• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Men ETA är ändå väl att föredra? Rimlighetsbedömning bör det vara billigare och enklare att serva ETA.

Är det urverket som gör att klockan blir nättare och proportionell-mässigt är det märkbar skillnad? Har försökt googla fram mig utan framgång :/.
För mig är båda verken good enough, aldrig haft trubbel med något av dom. 8-dagars verket tar mer plats så det är tunnare och plattare glas, lite annan vinkel på glaseringen och det tillsammans ger en ganska tydlig visuell skillnad. Dom tjockare glasen ger mer brytningar och reflexer i glaset som är mysigt, lite mer levande… 8-dagars bygger 13,5mm och äldre Bettarini med det tjockare glaset 14,5mm. Jag gillar båda men på olika sätt 🙂, en 8-dagars med stängt baklock typ en 590 är nog den 44 bettarini som jag tycker sitter allra bäst på mig, men har ändå en större dragning till dom äldre pga glaset i dom.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Killgissningar:
Jag tror inte den går mer exakt när den är fullt uppdragen än när den inte är det, men jag vet inte.
Jag tycker inte det spelar roll när man drar upp den ... hur menar du hur?
Service när man märker att den inte går som den ska eller i runda slängar var femte år.
Man måste inte skicka till Panerai för ett ETA-verk, men vill man ha rätt reservdelar / tätningsgrejer så gör man det.
Har inte alla årgångar dekorerat verk?
Tror att det är dom tre första serierna (e,f,g) som har dekorerat verk och målade index, efter det sandwich och odekorerat/graverat verk.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
IMG_2016.jpeg
IMG_2015.jpeg
 

Laddsladd

Audemars
2-Faktor
Ställde frågan i annan tråd rent generellt om märken sparar information om utförd auktoriserad service baserad på serienummer eller liknande.

Vet ni om Panerai har arkiv för något sådant?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Som ny Paneristi har jag några frågor; Spelar det någon roll när/hur man drar upp den? (har en 112) Går den mer exakt när den är fullt uppdragen, eller nära full? Hur ofta får man räkna med en service på ett ungefär? Skickas den alltid (vid service) till Panerai? Vilka årgångar har det dekorerade urverket?
Jag drar upp mina tills de tar stopp, använder tills de stannar eller går fel nog, gör om
 

alfisti

Omega
2-Faktor
Killgissningar:
Jag tror inte den går mer exakt när den är fullt uppdragen än när den inte är det, men jag vet inte.
Jag tycker inte det spelar roll när man drar upp den ... hur menar du hur?
Service när man märker att den inte går som den ska eller i runda slängar var femte år.
Man måste inte skicka till Panerai för ett ETA-verk, men vill man ha rätt reservdelar / tätningsgrejer så gör man det.
Har inte alla årgångar dekorerat verk?
Tack för svar.
hur?: jo, drar man upp fullt ofta eller varje morgon typ? eller småduttar man fullt några ggr varje dag? Dekorerat verk? vet inte, det var någon som skrev nyss att det bara var någon/några årgångar som har det.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar.
hur?: jo, drar man upp fullt ofta eller varje morgon typ? eller småduttar man fullt några ggr varje dag? Dekorerat verk? vet inte, det var någon som skrev nyss att det bara var någon/några årgångar som har det.
Det verk jag har som är ETA drar jag upp varje eller varannan morgon. Varannan morgon räcker egentligen, då det är ... ehm .. vad är det ... 56 timmar eller så?

Mitt p.5000 8-dagars drar jag upp var 10:e dag. ;-)
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min pam372 kommer troligtvis ut på k&s under dagen, så frågan är vad man ska satsa på härnäst... 🤔 Har haft 512, 000, 111, 590, 176, 233, pvd 000. Funderar lite på om det inte vore kul att testa Radiomir med wirelugs, alternativt en 42mm submersible.

