• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sen att man är rädd om sitt org läder är ju en helt annan 5:a..
Visst Kodiak straps är ju typ lika dyra som oem men jag har pratat med en snubbe som dykt/badat med sitt strap i över 3 år o det har hållt fint.
Finns ju även dom som dykt/badat med sina oem croco som fått en helt underbar patina:)
Min Gmt kommer på kroko, men jag brukar alltid smörja insidan av läderstraps med fett.
 
Synd bara på det där med guldtexten. Min är vit :)
Vit? Nu är du snurrig;)
Precis samma färg som min text..
image.jpeg
 
Det var som fanken. Men, det är klart, det sliter väl. Men några pooldopp om året verkar ju funka. Ska det snorklas i saltvatten är det ju bara att byta till gummit :D
Jag vet inte varför det inte ska funka? Läder kommer från djur som är ute jämt. Bara lädret är infettat. En skinnjacka funkar ju, för att inte tala om ett par skor. Varför skulle inte en läderstrap klara väta lika bra? Det har jag aldrig förstått.
 
Jag vet inte varför det inte ska funka? Läder kommer från djur som är ute jämt. Bara lädret är infettat. En skinnjacka funkar ju, för att inte tala om ett par skor. Varför skulle inte en läderstrap klara väta lika bra? Det har jag aldrig förstått.

För att läder binder fukt och sedan ruttnar. Man kan minska problemet genom att använda så kallat oljegarvat läder, där tillför man fett och oljor med värme och tryck efter garvningsprocessen. Kodiak är ett sådant läder. Fetterna binder i lädret och avvisar väta. Ju mer man använder bandet och ju mer man utsätter det för väta desto mer sköljs oljorna och fetterna ur lädret. Om man badar med läderband så bör de sköljas efteråt och sedan få torka helt innan man använder det igen.

Kan vara värt att notera att vegetabilgarvade läder blir förstörda nästan direkt om man badar med dem, inga fetter som skyddar (mer än på ytan) vilket gör att lädret blir som en svamp.
 
Jag vet inte varför det inte ska funka? Läder kommer från djur som är ute jämt. Bara lädret är infettat. En skinnjacka funkar ju, för att inte tala om ett par skor. Varför skulle inte en läderstrap klara väta lika bra? Det har jag aldrig förstått.
Som @MickeJ säger, plus att en vanlig ofettad läderstraps nöte ned av kroppens salter. Ju svettigare handled ju fortare går nötningen. Därför fettar jag insidan.
 
image.jpeg
Funderar på att sälja detta strap, OEM calf gold cashmere 24/22, vad är ett vettigt pris?
Skick 7/10 ;)
Jag sålde ett Ponte Vecchio i nyskick, använt max 5-6gånger för typ 1000 spänn under nypris (skick 9,5/10). Är det i bra skick så lär du få minst 1000spänn om inte mer. Frågan är väl snarare om du vill få det sålt snabbt (så du kan köpa ett nytt strap snabbt) eller försöka förlora så lite som möjligt?
Isf skulle jag sätta ut det dyrare på typ paneristi.com där priserna ibland är tom dyrare än nypris;).
För mej var valet enkelt, sälja snabbt till en annan ks'are till ett snällt pris:)
Ps! Grymt strap som jag har på min "wanted list" men köpte ju ett nytt asso precis:(
 
För att läder binder fukt och sedan ruttnar. Man kan minska problemet genom att använda så kallat oljegarvat läder, där tillför man fett och oljor med värme och tryck efter garvningsprocessen. Kodiak är ett sådant läder. Fetterna binder i lädret och avvisar väta. Ju mer man använder bandet och ju mer man utsätter det för väta desto mer sköljs oljorna och fetterna ur lädret. Om man badar med läderband så bör de sköljas efteråt och sedan få torka helt innan man använder det igen.

Kan vara värt att notera att vegetabilgarvade läder blir förstörda nästan direkt om man badar med dem, inga fetter som skyddar (mer än på ytan) vilket gör att lädret blir som en svamp.
Men anser du som ändå håller på med läder att oem strapsen håller för lite vatten eller avfärdar du dom helt från tex bad?
 
Men anser du som ändå håller på med läder att oem strapsen håller för lite vatten eller avfärdar du dom helt från tex bad?

De jag själv har haft (de enkla kalvbanden som följer med, asso och JV) skulle jag inte bada med. Kan inte deras bandserier tillräckligt bra för svara ordentligt på frågan, tyvärr. Så länge det är oljegarvat läder kan man nog bada med det mesta - så länge man är medveten om att man kortar ner livslängden på bandet.
 
Såja, nu har jag fått en "Shipment Notification" från DHL på en Panna.
Hoppas att det är klocka som dyker upp och ingenting annat... stay tuned!
 
Väntan på nya PAM är vidrig. Lämnades in hos avsändaren efter 18 i fredags, så en hel dag till. Tammefan om jag inte åker och hämtar den på lunchen i morgon. Ghäää!
 
Tillbaka
Topp