• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag var och testade pannor idag på Nymans och Krons. Hos Krons testades 372, det var dags att känna på en riktig fiddy 47:a ... den var faktiskt lite för stor :arghh:
IMG_9793.jpg
 
När det kommer till siffrorna vet jag att de allra senaste modellerna fått en 1 framför som tex nya Pam000 blir Pam1000, Pam005 blir Pam1005 osv. Men vad jag vet är det för att det är med snap on baklock istället för skruvat vilket sänkt wr från 300m till 100m. Lite slimmare mot handleden än tidigare vad jag läst..
1an före betyder att det är samma modell som tidigare men med de nya verken i så att boetten är betydligt lägre.

Sedan har jag för mig att inte alla nya varianter har press fit (det är tydligen inte snap) baklock? Tror bara det är så på instegsmodellerna.
 
Fast när jag kollar lite närmare verkar det som det bara är de lite "vassare" modellerna som uppgraderas med nya verk o slimmade case. T.ex. 1312 vs 312.

Instegsmodellerna m 1XXX verkar bara fått downgrades. Gissar dock att nya bakstyckena kan göra helhetsintrycket slimmare/lägre.

Sedan verkar enligt hemsidan alla basmodeller ur gamla serien utgått medan ex. 312 och 1312 erbjuds parallellt...
 
Fast när jag kollar lite närmare verkar det som det bara är de lite "vassare" modellerna som uppgraderas med nya verk o slimmade case. T.ex. 1312 vs 312.

Instegsmodellerna m 1XXX verkar bara fått downgrades. Gissar dock att nya bakstyckena kan göra helhetsintrycket slimmare/lägre.

Sedan verkar enligt hemsidan alla basmodeller ur gamla serien utgått medan ex. 312 och 1312 erbjuds parallellt...

312 är också på väg ut. Och instegsmodellerna ska också ha tunnare profil, men hur de gör det vet jag ej, troligen bakboetten.
 
En undran; har googlat lite coola bilder på Panerai och sett några bilder på dykare iklädda olika Pam's...på brun kalv! Är det så att dessa är vattentåliga?
 
En undran; har googlat lite coola bilder på Panerai och sett några bilder på dykare iklädda olika Pam's...på brun kalv! Är det så att dessa är vattentåliga?
http://www.panerai.com/en/collectio...uminor-base-logo-acciaio---44mm_pam01000.html
Panerai straps must be washed in warm water and left to dry. It is important not to dry them on a hot surface or expose them to direct sunlight, because the rapid evaporation of the water could damage their shape and quality. After each immersion in the sea or a swimming pool, carefully rinse the strap with fresh water.

Det verkar ju som att det ska funka! Dock vet jag inte hur det påverkar livslängden på bandet...
 
1an före betyder att det är samma modell som tidigare men med de nya verken i så att boetten är betydligt lägre.

Sedan har jag för mig att inte alla nya varianter har press fit (det är tydligen inte snap) baklock? Tror bara det är så på instegsmodellerna.
Det är ju fortfarande Unitas verk men precis som du säger, den nya boetten som sitter på ex 510/560/590.. Var väl egentligen 634 som var först med denna kombo;)
 
En undran; har googlat lite coola bilder på Panerai och sett några bilder på dykare iklädda olika Pam's...på brun kalv! Är det så att dessa är vattentåliga?
Klart som fasen att de tål vatten!!!
Däremot att duscha dagligen under en långre period sliter nog..
 
Fast när jag kollar lite närmare verkar det som det bara är de lite "vassare" modellerna som uppgraderas med nya verk o slimmade case. T.ex. 1312 vs 312.

Instegsmodellerna m 1XXX verkar bara fått downgrades. Gissar dock att nya bakstyckena kan göra helhetsintrycket slimmare/lägre.

Sedan verkar enligt hemsidan alla basmodeller ur gamla serien utgått medan ex. 312 och 1312 erbjuds parallellt...
De nya modellerna i 3-serien har ju även fått nya coola visare:)
 
Det här var min första "fördom" mot Panerai dvs att det är dykare med ömtåliga straps som inte tål vatten..
Ack så fel jag hade:)
 
Sen att man är rädd om sitt org läder är ju en helt annan 5:a..
Visst Kodiak straps är ju typ lika dyra som oem men jag har pratat med en snubbe som dykt/badat med sitt strap i över 3 år o det har hållt fint.
Finns ju även dom som dykt/badat med sina oem croco som fått en helt underbar patina:)
 
Tillbaka
Topp