Vill nog ha subsekund den här gången, så kanske 183 eller 292? 292 har jag alltid varit sugen på, men nojig för att man ska stöta i något och "chippa" den. 682 eller 683 har alltid lockat, särskilt 683 men 682 kanske passar bättre i läder iofs. 🤔

Aldrig testat någon av modellerna, så vad tycker ni som har det?
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Ni som har ljusa strap, vad är de för skinn och håller de sig ljusa? Hade ett swiss army leather och ville ha ett ljust och komplettera med. Blev rekommenderad french army leather då som såg bra ut men nu är där knappt någon skillnad på de? Många av de bilder jag sett på french army är ljusa och fina. Inte kan det vara så att alla är nya och oanvända?
IMG_1623.jpeg
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har ljusa strap, vad är de för skinn och håller de sig ljusa? Hade ett swiss army leather och ville ha ett ljust och komplettera med. Blev rekommenderad french army leather då som såg bra ut men nu är där knappt någon skillnad på de? Många av de bilder jag sett på french army är ljusa och fina. Inte kan det vara så att alla är nya och oanvända?
IMG_1623.jpeg
Allt skitar ner sig, ammo-band håller dock längst!

Jag har 2 bitar läder av samma klockarmband, varav en nyckelknippa används mer och är mörkbrun. Den andra fortfarande beige.

Ska ta bilder när jag har båda i handen
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har ljusa strap, vad är de för skinn och håller de sig ljusa? Hade ett swiss army leather och ville ha ett ljust och komplettera med. Blev rekommenderad french army leather då som såg bra ut men nu är där knappt någon skillnad på de? Många av de bilder jag sett på french army är ljusa och fina. Inte kan det vara så att alla är nya och oanvända?
IMG_1623.jpeg
Jag är enormt försiktig av mig*. Jag smutsar knappt ned mina band så även mina gamla är ljusa fortfarande. Har ytterst lite svett runt händerna (allt kommer i pannan). Vet jag att saker kommer bli skitigt/svettigt så kör jag gummi.

*... på nivån att jag aldrig krossat ett mobilglas.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Ni som har ljusa strap, vad är de för skinn och håller de sig ljusa? Hade ett swiss army leather och ville ha ett ljust och komplettera med. Blev rekommenderad french army leather då som såg bra ut men nu är där knappt någon skillnad på de? Många av de bilder jag sett på french army är ljusa och fina. Inte kan det vara så att alla är nya och oanvända?
IMG_1623.jpeg
Tänkte du något sånt här?


IMG_9554.png
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Jag är enormt försiktig av mig*. Jag smutsar knappt ned mina band så även mina gamla är ljusa fortfarande. Har ytterst lite svett runt händerna (allt kommer i pannan). Vet jag att saker kommer bli skitigt/svettigt så kör jag gummi.

*... på nivån att jag aldrig krossat ett mobilglas.
Brukar köra gummi på sommaren så skulle inte säga att de är speciellt skitiga eller svettiga.
De har aldrig blivit blöta heller mer än kanske något mindre stänk från diskning eller så.
Sen blir det väl ett visst slitage när man har de under skjorta/tröja vilket kanske påverkar en del?
Tänkte du något sånt här?


IMG_9554.png
Ja precis, något åt den färgskalan var tanken.
De var åt de ljusare håller från början men kanske aningen mindre gult än dina.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Brukar köra gummi på sommaren så skulle inte säga att de är speciellt skitiga eller svettiga.
De har aldrig blivit blöta heller mer än kanske något mindre stänk från diskning eller så.
Sen blir det väl ett visst slitage när man har de under skjorta/tröja vilket kanske påverkar en del?

Ja precis, något åt den färgskalan var tanken.
De var åt de ljusare håller från början men kanske aningen mindre gult än dina.
Det till vänster är från Oleg , höger är jag osäker på ( @Yoshiikee s klocka).

Men @oddface kan nog lösa ett liknande band och är dessutom bättre lämpad att svara på din fråga 😀
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Brukar köra gummi på sommaren så skulle inte säga att de är speciellt skitiga eller svettiga.
De har aldrig blivit blöta heller mer än kanske något mindre stänk från diskning eller så.
Sen blir det väl ett visst slitage när man har de under skjorta/tröja vilket kanske påverkar en del?

Ja precis, något åt den färgskalan var tanken.
De var åt de ljusare håller från början men kanske aningen mindre gult än dina.
Ett visst slitage ja ... men inte på nivå som du visade/beskrev ovan. Oh well, följ Oddface och Azciis råd.
 
Topp