• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Strindberg

Patek
2-Faktor
💚🤍❤️
1818B5EC-467A-40F1-A4B6-F3CED3F854E0.jpeg
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Hej på er!
Har en kanske underlig fråga men vad väger en 44mm luminor samt en 42mm submersible?
Omöjligt att hitta info online verkar det som…
Är van vid en sbga413 titan grand seiko och gissar på att storleken och tyngden av en panna kommer vara för mycke🥲
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej på er!
Har en kanske underlig fråga men vad väger en 44mm luminor samt en 42mm submersible?
Omöjligt att hitta info online verkar det som…
Är van vid en sbga413 titan grand seiko och gissar på att storleken och tyngden av en panna kommer vara för mycke🥲

Det finns 44mm Luminor i titan förvisso :) Och det är ganska många olika verk i olika modeller av Luminor och Submersible ... men det är en rimlig fråga ändå, och du har rätt, typ omöjligt att hitta online. Det finns dock folk i den här tråden som mätt lite olika modeller, för ett antal år sedan ... men man kanske får vara riktigt duktig på att använda sökmotorn här för att få fram det.

Svårt för 44mm och 42mm att tävla med en 40mm, men annars så sitter 44mm Luminor Bettarini (ex. 914/915) tajtare mot handleden än många andra klockor, och att inte köra länk gör ju en del också. Men du kanske tänkte de med länk ... de sitter inte lika bra och är tyngre. :)
 
  • Like
Reactions: C-J

David71

Rolex
2-Faktor
Hej på er!
Har en kanske underlig fråga men vad väger en 44mm luminor samt en 42mm submersible?
Omöjligt att hitta info online verkar det som…
Är van vid en sbga413 titan grand seiko och gissar på att storleken och tyngden av en panna kommer vara för mycke🥲
Jag ställde tidigare frågan hur mycket en 44mm stål- respektive titanLuminor väger och @Norrland var vänlig och vägde sina:

PAM26: 122gr (stål)
PAM61: 88gr (titan)
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Det finns 44mm Luminor i titan förvisso :) Och det är ganska många olika verk i olika modeller av Luminor och Submersible ... men det är en rimlig fråga ändå, och du har rätt, typ omöjligt att hitta online. Det finns dock folk i den här tråden som mätt lite olika modeller, för ett antal år sedan ... men man kanske får vara riktigt duktig på att använda sökmotorn här för att få fram det.

Svårt för 44mm och 42mm att tävla med en 40mm, men annars så sitter 44mm Luminor Bettarini (ex. 914/915) tajtare mot handleden än många andra klockor, och att inte köra länk gör ju en del också. Men du kanske tänkte de med länk ... de sitter inte lika bra och är tyngre. :)
Tack för ett utförligt svar! Tänkte utan länk då vikten blir lägre:) ska försöka scanna forumet lite på info!
 

C-J

Panerai
2-Faktor
Jag ställde tidigare frågan hur mycket en 44mm stål- respektive titanLuminor väger och @Norrland var vänlig och vägde sina:

PAM26: 122gr (stål)
PAM61: 88gr (titan)
Det finns 44mm Luminor i titan förvisso :) Och det är ganska många olika verk i olika modeller av Luminor och Submersible ... men det är en rimlig fråga ändå, och du har rätt, typ omöjligt att hitta online. Det finns dock folk i den här tråden som mätt lite olika modeller, för ett antal år sedan ... men man kanske får vara riktigt duktig på att använda sökmotorn här för att få fram det.

Svårt för 44mm och 42mm att tävla med en 40mm, men annars så sitter 44mm Luminor Bettarini (ex. 914/915) tajtare mot handleden än många andra klockor, och att inte köra länk gör ju en del också. Men du kanske tänkte de med länk ... de sitter inte lika bra och är tyngre. :)
Tror ju tyvärr dock att 44mm skulle se helt bananas ut då jag har rätt små handleder🥲
Hade en stor g-shock (typ 53mm) för några år sedan som satt såhär (se bilder) då tyckte jag det faktiskt funkade för de ska ju vara stora.
Kan man ens jämföra dessa? Vilken bärs störst? (sry för icke panna bilder i tråden).
IMG_8303.jpeg
IMG_8253.jpeg
IMG_8251.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tror ju tyvärr dock att 44mm skulle se helt bananas ut då jag har rätt små handleder🥲
Hade en stor g-shock (typ 53mm) för några år sedan som satt såhär (se bilder) då tyckte jag det faktiskt funkade för de ska ju vara stora.
Kan man ens jämföra dessa? Vilken bärs störst? (sry för icke panna bilder i tråden).
IMG_8303.jpeg
IMG_8253.jpeg
IMG_8251.jpeg
Du har sett att det finns 40mm luminor (quaranta) också?
 
  • Like
Reactions: C-J

C-J

Panerai
2-Faktor
Har ändå snöat in mig på en 44mm luminor då med 8 dagars verk alltså p5000 tänk typ en pam590. Vad kan man vänta sig från tidshållningen?
Varför har de inte hackning funktion?
Hur bärs de? (för er med mindre handleder) :)

Dum fråga men märker man vikten efter en dags bärande?
 

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Har ändå snöat in mig på en 44mm luminor då med 8 dagars verk alltså p5000 tänk typ en pam590. Vad kan man vänta sig från tidshållningen?
Varför har de inte hackning funktion?
Hur bärs de? (för er med mindre handleder) :)

Dum fråga men märker man vikten efter en dags bärande?
Dom 3st p5000 jag haft har gått mellan 2 och 5 sekunder snabbt i snitt per dygn. Samtliga har varit minst 3 år gamla och aldrig servade. Refererar till tidigare post kring hur dom bärs. 590 är i min mening den Bettarini som bärs bäst pga nya boetten + stängt baklock.
 
Topp