• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mycket snygg modell, riktigt läckert med gult index med boett i högglans.

Jag är riktigt sugen på att testa en Radiomir, men tyvärr innebär det att jag måste sälja av något (student...) vilket jag inte är redo att göra idag. Så kanske lite senare i år, vem vet.

Vad för referens bör jag kolla efter om jag vill ha en billig, typ basmodell?

380 är den billigaste radiomiren. Rekommenderar dock sandwich varianterna 183/ 210, det är en liten prisbump men värt det enligt mig.

380 är den billigaste radiomiren. Rekommenderar dock sandwich varianterna 183/ 210, det är en liten prisbump men värt det enligt mig.

Då är det en 183 eller 210 som gäller..Nästa Panerai jag skaffar måste ha sandwich.
Gillar verkligen min 005a men hade föredragit en 111a. Byta? ;)

Förresten, vad är ett vanligt pris på en 183 och 210?

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Molle 422 är fantastisk. Har gjort många puckade flippar men denna tar nog priset

Då är det en 183 eller 210 som gäller..Nästa Panerai jag skaffar måste ha sandwich.
Gillar verkligen min 005a men hade föredragit en 111a. Byta? ;)

Förresten, vad är ett vanligt pris på en 183 och 210?

Jag har både Painted och Sandwich, det är kul med omväxling bägge varianter är trevliga på sina sätt.
Om du köper en 183/210 så kommer du ha det med.
111 var min allra första Panna den kommer vara med till slutet.. :)

Någon som har planerat Panerai inköp inom kort / detta år?

Ja!

Var in igår på Nymans för att leta efter ett nytt mål. Tänkte IWC 3239 eller någon Luminor från Panerai. 3239 var dock helt platt, riktigt tråkig klocka i mina ögon.

In kom en 510. Fläskig... Men är det någon klocka som är befogad att vara fläskig så är det Panerai, tycker jag.
image.jpg

510 var inte det jag sökte. Den var inte "jag". Nuförtiden söker jag något som är just "jag" för att kunna trivas och behålla klockorna jag köper och jag bad därför Patric plocka fram något som är det.

In kom en 512.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Jag spände på klockan. Känslan: wow. Helt klart en klocka som åkte in på listan över eventuella köp under 2015. Det är en klocka jag kan använda i kostym till jobbet och det är en klocka jag kan använda på fritiden i piké och linnebyxor en varm sommardag...

Gruppbild:
image.jpg

Grymt trevlig läsning! :)
512 är riktigt nice var och kände/klämde sist jag var hos nymans.
FYI - iom alla prishöjningar som skett både bland Rolex och Omega lär nog Panerai inte sitta stilla i båten om man är i köpestankarna..

Tack Micke! :)

Ett köp är inte aktuellt just idag... Köpte min 116200 på Nymans för 13 dagar sedan och fick även hem en 1601 under samma månad. Det här var första vändan på Nymans med Panerai och det lär bli fler! Tog mig flera månader att bestämma mig för 116200.

Jag tänker så här angående prishöjningen: det lär inte bli billigare i framtiden, snarare tvärtom.

Riktigt trevliga modeller som Panerai kör för övrigt!

Ah ok. Helt rätt, det kommer bara bli dyrare och dyrare, man får slå till när det funkar helt enkelt.

Lite kuriosa, ända sen jag köpte min Milgauss GV så har jag börjat fastna mer och mer för Rolex. Kollar mkt på DJ / DJ2, det kommer med största sannolikhet bli någon framöver även om det ännu inte ligger med i primära planen.

Grattis till dina inköp btw - dom är riktigt läckra! :)

Grymt trevlig läsning! :) Det är en väldigt speciell känsla att ta på sig en panna!
512 är riktigt nice var och kände/klämde sist jag var hos nymans.
FYI - iom alla prishöjningar som skett både bland Rolex och Omega lär nog Panerai inte sitta stilla i båten om man är i köpestankarna..

Nymans har nog redan höjt?
De listade till exempel PAM 562 för 53.6k runt jul. Idag säljs den för 57k...

Eller vänta... Nu har de höjt till 62.7k!

Tur att man var tidigt ute :)

hur upplever ni att beg.marknaden har förändrats?

