• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Faktum är att jag och @oddface pratade bundt för fickur tidigare idag. Bilder stulna från @Rikala
IMG_4399.jpeg
IMG_4398.jpeg
När man börjar fundera i banorna ”undrar om något har kommit på tanken att testa det här?” så kan man lita på @Rikala 👌
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte testat ännu, om jag ens ska, men nu verkar Panerais digitala pass vara igång.

Nu har jag testat. Jag har tre panerai med QR-kod, tror jag, varav en där garantin gått ut. Den allra senaste fungerade att regga digitalt pass för, den före det så sa den att något gick fel, och på den utan garanti så sa den samma sak. Så, kanske är det sajten som är lite svajig. Men men, 1 down. :)

Så här ser det ut. "History" låter ju lovande för eventuell servicehistorik? Kanske.

1706296748775.png
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Reflektion: i oktober ramlade min första panna in i hushållet. Man kan fråga sig varför eftersom jag på förhand hade avskrivit Panerai som på tok för stora för mig, men de är ju fina att titta på och slumpen ville att jag skulle ha en just där och då. Sedan dess har den här stora och ganska konstiga klockan knappt lämnat min arm. Jag har inte jättemånga andra klockor men av det grovt räknat dussin jag äger finns det ändå några stycken som jag tycker väldigt mycket om och ett par som till och med passar mig ganska bra. Men jag använder dem knappt längre. Jag tar på dem ibland och går med dem någon dag men byter sedan tillbaka till den här pannan. Och det är inte ens någon särskilt speciell panna. Den är därtill för stor för mig; bandhornen hänger över ganska grovt - för att inte tala om att den är så low-tech att man måste veva upp den för hand för att den inte ska stanna, vilket jag faktiskt inte tror att den någonsin gjort sedan jag skaffade den..

Jag förstod inte vad som var så lockande med Panerai innan jag hade en, och uppriktigt sagt förstår jag nog fortfarande inte det - men jag kan skriva under på att det finns något som är förbaskat tilltalande med en, även rätt basic, panna. Fan vad jag gillar den här klockan.

64A206E6-7757-413D-96E4-8D041F0064AE.jpeg
 

Sch0nning

Cartier
Nu har jag testat. Jag har tre panerai med QR-kod, tror jag, varav en där garantin gått ut. Den allra senaste fungerade att regga digitalt pass för, den före det så sa den att något gick fel, och på den utan garanti så sa den samma sak. Så, kanske är det sajten som är lite svajig. Men men, 1 down. :)

Så här ser det ut. "History" låter ju lovande för eventuell servicehistorik? Kanske.

1706296748775.png
Passet endast tillgängligt för klockor reggade av återförsäljare efter den 1 oktober 2023.
Servicehistorik kommer vara synlig. 😄
 

HerrKlein

Breitling
Reflektion: i oktober ramlade min första panna in i hushållet. Man kan fråga sig varför eftersom jag på förhand hade avskrivit Panerai som på tok för stora för mig, men de är ju fina att titta på och slumpen ville att jag skulle ha en just där och då. Sedan dess har den här stora och ganska konstiga klockan knappt lämnat min arm. Jag har inte jättemånga andra klockor men av det grovt räknat dussin jag äger finns det ändå några stycken som jag tycker väldigt mycket om och ett par som till och med passar mig ganska bra. Men jag använder dem knappt längre. Jag tar på dem ibland och går med dem någon dag men byter sedan tillbaka till den här pannan. Och det är inte ens någon särskilt speciell panna. Den är därtill för stor för mig; bandhornen hänger över ganska grovt - för att inte tala om att den är så low-tech att man måste veva upp den för hand för att den inte ska stanna, vilket jag faktiskt inte tror att den någonsin gjort sedan jag skaffade den..

Jag förstod inte vad som var så lockande med Panerai innan jag hade en, och uppriktigt sagt förstår jag nog fortfarande inte det - men jag kan skriva under på att det finns något som är förbaskat tilltalande med en, även rätt basic, panna. Fan vad jag gillar den här klockan.

64A206E6-7757-413D-96E4-8D041F0064AE.jpeg


Jag håller med till fullo!
Jag har visserligen bara haft min i knappa månaden men den stjäl verkligen all handledstid här hemma😃

När jag köpte min var det mest för att testa. Den var ju på tok för stor för mig också.

Om än är min PAM112 ännu mer simpel men jag älskar det! Fasen vet om man inte kommer komplettera med en till Panerai i framtiden😊
Nu ska jag bara se till att inhandla en orimlig mängd band till den också. Skulle någon ha ett grönt paneraigummi att sälja får ni gärna säga till😊

20240122_065242.jpg
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Reflektion: i oktober ramlade min första panna in i hushållet. Man kan fråga sig varför eftersom jag på förhand hade avskrivit Panerai som på tok för stora för mig, men de är ju fina att titta på och slumpen ville att jag skulle ha en just där och då. Sedan dess har den här stora och ganska konstiga klockan knappt lämnat min arm. Jag har inte jättemånga andra klockor men av det grovt räknat dussin jag äger finns det ändå några stycken som jag tycker väldigt mycket om och ett par som till och med passar mig ganska bra. Men jag använder dem knappt längre. Jag tar på dem ibland och går med dem någon dag men byter sedan tillbaka till den här pannan. Och det är inte ens någon särskilt speciell panna. Den är därtill för stor för mig; bandhornen hänger över ganska grovt - för att inte tala om att den är så low-tech att man måste veva upp den för hand för att den inte ska stanna, vilket jag faktiskt inte tror att den någonsin gjort sedan jag skaffade den..

