• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillbaka från garantiärende 🤩

Stort tack till @Sch0nning och Panerai Stockholm för hjälpen!

IMG_0315.png


IMG_0314.jpeg
 
För att inte kapa existerande trådar helt totalt så tänkte jag att vi kör en Paneraitråd.
Frågor om allt som rör Panerai är tanken.

Jag själv har njutit masterkiller grymma tråd som så många andra och suktat efter den perfekta Paneraien.

Mina tankar i korthet:

Först en pam392. Anledningen är att den var 42 mm och passar min handled. Dock tyckte jag den byggde lite för mkt. Samt att WR bara är 100m.

image.jpg


Sedan tittade jag på en pam000 som fanns på forumet och ringde säljaren för att köpa den.....då stod en annan medlem i säljarens bostad och gjorde affär :/
image.jpg


Jaja, bara att leta vidare och hittade pam005 som inte var helt olik, gillar loggan men som påpekats känns texten lite inklämd på tavlan
image.jpg


...och sökandet fortsatte. Mindes då att en pam183 vart ute på sälj, lite annan modell men ändå något sånt jag söker så jag tittade närmare på den och hittade en som låg till salu på grannforumet. Skickade mail och det visade sig att den såldes för ett kort tag sedan
image.jpg


Nu diskuteras det olika modeller i en annan tråd och jag fastnade för pam111. Är det den som är den perfekta Panerain, eller finns inte den perfekta?
image.jpg



Som ni ser är alla modeller rätt lika vid första anblick, sedan efter lite studerande så fick i vart fall jag beslutsångest då klockorna är väldigt olika.

Jag har bara tittat på utseende på klockorna, inte fördjupat mig i vad som sitter under huven på dem.
Skall denna gång hitta det jag verkligen vill ha och inte som tidigare bara köpt, känt på den och letat nytt. Vill att det skall bli helt rätt denna gång :)

Lite diskussioner om pannan...
http://www.klocksnack.se/threads/pris-för-en-pam-000.31645/page-3#post-697624

(Samtliga bilder tagna från nätet)
Riktigt fina klockor och jag har en stor förkärlek till modeller som kan liknas vid Radomir men här är det för mig brus i maskineriet. Panerai är för mig lika med dykare och där har de en gedigen plats och historia genom italienska marinen. Utifrån det borde jag inte vilja äga en Radomir för den speglar inte varumärket med allt de är kopplade till i dykvärldens historia. Jag tänker att vill jag ha en dykare borde jag välja ett varumärke som har det som sin specialitet och sitt signum. Oavsett tycker jag de tunna modellerna är bland de vackraste dress ur som finns på marknaden.
 
Riktigt fina klockor och jag har en stor förkärlek till modeller som kan liknas vid Radomir men här är det för mig brus i maskineriet. Panerai är för mig lika med dykare och där har de en gedigen plats och historia genom italienska marinen. Utifrån det borde jag inte vilja äga en Radomir för den speglar inte varumärket med allt de är kopplade till i dykvärldens historia. Jag tänker att vill jag ha en dykare borde jag välja ett varumärke som har det som sin specialitet och sitt signum. Oavsett tycker jag de tunna modellerna är bland de vackraste dress ur som finns på marknaden.
Det är många som tänker/tycker som du men radiomir var deras första modeller som var utvecklade för just dykare. Det var först på 50-talet de kom med kronskydd.
 
Riktigt fina klockor och jag har en stor förkärlek till modeller som kan liknas vid Radomir men här är det för mig brus i maskineriet. Panerai är för mig lika med dykare och där har de en gedigen plats och historia genom italienska marinen. Utifrån det borde jag inte vilja äga en Radomir för den speglar inte varumärket med allt de är kopplade till i dykvärldens historia. Jag tänker att vill jag ha en dykare borde jag välja ett varumärke som har det som sin specialitet och sitt signum. Oavsett tycker jag de tunna modellerna är bland de vackraste dress ur som finns på marknaden.
Kolla in ref 3646.
 
Det är många som tänker/tycker som du men radiomir var deras första modeller som var utvecklade för just dykare. Det var först på 50-talet de kom med kronskydd.
Och där fick jag lära mig något nytt, bra där! Jag förknippar Radomir med kostym och trodde i min okunskap att det var en senare modell. Oavsett en mycket fin klocka! Gillar formen och förvånas över att formen inte syns i större utsträckning. Vill minnas även Rolex hade den vackra formen på 40-talet i sin Royal serie. Oavsett så står Panerai högt i kurs genom sin kvalitet och tydliga ID! Kan bli en till i framtiden👍🏼
 
@Ni som varit på p day osv, har ni fått förklarat varför det inte släpps några radiomir med 1940-caser längre? Någon annan som vet?
 
Skälet för det mesta är försäljningssiffror. Och annars är det produktionskostnad. 🙃
Det förstår ekonomen. Men du vet inte om linjen fått stryka på foten av andra skäl? Ett tag släpptes mängder av nya reffar. Nu finns bara en limiterad historia på hemsidan.
 
