• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Satte på ett Kevin "ADEEOS" ammo på 587an ... riktigt nöjd.

587_Kev01.jpg

IMG_1812.jpg

IMG_1811.jpg

IMG_1821.jpg

587_Kev07.jpg

587_Kev05.jpg
Det där är sannolikt den bästa panerai någonsin gjort. Fast hur tänkte de med logo strapet :facepalm:

Drog en snabb översiktskoll i photobucket och hittade några kassa bilder på pannor som passerat sen -08 när jag bytte till mig en 111 ur G-serien...
image.jpg

Den byttes kort efter mot en 104. Då tyckte jag det var ett smart move som OWG. I efterhand insåg jag hur sjukt mycket ballare den 111an var med målad tavla och större kronskydd. Transitional serie.
image.jpg

image.jpg

Ett stort antal andra klockor passerade efter den men kompisen jag bytte med har bestått danne10
Sen kom suget efter något crisp och valet föll på en 114 vilken är väldigt saknad. Fantastisk klocka att matcha straps med
image.jpg

image.jpg

image.jpg

Som synes ovan ville jag även testa en 24 med T-dial. Tyvärr är kvalitetskänslan på tidiga Vendome-pannor inte så kul. Ball men inte min grej egentligen.
image.jpg

Dessa två byttes mot en 422 i princip så snart den kom ut i butik. Den är by far den skönaste panna jag haft. Love it. Dock är den en gris.
image.jpg

Här är den med Dannes 390. Two peas in a pod. Nästan.
image.jpg

Slutligen den 514 jag har just nu. Once you go 47 you never go back!
image.jpg

Hoppas ni gillat visualiseringen av min resa i Panerais värld.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    47.2 KB · Visningar: 118
  • image.jpg
    image.jpg
    67 KB · Visningar: 53
Tyvärr smög sig en ulv i fårakläder in ovan. Den observante ser att bilderna på min 24 ur A-serien inte matchar. Två är på min och singelbilden är på en senare serie som jag lånat av i inlägget nämnde vän. Jag ber om ursäkt för mitt cock up, jag såg inte själv då bilderna i mobilen är så förbenat små :)

Jag var i Florens och kollade fotboll, såklart var ett besök i Panerai butiken på agendan, mycket fin butik med fantastisk service, det bjöds på kaffe och bubbel, trots att vi mest provade massa fina klockor..klart värt ett besök, jag kom hem med ett kanvas strap, katalog och giveaways :)
14224355845181114630251.jpg

Här är en av dom Panerai som jag verkligen ångrar att jag sålde PAM106 D serie antracit tavla T-dial och den första Panerai på länk (stål/titan) och den snyggaste enligt mig den nya länken kommer inte i närheten av denna modell.

4.jpg

7.jpg

15.jpg

20.jpg

19.jpg

16.jpg

spännet gjordes om senare till dubbel istället som här enkel för att vara lite säkrare men jag hade aldrig några problem med att den gick upp.

29.jpg

Här ihop med min PAM91 också den på gamla länken.

DSC_0025.jpg

Här är en av dom Panerai som jag verkligen ångrar att jag sålde PAM106 D serie antracit tavla T-dial och den första Panerai på länk (stål/titan) och den snyggaste enligt mig den nya länken kommer inte i närheten av denna modell.

4.jpg

7.jpg

15.jpg

20.jpg

19.jpg

16.jpg

spännet gjordes om senare till dubbel istället som här enkel för att vara lite säkrare men jag hade aldrig några problem med att den gick upp.

29.jpg

DSC_0025.jpg
Den där var vekligen något extra

Stoffe du lär ha haft/har ganska djup samling pannor. När började du med Panerai?
Vilka modeller har du i nuläget?

Inspirerad av MKRGGs inlägg kommer här en liten inblick i hur jag blev paneraifrälst och ja även
skogstokig på köpet.
Det hela började en mörk kväll 2006-2007 nån gång då jag precis köpt Transporter på DVD,
popcorn, godis och bärs var serverat och jag och tjejen var redo för att ha en skön filmkväll.
Filmen bjöd på mycket action i början ochdet är en skön rulle helt klart för den som inte sett
den!
Tidigt i filmen dök det upp en scen när jason sitter i bilen och tittar på sin klocka, en
Pam074:
Transporter1.jpg

Vad är det här för något, en Panerai? Ett märke som på den tiden var relativt okänt här hemma.
Var nyligen nyexad och hade väl kanske inte den bästa ekonomin.
Det var någonting med den där urtavlan som bara sög in mig, lite som att se en 10-poängare på
stranden. Hade bestämt mig för att köpa in en Panerai och då var frågan vilken modell, la ner
mkt tid på att sålla och leta efter vilken modell som jag skulle köpa in.
För nybörjaren är tyvärr lite av en djungel av alternativ och modeller, och masterkillers guide
fanns ju inte på den tiden. Det blev den hårda vägen istället och efter mycket fram och tillbaka
kom jag fram till slut att 111 var den jag skulle ha.
Sandwich, sekundvisare, safirglas och glasbaksida var stora plus. Manuellt urverk såg jag som
ett minus på den tiden. 2011 åkte jag till Miami på semester och hade turen att lyckas hitta en
111 helt ny i box som jag köpte.