Jag förstod inte vad som var så lockande med Panerai innan jag hade en, och uppriktigt sagt förstår jag nog fortfarande inte det - men jag kan skriva under på att det finns något som är förbaskat tilltalande med en, även rätt basic, panna. Fan vad jag gillar den här klockan.

64A206E6-7757-413D-96E4-8D041F0064AE.jpeg
Exakt, det är känslan du hittat. Känslan av att vara en del av något större typ :). Jag menar det finns mängder av snyggare klockor än Panerai men trots det så mättar dessa inte emotionellt. De förblir ”bara” en snygg klocka. En panerista hälsar på en annan panerista på på stan lite likt en man med skägg hälsar på en annan med skägg som han säger i filmen ”Ben och Gunnar - En liten film om manlig vänskap” med killinggänget 😀
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Exakt, det är känslan du hittat. Känslan av att vara en del av något större typ :). Jag menar det finns mängder av snyggare klockor än Panerai men trots det så mättar dessa inte emotionellt. De förblir ”bara” en snygg klocka. En panerista hälsar på en annan panerista på på stan lite likt en man med skägg hälsar på en annan med skägg som han säger i filmen ”Ben och Gunnar - En liten film om manlig vänskap” med killinggänget 😀
Ja, det ligger nog något i det - om inte annat så är det en väldigt sympatisk bild du målar, och som rimmar väl med känslan som jag upplever över lag kring Panerai och paneristi 🙂
 

Sage

Cartier
2-Faktor
Efter mitt inköp av PAM 1316 så är jag otroligt sugen på gummiband till densamma! Riktigt dyra orginal, någon som köpt eftermarknads? Är dom värda sina pengar, efter vad jag förstått är noname banden inte så bra eller har jag fel?Och är det någon som har/använder deras viklås? Blir det tjockt/knöligt? Eller funkar det bra?
Lägg gärna ut bild om det är någon som har!

Tacksam för synpunkter, mvh Sage

Annars kan jag bara säga att denna klocka växer för varje dag👌🏼
IMG_3731.jpeg
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Efter mitt inköp av PAM 1316 så är jag otroligt sugen på gummiband till densamma! Riktigt dyra orginal, någon som köpt eftermarknads? Är dom värda sina pengar, efter vad jag förstått är noname banden inte så bra eller har jag fel?Och är det någon som har/använder deras viklås? Blir det tjockt/knöligt? Eller funkar det bra?
Lägg gärna ut bild om det är någon som har!

Tacksam för synpunkter, mvh Sage

Annars kan jag bara säga att denna klocka växer för varje dag👌🏼
IMG_3731.jpeg

Jag har testat typ alla varianter av OEM, de är riktigt bra. Rubberb är också fina. Horus & banden du hittar hos watchwear.se är enligt min upplevelse mer elle mindre detsamma. Viklås tycker jag är ett otyg på allt utom länk där det väl mer eller mindre är ett nödvändigt ont :D
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har testat typ alla varianter av OEM, de är riktigt bra. Rubberb är också fina. Horus & banden du hittar hos watchwear.se är enligt min upplevelse mer elle mindre detsamma. Viklås tycker jag är ett otyg på allt utom länk där det väl mer eller mindre är ett nödvändigt ont :D
@Sage Jag instämmer med Bingoraalf till punkt och pricka. Jag har ett par Rubberb som jag gillar mycket, men även OEM-banden är nice. De sitter dock lite sämre på min handled, ex. tycker jag accordion är lite för långt, så där funderar jag faktiskt på att köpa den mindre varianten när jag orkar. Viklås har jag provat ett av Panerais och det satt inte bra.
 

Sage

Cartier
2-Faktor
@Sage Jag instämmer med Bingoraalf till punkt och pricka. Jag har ett par Rubberb som jag gillar mycket, men även OEM-banden är nice. De sitter dock lite sämre på min handled, ex. tycker jag accordion är lite för långt, så där funderar jag faktiskt på att köpa den mindre varianten när jag orkar. Viklås har jag provat ett av Panerais och det satt inte bra.
Ni får ursäkta en novis! OEM- band var hittar jag dom?
 

LS

Panerai
2-Faktor
Första frågan då! Funkar vilket band som helst i 24mm till den eller är det någon specialare pga "bandbytesfunktionen"?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Första frågan då! Funkar vilket band som helst i 24mm till den eller är det någon specialare pga "bandbytesfunktionen"?
Stort grattis till din första panna och välkommen! :)

Den där är väl 42mm ? Då behöver du 22mm band. Och svar ja, i princip vilket band som helst funkar, så länge pins går in i bandet :)
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tack! Ja det stämmer att det är 42mm, då spanar jag efter fina 22mm band :)
Snopet om du hade köpt 24 till din som ska ha 22, så bra att du frågade! Det är vad vi är här för, välkommen!

Vill du ha inspo kolla i bandrecensions tråden eller sök här, finns massor av gott att handla. Lite för mycket…
 
  • Love
Reactions: LS

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag köpte ett oem-band i helgen, grönt gummi verkade svårt att hitta begagnat.
Dyrt, absolut, men vansinnigt bra kvalitet.
Dock tänkte jag att jag hade rätt spänne hemma, men nu när jag meckat lite med det så är det fel.


Undrar om det ens är ett oem-spänne? Det satt på ett oem-band då jag köpte klockan, så jag har bara lite löst förutsatt att det är ett sådant.
Vad säger panelen?
IMG_0666.jpeg

Och en fråga till, finns det fina oem-spännen på någon bra sida? Lite snålt kanske, men 3,5K för ett oem kändes lite mycket. 6K totalt för ett band liksom. ☹️
IMG_0667.jpeg
 
Topp