• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

just nu är jag inbjuden till gamla cowboy- och indianbygder i USA för att ta några glas och klämma på klockan. Bestämmer jag mig efter ett par tre glas sätter jag klockan å armen, betalar och går. Han skickar boxen. Jag är lite sugen. Det låter lite mer upphetsande än att gå till postnord. Tänk dig en westernsaloon med svängdörrar och ökendamm vs seleneleven.
 
Någon som låtit ett värderingsintyg utfärdas på sistone? Jag hittar bara Nymans i hela Sverige och Danmark som velat göra det. Jag har över 65 mil dit :(

Några tips? Jag behöver intyget i försäkringssyfte.

Justja, hittade även en lallare med hotmailadress som ville ha över 2 lök..

Jadå, jag gjorde mitt via Kaplans. De tar en procentsats på värdet av klockan. Tror mitt kostade 800 spänn eller nåt (för en PAM 372).
 
Säljarna visar vad klockan kostar i den region de finns. Jag tror det tillkommer 4 % i tullavgift.http://www.tullverket.se/innehallao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html . Tullavgiften är olika för olika varor och jag hittar inte klockor. Det närmaste är smycken och de har en tullavgift på 4 %. Jag ska i dagarna göra en deal så jag kan återkomma med hur det egentligen blev.
Jag har aldrig hört talas om någon som köper klockor från USA betalar något annat än 25% moms... Tull är väl en fast avgift också? Tror du är lite ute & cyklar vad gäller tullavgift...
 
Jag har aldrig hört talas om någon som köper klockor från USA betalar något annat än 25% moms... Tull är väl en fast avgift också? Tror du är lite ute & cyklar vad gäller tullavgift...
Nja, det tror jag inte, men helt omöjligt är det inte. Jag har uppfattat att när man köper från USA betalar man moms (25%), tull (4%) och eventuell frakt. Så har jag förstått det. Menar du att det ska vara tullfritt? Enligt länken till Tullverket så ska det läggas på tull.
 
Nja, det tror jag inte, men helt omöjligt är det inte. Jag har uppfattat att när man köper från USA betalar man moms (25%), tull (4%) och eventuell frakt. Så har jag förstått det. Menar du att det ska vara tullfritt? Enligt länken till Tullverket så ska det läggas på tull.
Kika runt lite på forumet, jag har ändå aldrig hört talas om något annat än moms på 25% av värdet inkl. frakt.
 
Finns väl en expeditionsavgift där tullen tar ut en avgift för sitt arbete men tror inte den är bunden till värdet på varan.
 
Så... Nu har jag pluggat lite. Kollar här om ett par saker. Referenserna skrivs ibland med ett antal nollor före, är det bara att ignorera eller fyller det någon funktion? ( 112, 00112, 000112)

Fastnat lite för 560 eller 562, men på chrono24 är det bara 562 jag sett med brun tavla och 560 med svart, den bruna ser ju snyggare ut på bild men hur är det i verkligheten? Hur är titanmodellerna, skönt lätta eller onaturligt lätta?

Mvh
Matts
 
@Matts
Har en i titan med brun tavla (351), riktigt fin. Föredrar den tavlan framför en svart faktiskt. Väger in på 130gr på gummi, bra tyngd.
IMG_20160823_101220.jpg
 
Ja, absolut!

Men... Jag tänkte vänta lite för att se om jag behåller eller inte. Ibland vaknar jag upp och bara "måste" flippa. Oavsett hur bra det känns med klockan...

Tänkte mig annars alligator i burgundy och blått, kalv eller liknande "vardagsband" i militärgrönt och något i mocka. Har inte sett en Panerai med mockaband.

Någon kanske har bilder med mocka på?
Assolutamente är det närmaste mocka/nubuck du kommer om du ska köra oem..
Sån enorm skillnad på oem vs andra att det inte känns värt att lägga pengar på nåt annat än oem.
Det är iaf vad jag tycker:).
Croco på en 47mm (26/22) är jag tveksam till men däremot ett burgundy kalv med matchande sömmar i kalv skulle sitta som ett smäck!!
 
Så... Nu har jag pluggat lite. Kollar här om ett par saker. Referenserna skrivs ibland med ett antal nollor före, är det bara att ignorera eller fyller det någon funktion? ( 112, 00112, 000112)

Fastnat lite för 560 eller 562, men på chrono24 är det bara 562 jag sett med brun tavla och 560 med svart, den bruna ser ju snyggare ut på bild men hur är det i verkligheten? Hur är titanmodellerna, skönt lätta eller onaturligt lätta?

Mvh
Matts
Dra ett pm eller sms så kan du få klämma på min 560;).
Jag provade ju 562 innan o den var nice men känslan av titan på en icke-sub (typ 305) kändes lagom roligt..
image.jpeg

Trots "roligare" strap (croco) så känns 560 i stål mer "Panerai":)
image.jpeg

Plus att den "guldfärgade" texten stocker ut mer mot den svarta tavlan jämfört mot den bruna..
 
