• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sainte

Omega
Japp!! Släpptes till ett väldigt snällt nypris dessutom men ligger nog dubbelt så högt i värde idag. Har för mej att det var just den stora efterfrågan på california dial som gjorde att dom sedermera släppte 424 som inte är limiterad.
Personligen älskar jag de blånerade (heter det så?) visarna:).
Stort grattis iaf att du snyggt kunde bära upp en 47mm Radomir!!
Tack! Det kanske blir en sådan en dag. Gillar historien kring märket och känslan i att ha klockorna på sig. Alldeles oavsett föredrar jag radiomir. :)
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 4412

Guest
De ser ju blåa ut men är de verkligen blånerade? Om man jämför Cartiervisare så ser de väl lite annorlunda ut?
Dom är "acid-blued" inte "flame-blued" vilket iofs var en av de få "kritiska" punkterna ihop med endast 30m täthet. Acid-blued skapar en mer elektrisk blåhet medan flamed-blued skapar en mer vacker blå färg.
Tror dock att 449 har flamed-blued hands men ska inte svära på det..
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Dom är "acid-blued" inte "flame-blued" vilket iofs var en av de få "kritiska" punkterna ihop med endast 30m täthet. Acid-blued skapar en mer elektrisk blåhet medan flamed-blued skapar en mer vacker blå färg.
Tror dock att 449 har flamed-blued hands men ska inte svära på det..
Har 449 bara 30 meter?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Om man vill ha en panerai runt 40mm vad finns det då?
Det finns några som är 40mm, exempel en Luminor-modell som heter PAM048, men jag skulle rekommendera en 42mm Radiomir 1940, exempelvis PAM620 istället. I höst/vinter kommer det några uppdaterade 42mm Luminor Marina också, men jag gissar att om du letar efter en panna i 40mm-klassen, så kommer du nog tycka de är för tjocka.
 

Zemixx

Breitling
2-Faktor
Jag har bestämt mig att införskaffa min första riktiga klocka som är en Pam 112. Jag har hittat en säljare som vill ha runt 30k + för en Pam 112 som är uttagen 2008.

Den har aldrig blivit servad, vad tror ni att en service landar på? Vad ska man tänka på när man köper en begagnad F2F klocka?

Jag är väldigt färsk på området men satan vad jag gillar Panerai klockor :)
 
Senast ändrad:

Fritz

Omega
Alltså utan att ha laddat lumen på något sett. Så syns tiden tydligt. Man kan nog ha synpunkter på Panerai, nya modeller som bara tar 30m. Men en sak gör dom bra: man ser vad klockan är, alltid! Och det kan inte alla märken skryta med
image.jpeg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Om man vill ha en panerai runt 40mm vad finns det då?
Problemet är bara, som en annan forummedlem upplyst mig om, att 048an slutat tillverkas så blir att köra gråhandlare eller begagnat (vilket kanske inte är en dealbreaker?). Från Nymans eller Krons kan du inte köpa en (tro mig, har försökt :) )

Men som @m8rt skriver har du ju alla Radiomir-modeller. Med deras 42 mm kommer klockan kännas mindre än en 40 mm luminor skulle jag tro då 048an (luminorn alltså) blir lite bullig och har ett kronskydd. Radiomirs 42 mm känns riktigt nätta, om det är det du eftersöker.

Sen kan man, som vissa av oss Panerai-älskare brukar, säga att det inte skadar om en Panerai är stor (läs: ska vara stor) ;). För din info så är 1950-luminors lite grövre än "luminor"-serien.

Men som alltid, testa testa testa. Och kom ihåg att det finns en Panerai för alla. Lycka till!
 

Snus

Omega
Hej alla, nu är det såhär att jag har tappat bort min mejsel till klockan och undrar godhjärtat om man kan införskaffa sig en ny via nätet?

tack på förhand
 

Hö_97

Omega
Hej alla, nu är det såhär att jag har tappat bort min mejsel till klockan och undrar godhjärtat om man kan införskaffa sig en ny via nätet?

tack på förhand

Är i samma sits, min gick av. Jag har beställt en via nymans, men var tydligen en ordentlig ledtider att få tag på en nu på sommaren.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har svårt att släppa 512... I lådan skulle den ersätta isåfall 16700 med pepsi som använda som vardags/casual klocka
Vad tror ni om det "bytet"
Har en seiko som badklocka så den behöver inte vara med om det värsta röjet
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Går ni med Era Panerai som inte har inhouseverk till en AD eller går det lika bra med selleri, förlåt, jag menar en helt vanlig bra urmakare som har fått utbildning i ETA-verken som sitter i många Panerai, tills för några år sedan för nu är det väl bara inhouse till 100%.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Går ni med Era Panerai som inte har inhouseverk till en AD eller går det lika bra med selleri, förlåt, jag menar en helt vanlig bra urmakare som har fått utbildning i ETA-verken som sitter i många Panerai, tills för några år sedan för nu är det väl bara inhouse till 100%.
Som vanligt har ju Panerai inte tagit ett standard ETA-verk och stoppat i, de har ju gjort modifieringar. Bland annat Valjoux 7750 verken har de ju tagit bort kronografdelarna och sedan bättrat på allt och COSC-certat dem. Skulle nog aldrig välja något annat än AD faktiskt...
 

kmg

Patek
2-Faktor
Har svårt att släppa 512... I lådan skulle den ersätta isåfall 16700 med pepsi som använda som vardags/casual klocka
Vad tror ni om det "bytet"
Har en seiko som badklocka så den behöver inte vara med om det värsta röjet
Kör bara kör :)
Men helt ärligt, låter som ett bra beslut.
 

Hö_97

Omega
Går ni med Era Panerai som inte har inhouseverk till en AD eller går det lika bra med selleri, förlåt, jag menar en helt vanlig bra urmakare som har fått utbildning i ETA-verken som sitter i många Panerai, tills för några år sedan för nu är det väl bara inhouse till 100%.
Nu har jag inte servat min 111:a ännu, men skulle nog inte känna mig bekväm med att lämna den någon annanstans än hos AD!
 
Topp