• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

kmg

Patek
2-Faktor
Så ... för snart ett år sedan bestämde jag mig för att modda en Panerai istället för att köpa en avsevärt mycket dyrare modell. Jag var ute efter en bettarini med pvd och ecru, vilket det inte finns så många av. PAM360 är en referenspunkt, men den är inte direkt överkomlig eller billig. Jag började leta efter någon som kunde hjälpa mig, och jag hittade PVD technologies i Italien, en liten fabriksbyggnad i en liten bergsby väster om Gardasjön. De var galet trevliga och proffsiga och tipsade mig om att man vill och bör borsta boetten innan för att få en fin matt PVD-beläggning. Jag letade upp en urmakare som hjälpte mig med allt förarbete och när jag väl lyckats skicka ned delarna till Italien så gick det galet fort, runt en vecka, för dem att svärta ned pannan ;-) Det var inte så dyrt heller, 793 EUR. Klart billigare än en PAM360. Så. Hjälp vad jag rekommenderar PVD technologies. Så jäkla

Förebild:
watch-club-panerai-luminor-base-paneristi-10th-anniversary-edition-ref-pam360-year-2010-wb.jpgwbwbwbwbwb0.jpg


Före-bild:
4F901888-0684-42CA-9C02-35619DA1187F.jpeg


Efter-bild:


IMG_9937.jpeg


Ska hitta något bättre ljus att fota i snart, eller rekrytera @azcii, för den där bilden visar verkligen inte hur jäkla bra klockan blev. Jippi! :)
Fet!
 

kmg

Patek
2-Faktor
Det håller jag med om, men som tidigare sagts så har även de nya modellerna det (dock ej 8-dagars). Som min 1084 👌
Önskar er alla en trevlig helg 🥳
20231208_203443.jpg

20231208_203455.jpg

20231208_203449.jpg
På tal om glas. Har någon av er haft två glas i handen och jämfört? Jag kanske missat något men efter alla år i tråden har jag aldrig fattat om det där med enkel vs dubbelkupat är något som är eller något som antas vara.
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Nytt band inne från @oddface
Karln är ju inte bara duktig, han är därtill både hjälpsam och trevlig (fast det vet ju alla redan).
Tyvärr är mina fotoskills inte tillräckliga för att göra bandet rättvisa. Mitt första med insytt spänne och långt som en högmässa.
Första gången jag är på näst innersta hålet.
IMG_5664.jpeg
IMG_5665.jpeg
IMG_5666.jpeg
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Vad är skillnaden mellan 560 och 112? Förutom 8 dagars verket på 560, inhouse samt "8 DAYS" på tavlan? Om jag har förstått det rätt så sitter det ett vanligt "ETA" verk i 112 som är betydligt billigare att serva än ovan.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Vad är skillnaden mellan 560 och 112? Förutom 8 dagars verket på 560, inhouse samt "8 DAYS" på tavlan? Om jag har förstått det rätt så sitter det ett vanligt "ETA" verk i 112 som är betydligt billigare att serva än ovan.
Skillnaden är som du skriver plus att 560 bärs lite nättare då den är lite lägre, ang service så tror jag det är väldigt liten skillnad om dom skickas via AD vilket nästan är enda möjligheten numera då ”vanliga” urmakare har svårt att få tag i delar även till ETA verk.
 

fredrikb

Cartier
Skillnaden är som du skriver plus att 560 bärs lite nättare då den är lite lägre, ang service så tror jag det är väldigt liten skillnad om dom skickas via AD vilket nästan är enda möjligheten numera då ”vanliga” urmakare har svårt att få tag i delar även till ETA verk.
Är det inte sandwich dial på 112 men målade index på 560? Eller finns 112 i båda varianterna?
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Skillnaden är som du skriver plus att 560 bärs lite nättare då den är lite lägre, ang service så tror jag det är väldigt liten skillnad om dom skickas via AD vilket nästan är enda möjligheten numera då ”vanliga” urmakare har svårt att få tag i delar även till ETA verk.
Men ETA är ändå väl att föredra? Rimlighetsbedömning bör det vara billigare och enklare att serva ETA.

Är det urverket som gör att klockan blir nättare och proportionell-mässigt är det märkbar skillnad? Har försökt googla fram mig utan framgång :/.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad är skillnaden mellan 560 och 112? Förutom 8 dagars verket på 560, inhouse samt "8 DAYS" på tavlan? Om jag har förstått det rätt så sitter det ett vanligt "ETA" verk i 112 som är betydligt billigare att serva än ovan.

Olika glas också, 8 dagars kräver ett tunnare glas för verket är tjockare så du får inte den där brytningseffekten.

Sen är som @Norrland säger caset aningen nättare på 560 och alla senare modeller.

Glasbaksida även på vissa 112 om jag inte missminner mig
 

alfisti

Omega
2-Faktor
Som ny Paneristi har jag några frågor; Spelar det någon roll när/hur man drar upp den? (har en 112) Går den mer exakt när den är fullt uppdragen, eller nära full? Hur ofta får man räkna med en service på ett ungefär? Skickas den alltid (vid service) till Panerai? Vilka årgångar har det dekorerade urverket?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Som ny Paneristi har jag några frågor; Spelar det någon roll när/hur man drar upp den? (har en 112) Går den mer exakt när den är fullt uppdragen, eller nära full? Hur ofta får man räkna med en service på ett ungefär? Skickas den alltid (vid service) till Panerai? Vilka årgångar har det dekorerade urverket?
Killgissningar:
Jag tror inte den går mer exakt när den är fullt uppdragen än när den inte är det, men jag vet inte.
Jag tycker inte det spelar roll när man drar upp den ... hur menar du hur?
Service när man märker att den inte går som den ska eller i runda slängar var femte år.
Man måste inte skicka till Panerai för ett ETA-verk, men vill man ha rätt reservdelar / tätningsgrejer så gör man det.
Har inte alla årgångar dekorerat verk?
 
Topp