• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ser ut som att Paneristi kan lägga till ytterligare ett namn i medlemsförteckningen.

Likt @Maio lite tidigare i tråden har även jag gått och blivit med panna för första gången.

Har sneglat mot Panerai under flera par år, men likt många andra med handleder i storleken spagetti, så har storleken alltid varit skräckinjagande. Passerat några 42mm av andra märken på mina handleder, men ofta känts som man balanserade på smärtgränsen av vad man kunde bära upp. Klockor på 44mm kändes totalt uteslutet. Så pass avlägset att jag inte bemödat mig att traska in hos en AD ens bara för att prova.

Tidigare tittat runt bland 40mm som 048 och på nya Quarantan. Men ingen av dessa passade in i vad just jag var sugen på i en panna. Drömmen i mitt huvud då var en 40mm Luminor med sandwich, no-date, Bettarini, gärna utan sekundvisare och med mörk urtavla.

Nåja, härom veckan dök en 914 upp på köp & sälj. Tänkte vad tusan, 44mm… Jag chansar. Visar det sig att den är helt och skogen för stor så flippar jag den bara vidare.

Ack så fel jag haft. Något klickade till där uppe när jag testade den under första dygnet. Visst, ibland känns det som en fet j*vla klump på handleden när jag kikar ner. Men av någon anledning funkar det! Jag är såld!

127DFD77-2625-4F89-BA28-3C82DB1C4AB5.jpeg

C9C90A06-9F7E-46BA-8D06-52708FB8967F.jpeg

Ser grym ut, kom ihåg att ta bilder på handleden på distans för handledsskott får klockan att alltid se större ut.

Och njut, en klocka som inte känns på handleden gills inte

Underbart, grattis! Du är varken den första eller den sista med handleder åt det smalare hållet som upplever denna härliga känsla "trots" 44mm!

Kul att det finns flera nyinvigda här och härligt att få en klockbrorsa! :D

Jag har haft min i lite över en vecka nu och jag tror att det är min absoluta favoritklocka nu. Tycker inte alls att den upplevs som stor längre, utan den ser bara sådär härligt perfekt ut. Tror verkligen nöjdheten kommer förbli!

Grattis!! Sitter ju kanon!

Kul, grattis! 😃 Jag själv hade exakt samma tankar för ett halvår sen vilket slutade typ likadant; slog till på en 112 och är otroligt nöjd!

Visar ju bara på att ett mått är ett mått! Man måste prova.
Resonerade precis som du, landade en 590 och den är den som körs allra mest senaste 2 åren…
Skön närvaro på handleden samtidigt som den är väldigt bekväm!

Stort grattis! Riktigt bra modell

Ser grym ut, kom ihåg att ta bilder på handleden på distans för handledsskott får klockan att alltid se större ut.

Och njut, en klocka som inte känns på handleden gills inte

Tackar för det hjärtliga välkomnandet, alla grymma ord och tips :D

Den här korta tiden har gett mersmak så det heter duga.

Ser ut som att Paneristi kan lägga till ytterligare ett namn i medlemsförteckningen.

Likt @Maio lite tidigare i tråden har även jag gått och blivit med panna för första gången.

Har sneglat mot Panerai under flera par år, men likt många andra med handleder i storleken spagetti, så har storleken alltid varit skräckinjagande. Passerat några 42mm av andra märken på mina handleder, men ofta känts som man balanserade på smärtgränsen av vad man kunde bära upp. Klockor på 44mm kändes totalt uteslutet. Så pass avlägset att jag inte bemödat mig att traska in hos en AD ens bara för att prova.

Tidigare tittat runt bland 40mm som 048 och på nya Quarantan. Men ingen av dessa passade in i vad just jag var sugen på i en panna. Drömmen i mitt huvud då var en 40mm Luminor med sandwich, no-date, Bettarini, gärna utan sekundvisare och med mörk urtavla.

Nåja, härom veckan dök en 914 upp på köp & sälj. Tänkte vad tusan, 44mm… Jag chansar. Visar det sig att den är helt och skogen för stor så flippar jag den bara vidare.

Ack så fel jag haft. Något klickade till där uppe när jag testade den under första dygnet. Visst, ibland känns det som en fet j*vla klump på handleden när jag kikar ner. Men av någon anledning funkar det! Jag är såld!

Stort grattis till en fantastiskt fin klocka och välkommen in i värmen. En mycket trivsam tråd med extremt mycket kunskap och välvilja!

Hej! Funderar på en Submersible och att köpa på C24 för cirka 40k lägre än nypris. Någon med erfarenhet? Cert och box och Max 4 år gammal är tanken.

Hej och god morgon på er alla.