Jag har märkt att pam111 kostar mer idag än för 1 år sedan..men inte haft koll på andra modeller..

Förmodligen kmr allt bli dyrare nu iaf..

KenKun prutade från 53600 kr till 49000 kr. Anses ca 8 % vara bra rabatt på en Panerai? Givetvis beror det på modell, återkommande kund, tillgång/efterfrågan osv...

KenKun prutade från 53600 kr till 49000 kr. Anses ca 8 % vara bra rabatt på en Panerai? Givetvis beror det på modell, återkommande kund, tillgång/efterfrågan osv...

Jag vet inte riktigt. Googlade rätt mycket på det, och enligt vissa så var det svårt att pruta på Panerai.
Modellen var dessutom sprillans just då. Fick skriva upp mig på en lista, och det tog väl 2-3 månader innan de ringde mig. Enligt säljaren så var det andra som stod och köade på den. Vet dock inte om det var sant.

Mitt mål var att pruta ned den till 48k, vilket var omöjligt, enligt honom. 50k var smärtgränsen. Jag kunde få en extra Panerai strap på köpet. Frågade om vi kunde möta halvvägs. 49k? Ok, men då får du inte strapen.

Deal!

Var första gången jag handlade där. Hade dock pratat med säljaren en gång tidigare.

Vill dock tillägga att jag även nämnde att min far befann sig i Hong-Kong just då, och att han hade möjlighet att köpa en därifrån.
Det var även någon vecka innan jul, så jag bad honom att ge mig ett bättre pris nu när julen närmar sig ;)

hur upplever ni att beg.marknaden har förändrats?

Hör och häpna, sålde min 3 år gamla fullset 111 i mkt fint skick för 30 efter att ha varit ute flera veckor (TTT och blocket).
Detta var Mars 2014. Idag hittar du inte en nyare 111 i fint skick för under 36 (och då är jag konservativ).
Det samma gäller för övriga base modeller.

Tror inte det kommer bli billigare heller framöver, pannor i standardutförande börjar bli mer och mer eftertraktat.
Och Panerai har inga miljonserie utgivningar likt Rolex, det är betydligt färre i omlopp för de mest populära modellerna (000,005,111,112 m.fl). 111 släpptes ex. ut i 17500 exemplar över hela världen mellan 2002 och 2007 (antagligen färre mellan 2007-2014 pga den planerade utfasningen). 112 ligger på halva det ungefär (give or take).

Utbud och efterfrågan i allra högsta grad - utbudet är och har varit ganska litet med åren, efterfrågan bara ökar.

Hör och häpna, sålde min 3 år gamla fullset 111 i mkt fint skick för 30 efter att ha varit ute flera veckor (TTT och blocket).
Detta var Mars 2014. Idag hittar du inte en nyare 111 i fint skick för under 36 (och då är jag konservativ).

Tror inte det kommer bli billigare heller framöver, pannor i standardutförande börjar bli mer och mer eftertraktat.
Och Panerai har inga miljonserie utgivningar likt Rolex, det är betydligt färre i omlopp för de mest populära modellerna (000,005,111,112 m.fl). 111 släpptes ex. ut i 17500 exemplar över hela världen mellan 2002 och 2007 (antagligen färre mellan 2007-2014 pga den planerade utfasningen). 112 ligger på halva det ungefär (give or take).

Utbud och efterfrågan i allra högsta grad - utbudet är och har varit ganska litet med åren, efterfrågan bara ökar.
Nymans fick in två st 005or under 2014. Jag har en av dem:)

Har också hört det, att Pannor som är fri från komplikationer är de mest åtråvärda bland samlare...

Jag är väldigt glad att jag inte sålde min 005a för vad som isf skulle anses vara ett billigt pris. Men mestadels är jag glad att jag inte sålde för jag hade förmodligen köpt en likadan igen och då fått pröjsa betydligt mkt mer än vad jag betalt för min

Inte bara samlare. Skulle vilja påstå att ganska många av de som köper Panerai idag är ute efter cleana klockor med max sekundvisare.

Det är bara att kolla i den här samlingstråden vilka modeller det är som dyker upp :)

Tillbaka
Topp