• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Badar eller dyker du med dina andra Paneraiklockor? Jag har alltid tagit av mig klockan när jag ska bada och dykning sysslar jag inte med :)
För mig är inte 30m något problem, men som sagt så hänger jag ju inte på dom djupen.
Både badar och duschar regelbundet med min 112 :) Vågar dock inte bada med min 372 pga plexit :p Men du har rätt, man kommer förmodligen aldrig bada med den ändå. Känns bara så himla klent :( Lite som att köra en Mercedes med AMG paket, fast utan sportmotor. Till och med en speedypro har en WR på 5atm.. och då är det en kronograf utan skruvade tryckknappar.

Som sagt, det var bara min personliga åsikt. Hade den haft en WR på 10atm hade jag nog varit på den direkt. Finns det någon anledning till att den endast är 3atm?
 
Kallt uta fan ute, jag behöver handla handskar
IMG_20161027_170938.jpg
Ja skynda, händerna är ju kritvita och ser ut som dom håller på att ramlar av armarna ( och då kan även Pannan åka i backen).
:D
 
Dum fråga kanske men kan man utläsa något av hur högt eller lågt nr klockan har? Typ nr under 100 eller en klocka inom 200 eller 600 spannet?:)
Jag är inte säker på att jag förstår dig, men som jag tror så spelar numret ingen roll mer än att det visar i vilken ordning det tillverkats. Jag skulle tro att nr 001/1500 kan öka samlarvärdet eller tvärtom om de blir bättre och bättre som med bilmodeller. Det är kopplingen till antalet tillverkade som gör det mer intressant. nr 100 av 300 är mer unikt än nr 200/1500. Var det ungefär så du menade?
 
Jag är inte säker på att jag förstår dig, men som jag tror så spelar numret ingen roll mer än att det visar i vilken ordning det tillverkats. Jag skulle tro att nr 001/1500 kan öka samlarvärdet eller tvärtom om de blir bättre och bättre som med bilmodeller. Det är kopplingen till antalet tillverkade som gör det mer intressant. nr 100 av 300 är mer unikt än nr 200/1500. Var det ungefär så du menade?
tolkar det som att han undrar om man kan utläsa nått av referens nummret typ pam620 kontra pam372. själv har jag faktist ingen aning om dom går efter något specielt då man bestämer ref
 
tolkar det som att han undrar om man kan utläsa nått av referens nummret typ pam620 kontra pam372. själv har jag faktist ingen aning om dom går efter något specielt då man bestämer ref
Ja så kanske det menas. Det verkar inte finnas något system bakom referensnumren. Det är nog lite random. Ett bingolottohjul kanske med bollar kanske.
 
Hittade en artikel som diskuterar snap on pannorna lite. En av få artiklar/kommentarer, vad jag har läst, som låter positiv till förändringarna. Eller ser fördelarna...

http://www.horobox.com/en/news-detail/?UserKey=Panerai-Luminor-Cases

Jag är ingen paneristi, men... Personligen har jag inga problem med förändringarna. Tunnare klocka funkar bättre för mig som oftast jobbar i kostym. WR 100 eller 300, ska jag köpa en klocka för en veckas badsemester eller för resterande 358 dagar...? Peta ut stiften med en tandpetare eller sitta och skruva? För mig spelar det ingen roll - det går fortare att trycka ut stiften om inte annat. En ring som inte går att byta ut, utan du måste byta hela boetten om du inte vill ha kvar eventuella jack - lite karaktär skadar ju inte.

Lånade bilder:
image.jpeg

632
image.jpeg

630
image.jpeg

631
image.jpeg

634

Ska dock sägas att jag förstår er som inte gillar förändringarna. Får åka och prova vid tillfälle. Kanske inte ger någon feeling alls...

Känns liiite konstigt att de släpper 634 för att fira paneristi och sen släppa 631.
Tankar och kommentarer om det? Jag tycker däremot att båda modellerna är bra rent estetiskt, till och med loggan som jag tidigare har dissat får ett okej.
 
Den ligger väl inte helt orimligt till med tanke på vad andra ex har gått för. Det är kanske att du måste räkna med kostanden för en sevice om den är från 2005 och det inte finns några papper på tidigare service.
jag som är säljaren. bachmann är en rätt stor handlare så tror inte dom ljuger om servicen + att gångreserven är över spec. anledningen till att jag frågar är för att det har varit dött med spekulanter senaste tiden. konstigt nog hade jag fyra som var intresserade medans den låg på 36 men ingen på 34
 
Jag tycker priset ligger i en bra nivå. Köpte själv en 112:a i sommaras och både den jag köpte och en till 112:a där jag känner säljaren gick för i nivå med dit pris, båda två var dock något år yngre. Den stora frågan är det där med service, hade du haft kvitto på det så hade jag vart bered att betala priset som var innan prissänkningarna. Som nu när den är utan dokumentation så är det upp till om man litar på att den är fått service eller inte men om den inte har fått service så ligger den kanske något högt men absolut inte orimligt pris på den.
 
Jag tycker priset ligger i en bra nivå. Köpte själv en 112:a i sommaras och både den jag köpte och en till 112:a där jag känner säljaren gick för i nivå med dit pris, båda två var dock något år yngre. Den stora frågan är det där med service, hade du haft kvitto på det så hade jag vart bered att betala priset som var innan prissänkningarna. Som nu när den är utan dokumentation så är det upp till om man litar på att den är fått service eller inte men om den inte har fått service så ligger den kanske något högt men absolut inte orimligt pris på den.
verkar som dom flesta vill ha sandwich, själv fick jag leta länge för att hitta en g-serie;)
 
verkar som dom flesta vill ha sandwich, själv fick jag leta länge för att hitta en g-serie;)
Tittade på den i mobilen så såg inte att det inte var med sandwich. Det kan självklart vara en anledning till att den är lite svår att få iväg, jag hade själv som krav när jag valde ref i sommras att den skulle vara med sandwich.
Men är inget orimligt pris så har du bara tålamod så tror jag du får iväg den.
 
Tittade på den i mobilen så såg inte att det inte var med sandwich. Det kan självklart vara en anledning till att den är lite svår att få iväg, jag hade själv som krav när jag valde ref i sommras att den skulle vara med sandwich.
Men är inget orimligt pris så har du bara tålamod så tror jag du får iväg den.
tror det var 2007 som 112 kom med sandwich. men det är även ett annat kronskydd och dekoration på verket på g-serien
 
Jag är inte säker på att jag förstår dig, men som jag tror så spelar numret ingen roll mer än att det visar i vilken ordning det tillverkats. Jag skulle tro att nr 001/1500 kan öka samlarvärdet eller tvärtom om de blir bättre och bättre som med bilmodeller. Det är kopplingen till antalet tillverkade som gör det mer intressant. nr 100 av 300 är mer unikt än nr 200/1500. Var det ungefär så du menade?
Tänker på medellbeteckningarna, 510, 244 osv, vet att den ena är gmt men kan man utläsa något genom att säga att alla på 500, typ 510, kan inga fler:) men om de har något gemensamt mot alla modeller som börjar på 6 eller 0 osv:)
 
Tänker på medellbeteckningarna, 510, 244 osv, vet att den ena är gmt men kan man utläsa något genom att säga att alla på 500, typ 510, kan inga fler:) men om de har något gemensamt mot alla modeller som börjar på 6 eller 0 osv:)
Det enda mönstret jag har sett, och det kanske är fel dessutom, är att modeller över 1000 är från i år :)
 
Tillbaka
Topp