• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det stämmer [emoji2]
f7d6d3164fde04c62cbe8bd6bf4f500e.jpg
supernöjd med den
Definitivt den snyggaste pannan, till examenspresent om några år blir det nog en PAN 512!

• Like
Reactions: Kim
Jag valde 510, grymt fin och jag är väldigt nöjd med den.
Det enda negativa jag har att säga om den är det klena saffirglaset, jag har fått små repor i det efter ca. 6v användande och med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte har någon aning om hur dom har uppkommit då jag har försökt att hålla mig borta från dörrkarmarna.
Lite klent i jämförelse med alla andra klockor jag har haft med saffirglas.

Vart en 510 även här, föll för gångreserven och att den är av senare modell.

Hoppas jag har samma känsla på tisdag då klockan dyker upp :angel:

Är mycket nyfiken på om standardgummit skulle flyga på 514. Nån som vet listpris på det?

Plockade precis ut min nya strap som jag beställde via Septimus Straps. En trevlig fransos som tar emot beställningar via mail. Väntetiden var runt 5 veckor, och kalaset slutade på 1500 kr.
Väldigt trevlig, och snabb på att svara på mail.

Banden var till en början väldigt stela, på grund av kylan, gissar jag på, men efter att ha masserat dem en stund så mjuknade de upp rätt så fort :)
Sitter riktigt bra, om jag får säga det själv. Toknöjd! Rekommenderas varmt! :)

JY10XoW.jpg

Jäkla snyggt! Kul med keepers i läder och rollerbuckle var en spännande och passande detalj. Hoppas du är nöjd

Jadå, det sitter jätteskönt och är väldigt välgjort :p men när jag köpte det så gjorde jag lite dollarkonvertering i huvudet och fick 110 usd till ~700ish och inte de 900ish som kalaset slutade på efter paypal fick sitt osv :p

Jadå, det sitter jätteskönt och är väldigt välgjort :p men när jag köpte det så gjorde jag lite dollarkonvertering i huvudet och fick 110 usd till ~700ish och inte de 900ish som kalaset slutade på efter paypal fick sitt osv :p

Ja du..Svag krona och påslag hit och dit gör det inte speciellt billigt att handla utomlands längre =/
Men skitsamma, du fick hem ett schyst unikt band som du är nöjd med!

Hey Guys!

Jag sportar ju en PAM 562, som har en 8 dagars reserv. Jag har aldrig dragit upp den till max, men i torsdags så försökte jag göra det. Jag skruvade och skruvade tills kronan började studsa tillbaka. Efter att ha googlat en massa så verkar det som om det ska vara så, och att det är väldigt svårt att "overwinda" den. Men det är tisdag idag, och kronan studsar fortfarande tillbaka när jag vrider på kronan lite lätt...

Oroar jag mig i onödan?

Hey Guys!

Jag sportar ju en PAM 562, som har en 8 dagars reserv. Jag har aldrig dragit upp den till max, men i torsdags så försökte jag göra det. Jag skruvade och skruvade tills kronan började studsa tillbaka. Efter att ha googlat en massa så verkar det som om det ska vara så, och att det är väldigt svårt att "overwinda" den. Men det är tisdag idag, och kronan studsar fortfarande tillbaka när jag vrider på kronan lite lätt...

Oroar jag mig i onödan?
Du oroar nog dig i onödan. När du börjar nå hyfsat max så blir det mer motstånd och då kickar den tillbaka lite. Du ska vrida upp den tills det tar stopp helt då är du på max.
Du kan väl fortfarande dra upp den?
Kolla även glasbaksidan när du drar upp, du bör se kugghjulen röra sig.

Du oroar nog dig i onödan. När du börjar nå hyfsat max så blir det mer motstånd och då kickar den tillbaka lite. Du ska vrida upp den tills det tar stopp helt då är du på max.
Du kan väl fortfarande dra upp den?
Kolla även glasbaksidan när du drar upp, du bör se kugghjulen röra sig.

Ja, jag kan fortfarande dra upp den, och om jag kollar på baksidan, så kan man se att ett litet kugghjul rör på sig när man vrider upp klockan. Kugghjulet "studsar" bakåt lite, precis som kronan.

Jag drog aldrig upp den så pass mycket så att det tog stopp. Jag slutade när kronan började studsa tillbaka. Antar att det är en bit kvar då :)

Någon som har planerat Panerai inköp inom kort / detta år?

Själv har jag siktet inställt på 5218-201/A, min drömklocka alla kategorier utan tvekan. Förhoppningvis har jag kapitalet mot slutet på detta år, och om jag har tur så åker USD ner igen (även om det inte lär hända) då kanske man kan slå till tidigare.

70acc60d562e17c969c7f75bf2f91929_zpsf0f08d96.jpg

Själv har jag siktet inställt på 5218-201/A, min drömklocka alla kategorier utan tvekan. Förhoppningvis har jag kapitalet mot slutet på detta år, och om jag har tur så åker USD ner igen (även om det inte lär hända) då kanske man kan slå till tidigare.

70acc60d562e17c969c7f75bf2f91929_zpsf0f08d96.jpg
Fin den! Själv har jag siktet inställt på en 422:a. Saknar 372:an och tänkte testa denna. Gillar framförallt PR-visaren på baksidan.

Fin den! Själv har jag siktet inställt på en 422:a. Saknar 372:an och tänkte testa denna. Gillar framförallt PR-visaren på baksidan.

Dom är riktigt snygga bägge två!
Har dock ännu inte varken sett eller testat 372 eller 422 irl, hoppas nån kan ta med sig en 47 luminor på GTG'n.
Är jävligt nyfiken på 372, många ristis som är överlyriska över den :)

Vad är egentligen pre-vendome?

Produkter från Panerai innan 1997.

Panerai.com skrev:
1997
OFFICINE PANERAI BECOMES A MAJOR PLAYER IN THE FINE WATCHMAKING MARKET
The Richemont Group (then Vendôme Group) acquires Officine Panerai, with the consequent opening of a select distribution network in Italy. The following year sees its debut on the international fine watchmaking market. The collection comprises two models: the Luminor and the Luminor Marina in three versions. The Mare Nostrum version, previously presented in 1993, is re-launched in a new version with a narrower bezel, a screw-down case back and motion-work outside the hour circle.

Mycket snygg modell, riktigt läckert med gult index tsm med boett i högglans.

Jag är riktigt sugen på att testa en Radiomir, men tyvärr innebär det att jag måste sälja av något (student...) vilket jag inte är redo att göra idag. Så kanske lite senare i år, vem vet.

Vad för referens bör jag kolla efter om jag vill ha en billig, typ basmodell?

Tillbaka
Topp