Har sedan pam574 släpptes för ett antal år sedan sneglat på den och intresset har på senare tid ökat förmodligen i kombination med att jag inte köpt en klocka på länge. Men nu funderar jag på att inhandla en, tycker att den ser så smakfull ut med bra storlek och fina proportioner. Prövade en på armen för massa år sedan och kände redan då att….någon gång så :)

Vad säger ni som haft en?
Finns det tillverkningsår man bör hålla sig ifrån?
Samma urverk i alla årsmodeller?

Tacksam för vägledning:)

Och neeeeej jag skall inte byta ut min 682a

Lägg gärna upp bilder på er klocka 🥂

Så snodd bild men visst fan är det en skön Panerai ❤️
IMG_1387.jpeg

Senast ändrad:
Hej och god morgon på er alla.

Har sedan pam574 släpptes för ett antal år sedan sneglat på den och intresset har på senare tid ökat förmodligen i kombination med att jag inte köpt en klocka på länge. Men nu funderar jag på att inhandla en, tycker att den ser så smakfull ut med bra storlek och fina proportioner. Prövade en på armen för massa år sedan och kände redan då att….någon gång så :)

Vad säger ni som haft en?
Finns det tillverkningsår man bör hålla sig ifrån?
Samma urverk i alla årsmodeller?

Tacksam för vägledning:)

Och neeeeej jag skall inte byta ut min 682a

Lägg gärna upp bilder på er klocka 🥂

Så snodd bild men visst fan är det en skön Panerai ❤️
IMG_1387.jpeg
574 är en riktigt elegant pjäs som i och med Rad 1940-caset och de 42mm sitter jäkligt bra på de flesta handleder.

Det manuella P.1000 som sitter i oaktat årsmodell har jag aldrig hört några konstigheter kring..

574 är en riktigt elegant pjäs som i och med Rad 1940-caset och de 42mm sitter jäkligt bra på de flesta handleder.

Det manuella P.1000 som sitter i oaktat årsmodell har jag aldrig hört några konstigheter kring..
Underbart att höra. Tänker mig det som en bra klocka nu när jag mer har skjorta och kostym än …grovarbetareklädsel 😂 och en datejust är ju fin men denna är lite mer kul tänker jag

Erfarenhet från att köpa från USA på C24
Ah. Den är låg, känner personligen att jag gärna undviker så långt som möjligt saker som hamnar i tullen, speciellt dyrare grejer. Men jag har handlat mycket på C24 inom Europa.

Så, när du säger 40K lägre än nypris har du då räknat in 25% moms och 6% tull, för paketet kommer att passera tullen.

Ah. Den är låg, känner personligen att jag gärna undviker så långt som möjligt saker som hamnar i tullen, speciellt dyrare grejer. Men jag har handlat mycket på C24 inom Europa.

Så, när du säger 40K lägre än nypris har du då räknat in 25% moms och 6% tull, för paketet kommer att passera tullen.
Nej det hade jag inte räknat med men behöver såklart ta med i kalkylen. Prioriterar ju att hitta en inom EU men hittat så jäkla fina i US…

Nej det hade jag inte räknat med men behöver såklart ta med i kalkylen. Prioriterar ju att hitta en inom EU men hittat så jäkla fina i US…
En möjlig smitväg, som jag har förstått det, är att kolla om du hittar det du söker hos watchfinder.se för priset de sätter är det du betalar, även om klockan råkar vara på andra sidan planeten.

Btw, jag tror att när Panerai har bytt från ex. 1392 till 2392 i ref, så har de gjort det när de gjort små uppgraderingar. I det fallet är det lysmassan, tror jag. I en del andra fall är det urverket som ändrats något eller möjligen bytts helt. Men min spaning just nu är att några modeller som bytt till 2xxx-serie nyligen har gjort det för att det är den nya lådan de kommer med. Vad tror ni om det?

Btw, jag tror att när Panerai har bytt från ex. 1392 till 2392 i ref, så har de gjort det när de gjort små uppgraderingar. I det fallet är det lysmassan, tror jag. I en del andra fall är det urverket som ändrats något eller möjligen bytts helt. Men min spaning just nu är att några modeller som bytt till 2xxx-serie nyligen har gjort det för att det är den nya lådan de kommer med. Vad tror ni om det?
Utgick modellen typ när 1392 blev 2392? Urverken är väl samma dvs 9010 inhouse?

Grattis till en supersnygg panna!

Stort grattis! Dom må vara stora men dom bärs skönt!

Jag läste nånstans att de bytte straps som medföljer på 2000-serien. Själv har jag för dålig koll för att kunna avgöra om det stämmer.

Tillbaka
Topp