• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Kokat ner till dessa. Tar gärna emot pros/cons.
Skiljer drygt 4 år mellan dem och ca.10k i pris.

Bilder stulna direkt från nätet, roligare med bilder.
PAM1223.
01.1223.jpg

PAM682.
02.682.jpg

PAM1223.
01.1223.jpg

PAM682.
02.682.jpg
Jag har haft 1226 och 1305, typ samma men 44mm. Måste säga att jag föredrar 1226. Sjukt snyggt med vit tavla! Hade även svårt med den babyblå sekundvisaren på 1305. Den vita är absolut inte bara en sommarklocka även om den är sjukt snygg på ett orange OP gummi på en sommarbrun arm.

Jag har haft 1226 och 1305, typ samma men 44mm. Måste säga att jag föredrar 1226. Sjukt snyggt med vit tavla! Hade även svårt med den babyblå sekundvisaren på 1305. Den vita är absolut inte bara en sommarklocka även om den är sjukt snygg på ett orange OP gummi på en sommarbrun arm.
Lite samma hos mig, lite svårt för de blåa fast det är iof. ett problem man kan leva med. 1223 leder loppet än så länge.

PAM1223.
01.1223.jpg

PAM682.
02.682.jpg
Jag har haft 1226 och jag har nu 1229, dvs. 44mm-varianterna. Jag hade faktiskt lite svårt för hur pass vit 1226 är, nu blir det ju lite mindre vit yta på 42mm, men det gjorde att jag landade på 1229. Den är då lite svårare att matcha, för 1226 är ett strap monster på riktigt, men bara lite. Den blir ju mer sober och kan fungera i många sammanhang, än en så pass helvit. Jag förstår dig, det är ett svårt val, fler verkar vara nöjda med den vita än den svarta, så kör på det.

PAM1223.
01.1223.jpg

PAM682.
02.682.jpg

Fördelar 1223:
  • Tunnare boett (sitter bättre på min handled)
  • Quickset date
  • Slipper babyblått ( högst personligt :) )

Fördelar 682:
  • Ett mer robust och avancerat urverk där du kan styra timvisaren separat utan att stoppa urverket (t.ex. om du byter tidszon)
  • Kanske mer all-around pga svart urtavla
  • Har hacking (vissa 1223 saknar det, typ modeller från 2021 till 2023 eller något...)

Fördelar 1223:
  • Tunnare boett (sitter bättre på min handled)
  • Quickset date
  • Slipper babyblått ( högst personligt :) )

Fördelar 682:
  • Ett mer robust och avancerat urverk där du kan styra timvisaren separat utan att stoppa urverket (t.ex. om du byter tidszon)
  • Kanske mer all-around pga svart urtavla
  • Har hacking (vissa 1223 saknar det, typ modeller från 2021 till 2023 eller något...)
Samma här lite svårt för de blå. Är det ett sämre urverk i 1223:an?
Tog en titt på din Instagram, nice sida.

Ja, det kan man säga. P.9010 är ett mer avancerat och robust urverk (åtminstone på papper), med två fjäderhus istället för ett som på P.900, samt en full balance bridge där balansbryggan är fäst med två fästen. Sen har du ju "jump hour"-funktionen också på P.9010 istället för quick set date.

Båda är Richemont-verk, men P.9010 tillverkas exklusivt för Panerai, medan olika versioner av P.900 används av andra Richemont-märken som IWC och Baume & Mercier.

Jag har också läst att P.9010 kan vara dyrare att serva än P.900 eftersom det är ett mer avancerat urverk, men jag kan inte bekräfta det själv.

1223 är i princip samma klocka som min 1055, bara med vit urtavla och svarta visare. Jag älskar min 1055 och har knappt använt någon annan klocka sen jag fick den. Med det sagt gillar jag 682 också—det är bara babyblå subsekunden som fått mig att tveka, men jag är rätt säker på att jag hade kunnat leva med den. :)

Oavsett vilken du väljer tror jag det blir bra!

Tack! <3

Panerai är en djungel, men tänk att det är olika generationer.

Gen 1
305: Titan, tjock, äldsta verket, kupat glas
389: Titan, tjock, äldsta verket, kupat glas

Gen 2
1305: Titan, tunn, platt glas
1389: Titan, tunn, platt glas

Gen 3
42mm Sub: Stål, platt glas, nyare verk
44mm Sub: Stål, platt glas, nyare verk

Äldre verk = bättre, men de nya är ju inte dåliga på något sätt.

Jag har haft 1389 och 1305 i ett halvår ungefär och 305 har jag nu haft i flera år.
Jag föredrar 305 av de tre just för att den upplevs mindre platt och mindre död, mer charmig.

44mm subbarna har bra storlek men jag gillar titan, därför gillar jag 305 bättre.
42mm subbarna är för små för mig. Upplever dem väldigt små.

Allt är ju en smaksak, jag tycker alla generationerna är ganska olika på handleden.

Watchbase.com är väldigt bra för att få info.

IMG_7578.jpeg

Panerai är ett märke där detaljer skiljer mellan årtal också. Kan vara bra att göra listor på vissa saker.

Har ingen data på det, jag kan säga att 1305 inte är den bästa - för platt som Yonsson skrev.
682 är ju också liten, men jag tycker den funkar.
Allt är väl personligt.
1305 är den bästa panna jag haft i min ägo. Men efter att ha provat 305 så slår den ju ut 1305.
682 är för liten (och för klumpig) för mig, men beror ju på vad man har för laddor 🙃
44mm i titan hade förmodligen varit optimalt 🙃

Allt är väl personligt.
1305 är den bästa panna jag haft i min ägo. Men efter att ha provat 305 så slår den ju ut 1305.
682 är för liten (och för klumpig) för mig, men beror ju på vad man har för laddor 🙃
En 44m Submersible i samma stil som BMG, blå matt tavla ... tack. Fixa. :)

Allt är väl personligt.
Ja, men ändå sålde du den till mig :)
Bästa pannan jag haft är antingen 372 eller 736 (som jag har nu) men jag är sugen på den där fläskiga 615 som också är i titan.. men tydligen har jag inte obegränsad budget :)

Tillbaka
Topp