• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

fredrikb

Cartier
Jag tog en sväng till Paneraibutiken idag och köpte mig ett fint grönt band, är sjukt nöjd med detta till min 914 (ursäkta oredan i bakgrunden, höll på att städa):

IMG_0266.jpg


Jag kärade också ner mig i den vitan Submersiblen, fan vilken fin klocka:

IMG_0260.jpg
Grym kombo, jag har samma!

IMG_6089.jpeg
 

Caravelle33

Vacheron
En lite tråkig fråga men tänkte höra om någon annan här upplevt samma som mig. Har i sommar använt min 1226 nästan varje dag och mycket badande tillsammans vilket tyvärr resulterat i lättare utslag på handleden där baksidan av boetten ligger an. Misstänker därför att jag kan ha en lätt nickel allergi och fasar lite för vilka klockar man inte kan använda.. Förra sommaren använde jag Panna hela sommaren men inser nu att de alla hade glasbaksida.

Verkar just nu som att det endast kommer fram om man jag använder klocka med stålbaksida många dagar i rad.

Tänker att man kanske kan foliera baksidan av klockan med en tunn plastbit? Eller kan man kanske köpa en glasbaksida från en modell i liknande storlek? Just nu är det min 1226 som skulle ta väldigt mycket emot att inte kunna använda 😟
7BE5483C-49D3-4846-89AF-8EAB1D475644.jpeg
Hur gick det? Var det nickelallergi? Vart fick du tag på ett test? Har själv drabbats av något slags utslag på knölen där klockan sitter, har aldrig klockan på när jag sover, har haft det ett tag men nu börjar det göra ont.
 

Nurburgking

Cartier
Hur gick det? Var det nickelallergi? Vart fick du tag på ett test? Har själv drabbats av något slags utslag på knölen där klockan sitter, har aldrig klockan på när jag sover, har haft det ett tag men nu börjar det göra ont.
Hej,
Jag gjorde aldrig något test men kom fram till att jag skulle gått till min vårdcentral och få gjort ett pricktest om jag skulle göra något.
Löste det genom att få några plast klisterlappar från min lokala AD och sätter det numera på baksidan av klockorna. Nu på vintern har jag inga problem trots metallbaksida utan för mig kommer det när jag svettas på sommaren. Det jag får undvika är att använda klockor på länk i stor utrsträckning under sommaren då jag annars kan få där länken sitter med.
 

Maio

Omega
2-Faktor
Är det någon som kör läderband av cordovan till sin Panna? Är lite sugen på att prova men är rädd att det kanske blir lite tunt?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Är det någon som kör läderband av cordovan till sin Panna? Är lite sugen på att prova men är rädd att det kanske blir lite tunt?
Jag... har ett tjockt cordovan tror jag... men också två tunna. Ett av de tunna har jag ibland för att få in klockan under skjorta. Men det brukar mest vara därför och jag brukar byta tillbaka till tjockare ganska snabbt.
 

Maio

Omega
2-Faktor
Jag... har ett tjockt cordovan tror jag... men också två tunna. Ett av de tunna har jag ibland för att få in klockan under skjorta. Men det brukar mest vara därför och jag brukar byta tillbaka till tjockare ganska snabbt.

Haha fair enough då är det ett tjock cordovan man vill ha då. Något tips på någon som gör cordovanband? Oddface kanske?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Är det någon som kör läderband av cordovan till sin Panna? Är lite sugen på att prova men är rädd att det kanske blir lite tunt?
Om du kör custom, be den som tillverkar att trycka i lite mer stoppning, framförallt på den halvan som är närmst bandhornen. Fördelen med cordovan är annars att det blir snyggt om man gör det tunt, men det vill du ju inte ha.
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Drog en beställning på ett whiskey cordovan från Cordes nu. Stort tack för tipset, otroligt trevlig snubbe! Jag nämnde att jag hade fått en rekommendation från forumet och han visste direkt vem du var :D
Bra beslut 🙂 extremt hög nivå på hantverket och som du säger väldigt trevlig att ha att göra med, Cordes var den första "riktiga" bandmakare som jag kom i kontakt med för ett gäng år sedan och det har blivit ett ganyband genom åren.
Whisky är aldrig fel 😊
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett långt gånget projekt mellan mig och @oddface äro nu klart. Vi börjar med bilder och sen historien.

