• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skål på er. 1,5 mm häströvsband i rätt längd. O-dna ftw.
3FE67EB0-3EE0-42B1-A910-877A1F19CDA9.jpeg
 
Någon som har ett 24mm accordion gummi som ligger och dammar så är jag intresserad (svart el grönt helst) byta mot annat gummi går också bra.
 
När Jean-Marc klev på som VD för Panerai efter att ha varit vd för Roger Dubois, som precis släppt någon väldigt färggrann (läs: ful) kollektion, så var vi många som var oerhört oroliga över Panerais framtid. Ett år senare lanserades den nya Luminor Marina (1312-kloner) kollektionen, med en hel del pårökta pjäser relativt vad som gjorts hos Panerai under förra VD:n. Ett exempel är lysmassa på kronskydd, vilket makes no sense.
Panerai-CEO-Jean-Marc-Pontrou%C3%A9-interview-Watches-Wonders-2020-new-launches-luxury-retail-COVID-19-global-pandemic-crisis-impact-special-1.jpg


Efter det har vi med jämna mellanrum sett klockor med udda färgkombinationer, som inte direkt skriker attackdykare och som ibland skär sig rejält i ögonen.


pam01302-d5.jpg
pam00982-fe.png
pam00760-73.jpg
pam01319-40.jpg


Vi börjar dock vänja oss, eller hur? De här är inte såå konstiga idag. När de kom så kände vi något helt annat dock.

MEN ...

En sak som också har hänt är att vi har fått en hel del modeller som i stort sett har behållit Panerai-känslan väl, som enligt mig är snyggare och mer intressanta än vad som producerades före Jean-Marc.

Några exempel:
pam00914-be.jpg
pam02121-c4.jpg

pam01122-87.jpg
pam01075-ab.jpg

pam01334-16.jpg
pam01243-c1.jpg
pam01229-7f.jpg
pam02223-1c.jpg


Så, tack för det Pontrué ... :p
 
När Jean-Marc klev på som VD för Panerai efter att ha varit vd för Roger Dubois, som precis släppt någon väldigt färggrann (läs: ful) kollektion, så var vi många som var oerhört oroliga över Panerais framtid. Ett år senare lanserades den nya Luminor Marina (1312-kloner) kollektionen, med en hel del pårökta pjäser relativt vad som gjorts hos Panerai under förra VD:n. Ett exempel är lysmassa på kronskydd, vilket makes no sense.
Panerai-CEO-Jean-Marc-Pontrou%C3%A9-interview-Watches-Wonders-2020-new-launches-luxury-retail-COVID-19-global-pandemic-crisis-impact-special-1.jpg


Efter det har vi med jämna mellanrum sett klockor med udda färgkombinationer, som inte direkt skriker attackdykare och som ibland skär sig rejält i ögonen.


pam01302-d5.jpg
pam00982-fe.png
pam00760-73.jpg
pam01319-40.jpg


Vi börjar dock vänja oss, eller hur? De här är inte såå konstiga idag. När de kom så kände vi något helt annat dock.

MEN ...

En sak som också har hänt är att vi har fått en hel del modeller som i stort sett har behållit Panerai-känslan väl, som enligt mig är snyggare och mer intressanta än vad som producerades före Jean-Marc.

Några exempel:
pam00914-be.jpg
pam02121-c4.jpg

pam01122-87.jpg
pam01075-ab.jpg

pam01334-16.jpg
pam01243-c1.jpg
pam01229-7f.jpg
pam02223-1c.jpg


Så, tack för det Pontrué ... :p
Jag tycker att det han släppt i stort sett varit skit alltihop, men som du säger, med vissa undantag. Skulle dock kapa ner din lista till 4 som är snygga (1, 2, 5, 7). Ganska besviken på utvecklingen och det är inte många modeller som fortfarande säljs som ligger på min vill-ha-lista. Skulle dock gå att rätta till med rätt enkla medel; skippa allt baby-blått, skippa alla modefärger på tavlor (grönt, blått (och gärna även vitt) etc), skippa alla udda bezel-boett-kombinationer, skriv f** **n inte ut eSteel.
 
Jag tycker att det han släppt i stort sett varit skit alltihop, men som du säger, med vissa undantag. Skulle dock kapa ner din lista till 4 som är snygga (1, 2, 5, 7). Ganska besviken på utvecklingen och det är inte många modeller som fortfarande säljs som ligger på min vill-ha-lista. Skulle dock gå att rätta till med rätt enkla medel; skippa allt baby-blått, skippa alla modefärger på tavlor (grönt, blått (och gärna även vitt) etc), skippa alla udda bezel-boett-kombinationer, skriv f** **n inte ut eSteel.
Vad tycker du om bitempo och de andra egentligen väldigt plain-modellerna då? Jag har inte tagit med dem för att jag inte uppskattar dem, men de är nära gamla pannor från 2006 typ.

Ah, den var visst babyblå den med ...
 
Vad tycker du om bitempo och de andra egentligen väldigt plain-modellerna då? Jag har inte tagit med dem för att jag inte uppskattar dem, men de är nära gamla pannor från 2006 typ.

Ah, den var visst babyblå den med ...
Aldrig varit en superfan av GMT-varianterna men de funkar bortsett från den blå tavlan och att det står BiTemop på tavlan.
 