Senast ändrad:
Det förstår ekonomen. Men du vet inte om linjen fått stryka på foten av andra skäl? Ett tag släpptes mängder men av nya reffar. Nu finns bara en limiterad historia på hemsidan.
Nä. Jag vet inga andra skäl. Det enda jag hört är försäljningssiffror.
 
Det vore intressant att veta. Och om de kommer igen.
Alla liknande frågor vi har ställt förut har besvarats på sätt som får mig att tro att det inte överhuvudtaget finns några långsiktiga planer. Designavdelningen kommer med förslag som går på remiss i chefsgruppen. Vilka modeller som kommer igenom sållet är de som de tror kommer sälja. De modeller paneristi gillar säljer inte bra i allmänhet. Typ så.
 
Alla liknande frågor vi har ställt förut har besvarats på sätt som får mig att tro att det inte överhuvudtaget finns några långsiktiga planer. Designavdelningen kommer med förslag som går på remiss i chefsgruppen. Vilka modeller som kommer igenom sållet är de som de tror kommer sälja. De modeller paneristi gillar säljer inte bra i allmänhet. Typ så.
IMG_6856.jpeg
 
Det är detta jag menar, det här är galet bra och vi borde se mer av denna typ av boet. OP6581 👍🏼
1. OP 6581 är bara början på serienumret, inte ref numret. Det här är en PAM 141. Jag hittade var du fick bilden ifrån och det bolaget vet inte vad de snackar om.
2. Jag vet inte om du ser något extra speciellt med just den radiomiren, men det finns väldigt många liknande. Så jag tycker vi redan sett massor av denna. Se https://watchbase.com/panerai/radiomir
😁
 
1. OP 6581 är bara början på serienumret, inte ref numret. Det här är en PAM 141. Jag hittade var du fick bilden ifrån och det bolaget vet inte vad de snackar om.
2. Jag vet inte om du ser något extra speciellt med just den radiomiren, men det finns väldigt många liknande. Så jag tycker vi redan sett massor av denna. Se https://watchbase.com/panerai/radiomir
😁
Jag ville visa exempel vad jag skrivit om och på min som jag använder som exempel står det OP6581. Bilen är mycket riktigt ”lånad”.

Allt gott!
 
Jag ville visa exempel vad jag skrivit om och på min som jag använder som exempel står det OP6581. Bilen är mycket riktigt ”lånad”.

Allt gott!
Yes, och jag försökte, om än dåligt, förklara att OP-numret inte är en unik identifierare för just den modellen.

Men du menar radiomir-modeller generellt eller specifikt den som är 42mm och med en viss tjocklek?
 
Yes, och jag försökte, om än dåligt, förklara att OP-numret inte är en unik identifierare för just den modellen.

Men du menar radiomir-modeller generellt eller specifikt den som är 42mm och med en viss tjocklek?
Han skriver ju "denna typ av boett". Så antar att han menar att han gillar klockans proportioner och vill se fler modeller med samma boett?
 
Han skriver ju "denna typ av boett". Så antar att han menar att han gillar klockans proportioner och vill se fler modeller med samma boett?
om OP och du har absolut rätt i sak, Jag förstod ditt budskap! Vad jag vill ha sagt är att de tunnare modellerna är väldigt vackra. Hörde på podden i dagarna där en av de två sköna herrarna säger att dykare är passionen men att en ”kostymklocka” vore bra att ha i samlingen vilket kan vara svårt när man vill bära dykare som många gånger är robusta. Denna klocka PAM 00141 som absolut stämmer menar jag är ett fint exempel på dykare till finskjortan. Men, smaken är som baken och baken är delad👍🏼

Allt gott!!
 
om OP och du har absolut rätt i sak, Jag förstod ditt budskap! Vad jag vill ha sagt är att de tunnare modellerna är väldigt vackra. Hörde på podden i dagarna där en av de två sköna herrarna säger att dykare är passionen men att en ”kostymklocka” vore bra att ha i samlingen vilket kan vara svårt när man vill bära dykare som många gånger är robusta. Denna klocka PAM 00141 som absolut stämmer menar jag är ett fint exempel på dykare till finskjortan. Men, smaken är som baken och baken är delad👍🏼

Allt gott!!
Jag säger absolut inte emot. Radiomir i tunnare form är en bra kostym klocka. Panerais egna tanke, som jag inte så ofta själv håller med om, är att Luminor Due-serien är kostymklockan. Därmed är många nya radiomir tjockare, lite mer likt original-dykarna.
 
om OP och du har absolut rätt i sak, Jag förstod ditt budskap! Vad jag vill ha sagt är att de tunnare modellerna är väldigt vackra. Hörde på podden i dagarna där en av de två sköna herrarna säger att dykare är passionen men att en ”kostymklocka” vore bra att ha i samlingen vilket kan vara svårt när man vill bära dykare som många gånger är robusta. Denna klocka PAM 00141 som absolut stämmer menar jag är ett fint exempel på dykare till finskjortan. Men, smaken är som baken och baken är delad👍🏼

Allt gott!!
Har du sett dom nya 40mm Radiomirerna?
Tror det är exakt det du efterfrågar. :)
Observera att han säger 3 bar i videon, men klockorna är 5 bar.
 
Tillbaka
Topp