Haj möter Carl Gustav läder:

IMG_6019.jpeg
IMG_6020.jpeg
IMG_6021.jpeg

Startskottet gick någonstans där våren 2023 när jag satte idéer i huvudet på karl om att hajband är det nya svarta och att det borde han ta in. Oddface var skeptisk till det rådfrågades en annan bandmakare med frågan ”hur är haj att jobba med?” Och bemöttes av ”helt fantastiskt, köp det inte för inget är sig likt efter”

Våren gick, sommaren kom, och hajskin köptes in av legitim säljare. Vi började sedan diskutera att göra ett band i stilen ovan från och till över ett par öl varje gång.

Ytterst nöjd med resultatet, samarbetet, och de många ölen!
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett långt gånget projekt mellan mig och @oddface äro nu klart. Vi börjar med bilder och sen historien.

Haj möter Carl Gustav läder:

IMG_6019.jpeg
IMG_6020.jpeg
IMG_6021.jpeg

Startskottet gick någonstans där våren 2023 när jag satte idéer i huvudet på karl om att hajband är det nya svarta och att det borde han ta in. Oddface var skeptisk till det rådfrågades en annan bandmakare med frågan ”hur är haj att jobba med?” Och bemöttes av ”helt fantastiskt, köp det inte för inget är sig likt efter”

Våren gick, sommaren kom, och hajskin köptes in av legitim säljare. Vi började sedan diskutera att göra ett band i stilen ovan från och till över ett par öl varje gång.

Ytterst nöjd med resultatet, samarbetet, och de många ölen!
Från en konversation mellan mig och Oddface i sommras:

Haha, ja jag hittade två bitar 😊 sa till @Caravelle33 när han frågade om han fick lägga upp "fan, jag som inte ens har berättat för metamorfos än" 😂
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Ett långt gånget projekt mellan mig och @oddface äro nu klart. Vi börjar med bilder och sen historien.

Haj möter Carl Gustav läder:

IMG_6019.jpeg
IMG_6020.jpeg
IMG_6021.jpeg

Startskottet gick någonstans där våren 2023 när jag satte idéer i huvudet på karl om att hajband är det nya svarta och att det borde han ta in. Oddface var skeptisk till det rådfrågades en annan bandmakare med frågan ”hur är haj att jobba med?” Och bemöttes av ”helt fantastiskt, köp det inte för inget är sig likt efter”

Våren gick, sommaren kom, och hajskin köptes in av legitim säljare. Vi började sedan diskutera att göra ett band i stilen ovan från och till över ett par öl varje gång.

Ytterst nöjd med resultatet, samarbetet, och de många ölen!
Vågar inte ens försöka räkna hur många öl som gått åt där 😂 det är ett hårt jobb, men nån måste göra det 😉
 

Caravelle33

Vacheron
Från en konversation mellan mig och Oddface i sommras:

Haha, ja jag hittade två bitar 😊 sa till @Caravelle33 när han frågade om han fick lägga upp "fan, jag som inte ens har berättat för metamorfos än" 😂
Mitt bruna @oddface hajband har suttit på sedan åtminstone slutet av september. Körde hans röda haj innan det. Tyvärr så har jag fått något problem med knölen på vänsterhandled och kan inte köra armbandsur för tillfället men kan åtminstone ha klocka.
IMG_4397.jpeg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Ett långt gånget projekt mellan mig och @oddface äro nu klart. Vi börjar med bilder och sen historien.

Haj möter Carl Gustav läder:

IMG_6019.jpeg
IMG_6020.jpeg
IMG_6021.jpeg

Startskottet gick någonstans där våren 2023 när jag satte idéer i huvudet på karl om att hajband är det nya svarta och att det borde han ta in. Oddface var skeptisk till det rådfrågades en annan bandmakare med frågan ”hur är haj att jobba med?” Och bemöttes av ”helt fantastiskt, köp det inte för inget är sig likt efter”

Våren gick, sommaren kom, och hajskin köptes in av legitim säljare. Vi började sedan diskutera att göra ett band i stilen ovan från och till över ett par öl varje gång.

Ytterst nöjd med resultatet, samarbetet, och de många ölen!
Förklara mer… är det Gustav läder som mellanlägg?
 

Maio

Omega
2-Faktor
Bra beslut 🙂 extremt hög nivå på hantverket och som du säger väldigt trevlig att ha att göra med, Cordes var den första "riktiga" bandmakare som jag kom i kontakt med för ett gäng år sedan och det har blivit ett ganyband genom åren.
Whisky är aldrig fel 😊

Haha kan tänka mig att det har blivit några stycken med tanke på hans reaktion :D Ja hans tidigare verk ser sjukt fina ut. Är så taggad, första cordovanband som sagt. Känns som att det kan matcha en Panerai fint :)
 
Topp