Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En av de bästa ocksåÄntligen en Panerai på handleden igen !
Så skönt och nu finns det ingen väg tillbaka.
En av mina absoluta favoriter!Äntligen en Panerai på handleden igen !
Tycker den är riktigt fin och den känns biffigare/tyngre på handleden än 372 .En av mina absoluta favoriter!
Om du säljer till @azcii så är det okej, annars nej
Har fått ett riktigt bra bud på min 1055 och funderar på att släppa den, är sugen på en 682 eller 973 iaf så kanske är lika bra. Är jag dum som ens funderar på det?
Om du säljer till @azcii så är det okej, annars nej
Tyvärr inte till mig det gäller
... När du säger "riktigt bra bud" så får du ju fundera på om pengarna verkligen spelar roll. Alltså, kan du idag skaffa en annan klocka samtidigt och jämföra vilken du vill ha så gör det istället? Gör du dig av med 1055 och sen ångrar dig, kan du tänka dig att betala mer än vad du får för den nu? (Och andra liknande frågeställningar)
Har fått ett riktigt bra bud på min 1055 och funderar på att släppa den, är sugen på en 682 eller 973 iaf så kanske är lika bra. Är jag dum som ens funderar på det?
Jag har tänkt igenom allt det och ja, jag är relativt säker på att jag kan ersätta den och få några extra kronor på fickan. Ska fundera lite till men det känns som att jag bestämt mig.... När du säger "riktigt bra bud" så får du ju fundera på om pengarna verkligen spelar roll. Alltså, kan du idag skaffa en annan klocka samtidigt och jämföra vilken du vill ha så gör det istället? Gör du dig av med 1055 och sen ångrar dig, kan du tänka dig att betala mer än vad du får för den nu? (Och andra liknande frågeställningar)
Jag skulle inte ha bytt ut den. Men å andra sidan så brukar jag ju aldrig sälja.Jag har tänkt igenom allt det och ja, jag är relativt säker på att jag kan ersätta den och få några extra kronor på fickan. Ska fundera lite till men det känns som att jag bestämt mig.
Äntligen en Panerai på handleden igen !
Grym kombo av urtavla och band.. får man se några fler bilder?
Absolut!Grym kombo av urtavla och band.. får man se några fler bilder?
För min del har jag känt att 44mm passar mig oftast bra, i alla fall bettarini och 47mm i allmänhet inte gör det, sen hittade jag tre modeller som fungerar för mig, som då bärs något mindre. 422 känns för stor för mig, 372/605/etc. likaså. Så ... vad jag försöker säga är att "det beror på".Jag måste uppleva en 47mm panna IRL men vad säger ni skillnaden mellan en 44mm och 47:a enorm eller knappt märkbar eller något däremellan? 422 som såldes i veckan verkar ju vara helt gudomligt snygg, hur kupat glas har den?
Känner med alla dessa frågor att jag måste besöka en AD inom kort . Men litar på era "panngudars" synpunkter
Jag upplevde en enorm skillnad i känsla. Tyckte t.ex 422 var alldeles för stor och hängde ut rejält utanför handleden. Sedan köpte jag en 44mm bettarini som var helt perfekt. Så imho gjorde de där 3mm all skillnad i världen. Sen hur mycket som var faktiskt skillnad irl och inbillad skillnad vet jag inte men för mig kvarstår faktumet att 47mm kommer alltid vara för stort för mig medans 44mm är sweetspotJag måste uppleva en 47mm panna IRL men vad säger ni skillnaden mellan en 44mm och 47:a enorm eller knappt märkbar eller något däremellan? 422 som såldes i veckan verkar ju vara helt gudomligt snygg, hur kupat glas har den?
Känner med alla dessa frågor att jag måste besöka en AD inom kort . Men litar på era "panngudars" synpunkter
För mig är skillnaden också stor men en del är att 47mm endast finns i 1950-boetten, såklart rad-modellerna också. Personligen tycker jag inte alls den sitter lika bra som bettarini-boetten. Tycker även att 42mm sitter sämre än 44mm bettarini. Kan ha att göra med att jag har rätt platta handleder.Jag måste uppleva en 47mm panna IRL men vad säger ni skillnaden mellan en 44mm och 47:a enorm eller knappt märkbar eller något däremellan? 422 som såldes i veckan verkar ju vara helt gudomligt snygg, hur kupat glas har den?
Jag såg de här bilderna av en slump på Facebook imorse och tyckte de illustrerade storlekar ganska bra.För min del har jag känt att 44mm passar mig oftast bra, i alla fall bettarini och 47mm i allmänhet inte gör det, sen hittade jag tre modeller som fungerar för mig, som då bärs något mindre. 422 känns för stor för mig, 372/605/etc. likaså. Så ... vad jag försöker säga är att "det beror på".
