• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IMG_8477.jpeg
IMG_8478.jpeg


Funderat på vad som skulle bli en rättvis bild från resan i Panerai’s hemland och blev glatt överraskad när jag stötte på denna gris 😃
 

Maio

Basic
2-Faktor
Satt just och kollade historiken på vilka klockor jag annonserat här på KS, gör inte det! Det är hjärtskärande!

Haha jag kan relatera till det här... Man borde egentligen inte sälja nånting alls! På tal om det börjar jag fundera på att lägga ut min PAM1226, är det någon som är lite sugen eller vill övertala mig att skita i det? :D
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Inser att frågan är konstig och inte helt lätt att besvara. Är som ni säkert vet supernöjd med 590 men letar efter något nytt att komplettera med.
Inte hittat något jag fastnat för riktigt ännu
men det börjar klia mer och mer.

Ligger en 1312 på K&S för vad som känns som ett bra pris. Den ser lite ”fet” ut även om det enligt Mårts eminenta tabell inte skiljer många mm. Hur bärs 1312 jämfört med 44 mm bettarini?

Är 1312 rimlig komplettering eller ska jag hellre satsa på 372, 422 och våga ta 47 mm steget? (Eller en radomir?)
 

Startpistolen

Silver
2-Faktor
Inser att frågan är konstig och inte helt lätt att besvara. Är som ni säkert vet supernöjd med 590 men letar efter något nytt att komplettera med.
Inte hittat något jag fastnat för riktigt ännu
men det börjar klia mer och mer.

Ligger en 1312 på K&S för vad som känns som ett bra pris. Den ser lite ”fet” ut även om det enligt Mårts eminenta tabell inte skiljer många mm. Hur bärs 1312 jämfört med 44 mm bettarini?

Är 1312 rimlig komplettering eller ska jag hellre satsa på 372, 422 och våga ta 47 mm steget? (Eller en radomir?)
Jag tycker att 1950-caset bärs större och lite mer ”klumpigt” än bettarini så skulle säga att den kommer upplevas tjockare. Så är det för min del men jag har någorlunda platt handled.
Du ska komplettera med det du gillar men i dina skor hade jag gått för en sub eller rad.
 

mårt

Pandion
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker att 1950-caset bärs större och lite mer ”klumpigt” än bettarini så skulle säga att den kommer upplevas tjockare. Så är det för min del men jag har någorlunda platt handled.
Du ska komplettera med det du gillar men i dina skor hade jag gått för en sub eller rad.
+1

1312 är lite rundare på handleden än bettarini. Glaset är en smula mer välvt vilket också ger lite större känsla. På min handled sitter bettarini mycket bättre. Däremot är en 44 sub lite annorlunda, den har samma boett som 1312 typ, men ring, mindre tavla och plattare glas gör mycket.
 

donpasta

Silver
Hade en Panerai PAM002 44mm, ingen sekund och metal case back.Den hade målad tavla inte sandwich dial. Så nu sitter jag på chrono24 och letar efter en Panerai

44mm
Sandwich dial
metal case back
ingen sekund visare
300m

Någon som har tips?

Vet att det finns PAM914 men vill gärna ha en billigare än 80-90k

min gamla 372 och 002

IMG_3935.jpeg
IMG_9599.JPG
 

Laddsladd

Guld
2-Faktor
Jag tycker att 1950-caset bärs större och lite mer ”klumpigt” än bettarini så skulle säga att den kommer upplevas tjockare. Så är det för min del men jag har någorlunda platt handled.
Du ska komplettera med det du gillar men i dina skor hade jag gått för en sub eller rad.


+1

1312 är lite rundare på handleden än bettarini. Glaset är en smula mer välvt vilket också ger lite större känsla. På min handled sitter bettarini mycket bättre. Däremot är en 44 sub lite annorlunda, den har samma boett som 1312 typ, men ring, mindre tavla och plattare glas gör mycket.
Tack för viktig input. 🙏 Sitter den inte lika bra som bettarini är det ingen idé att chansa. Jag söker vidare
 

mårt

Pandion
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hade en Panerai PAM002 44mm, ingen sekund och metal case back.Den hade målad tavla inte sandwich dial. Så nu sitter jag på chrono24 och letar efter en Panerai

44mm
Sandwich dial
metal case back
ingen sekund visare
300m

Någon som har tips?

Vet att det finns PAM914 men vill gärna ha en billigare än 80-90k

min gamla 372 och 002

IMG_3935.jpeg
IMG_9599.JPG
390?

Mitt tips är att kolla watchbase.com. Deras sökmotor är skitbra.
 

donpasta

Silver
390?

Mitt tips är att kolla watchbase.com. Deras sökmotor är skitbra.

Har sett den men den är för dyr för min budget, kollade sidan men hittar inte vart man kan söka på typ olika önskemål utan man får kolla varje ref nr för sig och sen vilka år de skiftade saker på varje modell.

PAM002 eller PAM00000 har allt utom sandwich dial så verkar som jag får kolla på dem och glömma sandwich dial
 
Hallå kära Paneristi,

Jag har en 560 i nuläget och sneglat på en 590 men suktar efter en Panerai som har samtliga av specifikationerna nedan, någon som vet vilken modell det skulle vara? 🙏

1. 44mm
2. Open Case Back
3. Small Seconds
4. Sandwich dial
5. In-house movement
6. Bettarini case (detta verkar dra ned möjligheten att möta de andra punkterna avsevärt)?
7. Date window (denna är egentligen optional)
 

azcii

Pandion
2-Faktor
Hallå kära Paneristi,

Jag har en 560 i nuläget och sneglat på en 590 men suktar efter en Panerai som har samtliga av specifikationerna nedan, någon som vet vilken modell det skulle vara? 🙏

1. 44mm
2. Open Case Back
3. Small Seconds
4. Sandwich dial
5. In-house movement
6. Bettarini case (detta verkar dra ned möjligheten att möta de andra punkterna avsevärt)?
7. Date window (denna är egentligen optional)
Skulle PAM510 (P eller Q serie) kunna vara något ? Uppfyller 1-6.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
I Sydfrankrike precis vid Italienska gränsen så måste Pannan på 🤩 blir nog några turer till Italien så urverket får känna sig som hemma 💚🤍❤️
32 grader o ganska fuktigt i luften. Blir nog pasta o en bra vit ikväll till vita Pannan.
IMG_6571.jpeg
IMG_6570.jpeg
IMG_6582.jpeg
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Hade en Panerai PAM002 44mm, ingen sekund och metal case back.Den hade målad tavla inte sandwich dial. Så nu sitter jag på chrono24 och letar efter en Panerai

44mm
Sandwich dial
metal case back
ingen sekund visare
300m

Någon som har tips?

Vet att det finns PAM914 men vill gärna ha en billigare än 80-90k

min gamla 372 och 002

IMG_3935.jpeg
IMG_9599.JPG
Vet att det finns en PAM510 med 8 dagars verk på Kaplands för 55k (inkl prov) i fönstret som man kan köpa, ej auktion. Tror den inte gick senast o går säkert att pruta en aning. Även sandwich på den. För mig att det är full set men kan inte vara säker.
 
Topp