83B3B275-E62C-43C6-B0B5-95A4F96D991D_zpsji3bc1ys.jpg

Nu var snöbollen i rullning. Eftersom 111 har lite höjd ville jag ha en lite mer dressad panna
som nästa för att kunna ha mer på jobbet och eftersom jag var så galet kär i 111 så valde jag en
radiomir med exakt samma attribut - blev en 183g.
frontside_zps59714ed6.jpg

Allround, dress och ja nästa måste ju bli en dykare, ABC liksom.

Bring in the 24
8F6E843E-4AED-48E6-81E8-2DC7A4A68ED8_zpsq1gfh2yw.jpg

Nu kändes det som jag hade en komplett samling Pannor som jag var mycket nöjd med.
Nåt år eller två gick och under tiden hunnit samla intryck.
Manuellt urverk var nu helt klart favör gentemot automatiska urverk; det är en speciellkänsla att ge klockan liv varannan morgon - själ.
Dykaren bar jag väldigt sällan, radiomiren blev lite för mycket kaka på kaka med 111.
111 var min favorit utan tvekan. Sålde 24 och 183g och påbörjade nästa steg - att köpa min allra första Special Edition.
Special Edition pannorna är precis som antyder, en engångstillverkning av en panerai som inte kommer dyka upp någon mer gång i exakt samma utförande.
Var ute efter något annorlunda jämfört med vad jag haft innan. Brun urtavla och guldvisare låg uppe på topplistan, liksom 44mm bettarini och stål. Det enda som finns i paneraisfären som har dessa attribut är 390. Dock saknar 390 både sandwich och glasbaksida. Jag valde till slut att slå till på 390 och är idag mkt glad över beslutet.

Första wristshot med 390
E54E604A-D08A-43E7-8476-891C5E5609F5_zps4ghfaeda.jpg

Det var lite annorlunda med painted. Det tog lite tid innan jag började fatta tycke förden, med åren har den bara växt och växt. 390 tillsammans med 111 är utan tvekan mina favoriter. Sen gjorde jag ett snedsteg som jag ångrat än idag. Jag såg att Panerai precis kommit ut med de nya 8-day inhouse urverken och de nya bettarini 44orna (510, 560, 562 mfl) som ska ersätta 111/112.
Ville ha 8 day som nästa klocka och sålde därför min 111a för att köpa 510. Under tidenhann jag testa både 1950-boett 44or, Radiomir 47 och skulle kunna tänka mig att hoppa på 47 radiomir tåget nån gång. Plexi blev också högst intressant efter att ha sett en live (plus vetskapen om polywatch).
Nu började en shoppingspree utan dess like, under en månad handlade jag in följande;

handlade in zero
78210961-C432-47B8-88AB-6121BDCC83BC_zpsatlvfnib.jpg

Och min första radiomir 47 - Cali 448
E29CD54D-55C7-4038-BC13-506A468E91E9_zps9ixs4dca.jpg

min andra radiomir 47 - 449
26d9223d-99bd-4e65-a581-bbe28112a51d_zpsee19bcf8.jpg

min tredje radiomir 47 - 232
99BEA522-D1F3-42D7-85E1-31FD1902A1EC_zps8heyfvpd.jpg

Det blev en överdosering utan tvekan. Effekten blev att jag hamnade i säljkoma, gjorde mig av med zero, Cali, 449 och 232.
390 är och kommer alltid vara en keeper, den går ingenstans.
Suget efter den nya 510 hängde i luften, och suget hade bara stärkts efter att jag såltalla mina pannor.

Det blev dags att fiska in 510an och den kom in i Augusti 2014.
7A1F01B4-9840-4093-B505-C36DC2420335_zpsdsopzrot.jpg

510 uppfyllde förväntningarna, nästan helt och hållet. Slimmad design, grymt in-house urverk. Det är en grym panna no doubt. Men avsaknaden av det konkava glaset blev lite för mycket i min bok.
Sålde 510 och köpte tillbaka 111 för några veckor sen.

448 byttes mot 210
54D68F5F-1C11-4CC4-B4E4-91A76C7C696F_zpsqfodycgb.jpg

Och här står jag nu, med 3 pannor funderandes på vad jag ska hitta på härnäst?
E0C461D7-6BBF-4E74-A4AA-1F03B8B2F9D7_zpsggihj8pp.jpg

Det är kanske nu du ska gå in i dykarträsket igen MickeG Nån med 1950-boett som 243 ex.vis. Alternativt testa 1940 men vilken måntro. 514 är helt ok men inte i närheten av 587. Eller chrono? Eller vit tavla? Eller eller eller?