När Jean-Marc klev på som VD för Panerai efter att ha varit vd för Roger Dubois, som precis släppt någon väldigt färggrann (läs: ful) kollektion, så var vi många som var oerhört oroliga över Panerais framtid. Ett år senare lanserades den nya Luminor Marina (1312-kloner) kollektionen, med en hel del pårökta pjäser relativt vad som gjorts hos Panerai under förra VD:n. Ett exempel är lysmassa på kronskydd, vilket makes no sense.
Panerai-CEO-Jean-Marc-Pontrou%C3%A9-interview-Watches-Wonders-2020-new-launches-luxury-retail-COVID-19-global-pandemic-crisis-impact-special-1.jpg


Efter det har vi med jämna mellanrum sett klockor med udda färgkombinationer, som inte direkt skriker attackdykare och som ibland skär sig rejält i ögonen.


pam01302-d5.jpg
pam00982-fe.png
pam00760-73.jpg
pam01319-40.jpg


Vi börjar dock vänja oss, eller hur? De här är inte såå konstiga idag. När de kom så kände vi något helt annat dock.

MEN ...

En sak som också har hänt är att vi har fått en hel del modeller som i stort sett har behållit Panerai-känslan väl, som enligt mig är snyggare och mer intressanta än vad som producerades före Jean-Marc.

Några exempel:
pam00914-be.jpg
pam02121-c4.jpg

pam01122-87.jpg
pam01075-ab.jpg

pam01334-16.jpg
pam01243-c1.jpg
pam01229-7f.jpg
pam02223-1c.jpg


Så, tack för det Pontrué ... :p
Jag diggar 1118, har inget emot tron-modellerna (inklusive lab-id) :)

Sen gillar jag gröna tavlor (duuuuh), men ogillar personligen också baby-blå detaljer likt @kmg

1120 är som sagt en modell jag verkligen gillar.
3697623209.jpg


Sen gillar jag även 1662
Panerai_Luminor_Marina_DMLS_Pam1662_FI.jpg


Sen såklart 1055
Panerai_Submersible-verde-militare_PAM01055-2.jpg


Finns säkert många fler jag gillar från JMPs tid, men dessa var de som dök upp i huvudet just nu.

Kom på 995 också medan jag skrev detta, den är grym.
Panerai-Radiomir-1940-Military-Green-2019-Collection-PAM00995-PAM00997-PAM00998-PAM00999-2.jpg
 
Jag diggar 1118, har inget emot tron-modellerna (inklusive lab-id) :)

Sen gillar jag gröna tavlor (duuuuh), men ogillar personligen också baby-blå detaljer likt @kmg

1120 är som sagt en modell jag verkligen gillar.
3697623209.jpg


Sen gillar jag även 1662
Panerai_Luminor_Marina_DMLS_Pam1662_FI.jpg


Sen såklart 1055
Panerai_Submersible-verde-militare_PAM01055-2.jpg


Finns säkert många fler jag gillar från JMPs tid, men dessa var de som dök upp i huvudet just nu.

Kom på 995 också medan jag skrev detta, den är grym.
Panerai-Radiomir-1940-Military-Green-2019-Collection-PAM00995-PAM00997-PAM00998-PAM00999-2.jpg
Du har tappat det... ;)
 
Känner att jag har lite dålig koll på submersible, så skulle vilja veta exakt vilka skillnader det är på 682 och 973. Urverk och färg på texten, men är det fler saker? 😅
 
Känner att jag har lite dålig koll på submersible, så skulle vilja veta exakt vilka skillnader det är på 682 och 973. Urverk och färg på texten, men är det fler saker? 😅
Nej, vill jag minnas att svaret är. Det var mycket snack när 973 kom om att det var samma lika ... sen har Panerai gjort så med ganska många modeller :(
 
Boutiquen i Stockholm har fått in 1347, 1348 och 1350 🤩

1350 är sjukt mycket bättre IRL än på bilder. Svårfotad i boutiquens ljus

IMG_3003.jpeg

IMG_2994.jpeg


IMG_3006.jpeg


IMG_3014.jpeg
Var förbi butiken i veckan. Riktigt trevlig stämning. Väldigt avslappnat. Stor tumme upp till personalen som vrider upp och ställer klockorna varje morgon :)
Testade 1350 och för första gången på länge fick jag ett stort vill-ha begär. Tavlan är helt magisk irl och guld visarna är pricken över i :D
Noterade en annan sak, såg att 1223 nu bytt ref till 2223. Någon som vet vad som förändrats?
 
Var förbi butiken i veckan. Riktigt trevlig stämning. Väldigt avslappnat. Stor tumme upp till personalen som vrider upp och ställer klockorna varje morgon :)
Testade 1350 och för första gången på länge fick jag ett stort vill-ha begär. Tavlan är helt magisk irl och guld visarna är pricken över i :D
Noterade en annan sak, såg att 1223 nu bytt ref till 2223. Någon som vet vad som förändrats?
Ganska säker på att det bara är armbandet.

Panerai är tokiga.
 
Min första Panerai och så nöjd! Tar tacksamt emot tips på var man köper nya band, tänker mig främst ett par canvas men behöver även ett OEM gummi eller motsvarande av hög kvalle.
IMG_5589.jpeg
Välkommen. Här är tråden för band.
 
"The P. 900 is, essentially, the Baumatic movement from Baume & Mercier, which is one of the luxury group Richemont's three-hand “in-house” movements"
Stör man sig på det så bör man hålla sig borta från Richemont och Swatch Group helt och hållet. Det tråkiga i sammanhanget (Panerai) tycker jag snarare är att nivån på urverk (och boetter på vissa modeller) går neråt medan priserna går uppåt.

Värst inom Richemont är ju IWC XX och nya IWC Ingy.

Vad gäller ”in group” (kul ord) vs in house så kan man ju fundera på vart SWG eller Richemont vore idag utan det konceptet. Vi hade knappt haft några märken att välja mellan. Det är knappast så att alla tillverkare har kapacitet nog att tillverka boetter, visare, tavlor och urverk själva.

Du vet ju detta så det blev en ganska meningslös monolog, men ändå…
 
Tillbaka
Topp