Så... Nu har jag pluggat lite. Kollar här om ett par saker. Referenserna skrivs ibland med ett antal nollor före, är det bara att ignorera eller fyller det någon funktion? ( 112, 00112, 000112)

Fastnat lite för 560 eller 562, men på chrono24 är det bara 562 jag sett med brun tavla och 560 med svart, den bruna ser ju snyggare ut på bild men hur är det i verkligheten? Hur är titanmodellerna, skönt lätta eller onaturligt lätta?

Mvh
Matts
Och ja, de känns "för" lätta. En vanlig Base-Panna SKA kännas även om titan säkerligen är mer rep/fingeravtrycks känslig.
 
Det oljade i kalv med matchande sömmar är snyggare än det i croco med vita sömmar:
image.jpeg


image.jpeg
 
Nja, det tror jag inte, men helt omöjligt är det inte. Jag har uppfattat att när man köper från USA betalar man moms (25%), tull (4%) och eventuell frakt. Så har jag förstått det. Menar du att det ska vara tullfritt? Enligt länken till Tullverket så ska det läggas på tull.
Alla uppgifter jag har sätt säger att det är en fast summa i kr i tullavgift och att det handlar om 7-10 kr, alltså ingen procentsats. Momsen betalas på det totala värdet inkl. frakt. Sedan lägger de på en expeditionsavgift på någon hundring.
 
Så... Nu har jag pluggat lite. Kollar här om ett par saker. Referenserna skrivs ibland med ett antal nollor före, är det bara att ignorera eller fyller det någon funktion? ( 112, 00112, 000112)

Fastnat lite för 560 eller 562, men på chrono24 är det bara 562 jag sett med brun tavla och 560 med svart, den bruna ser ju snyggare ut på bild men hur är det i verkligheten? Hur är titanmodellerna, skönt lätta eller onaturligt lätta?

Mvh
Matts
Nollorna fyller en funktion då vissa modeller heter pam10xxx, dvs börjar på en 1a. Oklar över om det exempelvis finns en pam1036X och en pam0036X som kan förväxlas. Men de är inte så vanliga så att slänga sig med 3 sista siffrorna funkar allt som oftast.
Edit: eller hur? Nu blev jag osäker...
 
Åtminstone på chrono24 så brukar nollorna komma först, trodde ett tag att det var senare serier/nyare årsmodeller. Sem finns ju den som heter 0, 1, och 5 och där är det ibland två nollor före, sett 010 med fler nollor efter sig. Vet inte om jag kommer att orka ge mig in i det helhjärtat just nu heller, gillar basemodellerna utan sekundvisare med så " clean" tavla som möjligt så jag tar det nog därifrån så länge, blir man biten så tar jag nog galenskapen några steg längre:)
 
Jag har köpt flera klockor från utanför Europa inkl USA. Tull, moms och expeditionsavgift på samtliga. Endast tull är variabel, de andra fasta dock olika beroende på land och något mer.
Men vafasen. Jag sa ju fel. Förlåt. Jag skyller på småbarnströtthet, eller nåt. Momsen är alltid 25%. Tullavgiften beror på land, jag tror det är max 6,5%. Expeditionsavgift (a.k.a. Importtulldeklarationsavgift) är fast, typ en hundralapp.
 
Åtminstone på chrono24 så brukar nollorna komma först, trodde ett tag att det var senare serier/nyare årsmodeller. Sem finns ju den som heter 0, 1, och 5 och där är det ibland två nollor före, sett 010 med fler nollor efter sig. Vet inte om jag kommer att orka ge mig in i det helhjärtat just nu heller, gillar basemodellerna utan sekundvisare med så " clean" tavla som möjligt så jag tar det nog därifrån så länge, blir man biten så tar jag nog galenskapen några steg längre:)
Om du gillar Panerai med clean tavla skulle jag rekommendera dej starkt att klippa den Pam390 som ligger ute till kanonpris. Suktade själv efter en sån men fanns ingen till salu under 55' då. Om inte annat så köper du den o flippar mot min 560:happyhappy:;)
 
När det kommer till siffrorna vet jag att de allra senaste modellerna fått en 1 framför som tex nya Pam000 blir Pam1000, Pam005 blir Pam1005 osv. Men vad jag vet är det för att det är med snap on baklock istället för skruvat vilket sänkt wr från 300m till 100m. Lite slimmare mot handleden än tidigare vad jag läst..
 
Om du gillar Panerai med clean tavla skulle jag rekommendera dej starkt att klippa den Pam390 som ligger ute till kanonpris. Suktade själv efter en sån men fanns ingen till salu under 55' då. Om inte annat så köper du den o flippar mot min 560:happyhappy:;)

390 är clean men saknar ett par saker jag vill ha, sandwich och glasbaksida, men å andra sidan har jag ändrat mig förr:)
 
Tillbaka
Topp