Nu är det viktigt i marknadsföringen på ett annat sätt.
Jag tror att mycket ligger i att Panerai växte för fort och samtidigt skaffade sig en lite onödig svansföring. Vargarna är då snabba på att göra en höna av en fjäder. Panerai är ju i kommersiella ögon fortsatt nytt. Man vet inte var man har dem och onda tungor på sociala medier bidrar nog till ytterligare förvirring.
Sedan älskar många att ”ogilla” så länge det är RÄTT produkt man ogillar. Den man helst vill hugga är ju den som skördar framgång.
Få gnäller ju över att Rolex outsourcade till Zenith. Än färre vågar väl nämna alla problem AP hade med sina 2121-verk. Eller att de fram tills för något år sedan inte hade sina egna kronografverk.
Omega hade ju också mycket barnsjukdomar med sina egna verk i början.
Många som inte tagit sig tid att förstå deras DNA betraktar nog Panerai som tillverkaren vars tillväxt bestod i tillfälligheter. Rätt stjärnor bar dem under rätt tid (när stora klockor var på modet) och förstår därför inte bakgrunden till dess….storhet (pun intended).
En spännande tillvaro måste ha sin bad guy och där är nog Panerai tyvärr den optimala skurken. Det är nog lätt att baka ihop dem med tillverkare som exempelvis Hublot (som jag för övrigt tycker är helsköna. Kul historia och de gör lite som de själva vill).