Det är kanske nu du ska gå in i dykarträsket igen MickeG Nån med 1950-boett som 243 ex.vis. Alternativt testa 1940 men vilken måntro. 514 är helt ok men inte i närheten av 587. Eller chrono? Eller vit tavla? Eller eller eller?

Den gången jag testade 1950 boetten tyckte jag att den satt mindre bra på min handled, har dessvärre dissat samtliga 1950 pannor just pga detta.
233 har jag sneglat på en del, liksom 253 och vissa flyback.
Jag kanske ändrar mig på den punkten absolut - måste testa en igen live.
Om Panerai släpper en uppdaterad submersible utan cyclop (45mm) så blir det högst aktuellt med en sådan. 47 subbarna blir nog för mastiga för mig, har relativt taniga handleder.
Jag är nyfiken på 605,512, 190, 587 och även 372. Vit tavla vill jag gärna se live, lite nyfiken på den absolut.
sekundvisare är nog den den enda komplikationen jag kan tänka mig, datum kan funka men allt därutöver blir för mkt för min smak :)

Har du nån i sikte?

Den gången jag testade 1950 boetten tyckte jag att den satt mindre bra på min handled, har dessvärre dissat samtliga 1950 pannor just pga detta.
233 har jag sneglat på en del, liksom 253 och vissa flyback.
Jag kanske ändrar mig på den punkten absolut - måste testa en igen live.
Om Panerai släpper en uppdaterad submersible utan cyclop (45mm) så blir det högst aktuellt med en sådan. 47 subbarna blir nog för mastiga för mig, har relativt taniga handleder.
Jag är nyfiken på 605,512, 190, 587 och även 372. Vit tavla vill jag gärna se live, lite nyfiken på den absolut.
sekundvisare är nog den den enda komplikationen jag kan tänka mig, datum kan funka men allt därutöver blir för mkt för min smak :)

Har du nån i sikte?
Leker med tanken på att byta 514 mot 557. Destro, base och plexi. Känns koolt. Dock är 587 drömmen nu men kan inte motivera tokpremium för P3000 när jag har ett sånt i 514 och den kostar strax över hälften. En riktig Radiomir vore också kul, har aldrig haft en sån. Under 47 mm blir det sannolikt inte.

Leker med tanken på att byta 514 mot 557. Destro, base och plexi. Känns koolt. Dock är 587 drömmen nu men kan inte motivera tokpremium för P3000 när jag har ett sånt i 514 och den kostar strax över hälften. En riktig Radiomir vore också kul, har aldrig haft en sån. Under 47 mm blir det sannolikt inte.

Destro är coolt, likaså plexi och base :) har sneglat mkt på 219 genom åren men aldrig slagit till, har testat att bära panna på högerarmen och det känns bara fel. Sen vet jag inte hur andrahandsmarknaden är för destro.
232 är en grym radiomir som kan fås till en rimlig peng, likaså 339 om man går upp lite i prisnivå.

image.jpg

I like men jag kanske ska dra på ytterligare en bunt tusingar och köpa 422 igen... Pga det här...
image.jpg

Får se, ingen brådska här

Jag bjuder på en i samma tema, har haft den uppe tidigare, men för att snabba på köpet lite :D

e0b82b2f12d8d1bf0a62f2ac1b335dff.jpg

pr är i mitt tycke riktigt användbart

Är i sista steget att köpa en ny vardags klocka, har fastnat för 111 och 510 ... vad säger ni erfarna, vilket är det "bäst" valet?

visuellt gillar jag båda!

Andrahands värdet på resp. om 1år,3år,5år?
Hur het är 111 resp 510 på andrahandsmarknaden?
Några för eller nackdelar för resp modell?

Ge mig den sista knuffen att slå till ;)

Är i sista steget att köpa en ny vardags klocka, har fastnat för 111 och 510 ... vad säger ni erfarna, vilket är det "bäst" valet?

Modellerna är ju utseendemässigt rätt lika med undantag för lite text på tavlan. Hade jag köpt idag hade jag gått på 510. Inhouse-verk och 8-dagars dessutom. Andrahandsvärd om några år blir rena spekulationer, köp det du gillar. :)

/M

Haft bägge (köpte tillbaka 111).
Det är högst personligt, det finns för/nackdelar med bägge.
510 är mer slimmad, sitter bättre på handen och funkar lite bättre med skjorta. Priset tycker jag är mkt bra för 510.
Enda stora nackdelen som jag ser det med 510 är det platta safirglaset.

111 är billigare, lite bättre symmetri på urtavlan iom avsaknaden av 8 days, och har konkavt safirglas. Nackdelarna med 111 är PR på 56h, bygger en aningen mer på höjden än 510.

Utgå från vad du tycker är viktigast så blir det bra oavsett - bägge är grymma pannor.

Tillbaka
Topp