Jag tror enda sättet är att prova om du vill vara säker för alla har lite olika uppfattning. Jag tycker att ex 422 och 372 bärs väsentligt större än en 44 bettarini, och ex 233 bärs större än en bettarini och låg väl någonstans mittemellan i upplevelse för mig. Rad 47 har jag haft 587 och har 662 och dom känns större än 44 bettarini men klart mindre än 372,422. Störst har definitivt 127 varit, men om det beror på boetten eller är visuellt pga glaset och större tavla vet jag inte, men jag tror det kan vara så. Tycker också det verkar vara lättare att få dom flesta modeller att sitta skönt på en plattare handled jfr med en lite rundare som det låter, har själv ganska platt.Jag måste uppleva en 47mm panna IRL men vad säger ni skillnaden mellan en 44mm och 47:a enorm eller knappt märkbar eller något däremellan? 422 som såldes i veckan verkar ju vara helt gudomligt snygg, hur kupat glas har den?
Håller med dig fullständigt. Är själv nybörjare på detta märke . Men järn gänget här sitter på så mycket kunskap om Panerai, så det har varit en fröjd att följa dessa trådar och lära sig mycket om de olika modellernaI jakten på första panerain så läser man trådar timvis här i sektionen på KS och tonen är så sjukt trevlig, hatten av till alla er här inne! och speciellt ni rutinerade som ändå står ut med alla nybörjarfrågpr
En fundering, sägs inte 617, 217 vara "same same bit different" som 127 eller är det skillnad? Eller är det att den är svart som gör att den upplevs mindre? Har du jämfört dom någon gång?Jag såg de här bilderna av en slump på Facebook imorse och tyckte de illustrerade storlekar ganska bra.
Det är två 44mm bettarini till vänster. En 47mm 617 uppe i mitten och en 605, alltså 372-broder, till höger. Man kan tro att 617 och 605 är lika stora för de är 47mm 1950. Men 605 är större. 617 är inte riktigt lika liten i känsla som en bettarini, men det är inte så stor skillnad.
Det går såklart att leta upp bättre bilder, jag var bara lat och tog de som dök upp framför näsan på mig.
Jag har samma storleksskillnadsuppevelse då jag testat 587 och sen köpte en 690. Jag har inte jämfört några av de här själv sida vid sida, men det är väl läge att göra det på nästa GTG.
Jag har hört något sådant men jag har aldrig känt på en 127 så jag vet inte. Jag trodde fiddyn var större än 372 etc.En fundering, sägs inte 617, 217 vara "same same bit different" som 127 eller är det skillnad? Eller är det att den är svart som gör att den upplevs mindre? Har du jämfört dom någon gång?
Jag minns inte om jag riktigt jämförde dom sida vid sida. Men tyckte dom var stora på olika sätt, Fiddyn satt mkt skönare, lägre på ngt vis men pga större (tror jag) tavlan så upplevde jag den större,Jag har hört något sådant men jag har aldrig känt på en 127 så jag vet inte. Jag trodde fiddyn var större än 372 etc.
Ja, 617 och 690 har lite större tavla än 372 resp 587, men boetten upplevde jag som mycket mer påtaglig. 690, fastän den då inte är svart, sitter så mycket närmare armen och är mer följsam liksom, än hur jag minns framförallt 605 men även mina test av 587. Jag tycker inte tavlan gör att klockan känns större, möjligen "ser" större ut.Jag minns inte om jag riktigt jämförde dom sida vid sida. Men tyckte dom var stora på olika sätt, Fiddyn satt mkt skönare, lägre på ngt vis men pga större (tror jag) tavlan så upplevde jag den större,
Fiddy/217 upplever jag precis som du sitter otroligt skönt relativt sin storlek; skönare än 422, 372 mfl. Det är något med helheten i boetten och glas som gör dem otroligt sköna att bära.Jag minns inte om jag riktigt jämförde dom sida vid sida. Men tyckte dom var stora på olika sätt, Fiddyn satt mkt skönare, lägre på ngt vis men pga större (tror jag) tavlan så upplevde jag den större,
Och 932 sägs vara samma lika som 690, vilket är underhållande ... för jag upplever ju 690 som mycket mindre än 422 etc.Fiddy/217 upplever jag precis som du sitter otroligt skönt relativt sin storlek; skönare än 422, 372 mfl. Det är något med helheten i boetten och glas som gör dem otroligt sköna att bära.
Den jag ägt i 47 som burit störst utöver 422 är definitivt 932, säkerligen till stor del beroende på den stora tavlan.
Fasiken; man kanske skulle samla ihop ett klokt utvalt gäng representativa modeller och köra ett analyserande podd-avsnitt eller nåt.