• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Även den här skönheten landade idag, PAM24 med underbar tritium tavla. Tackar @Yoshiikee som överlåtit vårdnaden 😎 #favoritirepris
BB7A0C28-73A6-4598-84C3-4594CFA4AF3C.jpeg

Och en gruppbild på dagens nykomlingar PAM 24 & 26
D3736F05-E3E6-42BA-B18A-AF4DD466EC29.jpeg

ett jäkla pangex den dära 024an
 
Thx alla vänliga människor, jag nådde nästan mitt mål att komma ner till 3 pannor men det höll bara i ett dygn... Fick även hem en annan klocka av välkänt märke med en krona som logotyp (inbyte mot 197) men den har jag inte ens packat upp ännu 🙈 #älskarpanerai 😍
#detkommermera 😉
 
Eng Tay (för er som inte vet är Eng en av de absolut största Paneraisamlarna i världen, en mycket välkänd medlem av det internationella Paneristicommunityt och också en framstående konstnär boendes i New York) och Piotr Ma har gjort en fantastisk insats för ukrainska barn som flytt till Polen. Piotr är involverad i att ta hand om barnen medan Eng i sina gömmor har hittat några prints på 201a resp. 360. Dessa lades ut till försäljning och intäkterna har oavkortat gått till omhändertagandet av dessa 40-talet barn.

Idag kom äntligen min print som dessutom ackompanjerades av en bonusprint som Eng skickade med :heart:

A1DB74EE-DB12-43FD-A94E-55D0C0DDE653.jpeg
 
Eng Tay (för er som inte vet är Eng en av de absolut största Paneraisamlarna i världen, en mycket välkänd medlem av det internationella Paneristicommunityt och också en framstående konstnär boendes i New York) och Piotr Ma har gjort en fantastisk insats för ukrainska barn som flytt till Polen. Piotr är involverad i att ta hand om barnen medan Eng i sina gömmor har hittat några prints på 201a resp. 360. Dessa lades ut till försäljning och intäkterna har oavkortat gått till omhändertagandet av dessa 40-talet barn.

Idag kom äntligen min print som dessutom ackompanjerades av en bonusprint som Eng skickade med :heart:

A1DB74EE-DB12-43FD-A94E-55D0C0DDE653.jpeg
Grattis!
 
Förmodligen jag som är sen på bollen här. Men vår kära José har medverkat i en podcast där han mer eller mindre går igenom hela Panerais historia. Nästan 5h av lyssning
9DC373A5-2FA7-4126-9F01-C88C917D8F09.jpeg
Lyssnade på båda för några veckor sen. Väldigt intressant faktiskt, även om han i princip bara sammanfattar sina artiklar.
 
Lunchtanke. Ibland undrar folk (här, på andra forum och i min bekantskapskrets) om olika modeller är värda att köpa.

En tolkning av frågan, att de skulle vara en bra investering, ger enligt mig svaret att det är ytterst få modeller som man med säkerhet kan säga är en bra investering. Jag har hört folk säga att det egentligen endast är Rolex som i de flesta fall är en god investering, vilket får mig att anta att hos många andra lyxmärken så är det vissa modellserier som är en bra investing och andra inte, jag tänker AP med Royal Oak i spetsen som ett sådant exempel. För Panerais del känns det som att de flesta modeller är ungefär lika poppis, dvs. man får tillbaka större delen av investeringen i sämsta fall.

En annan tolkning av frågan, att modellerna skulle ha god kvalitet överlag, ger enligt mig svaret att det är ytterst få modeller hos Panerai som har erkänt dålig kvalitet. Exempel där kan vara Brooklyn Bridge (som egentligen inte var dålig kvalitet, bara slappt gjort), kanske ett par till? För andra modeller så handlar det mest om åsikter med pros and cons, exempelvis inhouse-verk vs. ETA.

Vilket värde en specifik modell har verkar mest ligga hos mottagaren. Jag blev ofta förvånad när Paneraimodeller som jag aldrig skulle köpa (pga fula, tråkiga, och andra åsikter) säljs för minst motsvarande nypris. Jag känner dock att jag skulle rekommendera de flesta modeller av Panerai, även om jag inte skulle köpa dem själv.

För att summera så känns det allmänna svaret på frågan är "ja, om du gillar modellen, köp den, den håller säkert hyggligt i värde och du kan lita på att kvalitén är good enough i den prisklassen". Är det så med andra klockmärken också, eller är Panerai lite speciella? Ni kanske inte håller med i mitt resonemang ovan, berätta isåfall hur ni tänker. :)
 
Tillbaka
Topp