• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Fick kostnadsförslag idag.. 10-12 000:- beroende på om jag vill ha en ny fjäderhusbrygga.. Enbart estetiskt står det? Någon som vet om det är ngn ny design eller annat? Varför skulle man annars vilja byta den? Då är det en service,polering,nya visare samt reparation av mellanboett som är det egentliga behovet. Men det roligaste är ändå att den enbart behöver vara borta 12-16 veckor...:-(
Fii faan!! Servade du den inte relativt nyligen dessutom? Nånting var den väl inne för iaf..
Usch :(
 
Senast ändrad:
Ajajajdå. Så här lagom till juletiden dessutom:mad:
Jomenvisst... Nu när jag landat lite så är ju priset kanske inte helt ohemult om man tänker på vad man får för slantarna.. Det sura är att vara utan Panna i 4-6 månader samt att det beror på att Panerai själva gjort en dum fakking jävla skit konstruktion som inte går att reparera på ett enkelt sätt... En kanonlösning för bandbyte när det funkar. Men när det inte funkar...:-/
 
Fii faan!! Servade du den inte relativt nyligen dessutom?
Usch :(
Dryga året sedan.. Men jag håller på att kolla papperen nu.. Det var inte med ngt visarbyte då och detta påstås ingå i varje service... Så det kanske bara var en typ "täthetsservice" den gången.
Den gången stod jag dock helt skadeslös då Nymans tog den kostnaden.
 
Jomenvisst... Nu när jag landat lite så är ju priset kanske inte helt ohemult om man tänker på vad man får för slantarna.. Det sura är att vara utan Panna i 4-6 månader samt att det beror på att Panerai själva gjort en dum fakking jävla skit konstruktion som inte går att reparera på ett enkelt sätt... En kanonlösning för bandbyte när det funkar. Men när det inte funkar...:-/
Jag blir ändå mållös.. men vad 17 hade övriga förslag att göra med en fjäder som ska låsa fast bandstiftet???
 
Jag blir ändå mållös.. men vad 17 hade övriga förslag att göra med en fjäder som ska låsa fast bandstiftet???
Oklart exakt hur ev reparation görs... Har ju som sagt läst allt från att de kan pressa i en ny fjädermojäng till att man måste byta caset. Det sistnämnda antagligen ifall alla delar inte lossnat... I mitt fall for alla tre delar ut. Men man kan ju även tycka att det bara är att pressa i en ny.. Men det kan vara så att de antar att klockan fått stryk för att detta ska kunna ske och därför vill serva den..
To be continued...
 
Oklart exakt hur ev reparation görs... Har ju som sagt läst allt från att de kan pressa i en ny fjädermojäng till att man måste byta caset. Det sistnämnda antagligen ifall alla delar inte lossnat... I mitt fall for alla tre delar ut. Men man kan ju även tycka att det bara är att pressa i en ny.. Men det kan vara så att de antar att klockan fått stryk för att detta ska kunna ske och därför vill serva den..
To be continued...
Fan vad surt. Fick du nått pris på om de bara fixar det som verkligen är trasigt. Verkar ju som om de slänger in en massa extra nice to have men som kanske egentligen inte behövs. Och hur kan detta ta 4-6 månader?!
 
Fan vad surt. Fick du nått pris på om de bara fixar det som verkligen är trasigt. Verkar ju som om de slänger in en massa extra nice to have men som kanske egentligen inte behövs. Och hur kan detta ta 4-6 månader?!
Nope not yet.. Har ingen ingång direkt till Panerai och väntar i detta nu på att Nymans ska ringa upp.
 
Det sura är att vara utan Panna i 4-6 månader samt att det beror på att Panerai själva gjort en dum fakking jävla skit konstruktion som inte går att reparera på ett enkelt sätt... En kanonlösning för bandbyte när det funkar. Men när det inte funkar...:-/
Skitkonstruktion var ordet. :rage:
Låter ju som ett fabrikationsfel. Ska detta ens kunna hända?
 
Jag är livrädd. Efter alla historier om fullservice på PAM243 Submersible är nu min från 2006 inlämnad. Inte för att amplitud eller vad det heter är avvikande, inte för att något är trasigt eller går dåligt. Det är enbart för att jag tror det är dags för lite oljepåfyllning och jag vill veta att allt är perfekt därinne och att alla gummipackningar är friska så den håller för djupdyk. Jag läste om en 243 på serviceäventyr vars boett gick sönder. Servicepriser som plötsligt fördubblats utan att veta om förklaringarna håller, fina vintagetavlor i tritium slängs och byts ut mot nya livlösa tavlor. Fina snyggt slitna boetter och bezeler som visar på en dykhistoria poleras sönder fast den som lämnat in den inte bett om polering. Nu har jag varit väldigt tydlig, men orosmolnen kom direkt. I samma besök som jag hämtade en annan klocka som varit inne på koll och som visade sig vara vattenskadad, fick jag i ansiktet att så går det när man inte köper från AD. Jag förklarade att den kom från en AD men i ett annat land, men jag fick ingen bra respons på min förklaring. Plötsligt fick jag en siffra jag skulle betala fast vi inte talat om det förut och inget var heller gjort. Före transaktionen var klar avbröt en kollega det som hände och tog över och behandlade mig som en vanlig kund. Vi tittade på klockor och pratade om annat. När jag lämnade in klockan bad jag om en fullservice och att tavlan ska vara kvar och att ingen polering får göras. Jag får veta att jag ska få ett kostnadsförslag och att det kostar mig 1500 kr oavsett om den servas eller inte. Jag blir lite förvånad då det är en fullservice jag beställt, inget kostnadsförslag. Jag frågar om vad som ingår i de 5300 kr som är listpriset för en fullservice, men får inget konkret svar. Klockan måste skickas utomlands för att det är ett inhouseverk i denna. Nej, det är ett vanligt Valjoux 7750 som alla urmakare har utbildning på svarar jag och tillägger att det nog är för tryckmätningens skull (1000 m djup) som den behöver skickas till en verkstad som har sådan utrustning. Det blev en onödigt laddad spänning i ett vanligt serviceärende och jag undrade varför? Hade jag gjort något fel eller varit otrevlig? Handlade det om min andra klocka som skulle skickas tillbaka dit jag köpt den för reklamation och åtgärd? Jag hade tackat nej till ett väldigt högt kostnadsförslag, men det måste man väl få göra, speciellt när jag lämnar in den för ett utlåtande, inte för åtgärd. Nu är det dags för 243. Hur kommer det att gå för den? Kommer jag att ångra mig att jag inte skickade den direkt till servicecenter eller till en "vanlig" urmakare. Kommer de att ringa mig och ge mig ett prisförslag som överstiger en vanlig service? Kommer klockan att se likadan ut när jag hämtar den som när den lämnades in? Jag känner mig både trygg och beredd på det värsta. Det är ingen skön känsla att tvingas välja säljare, men fan vet om jag inte säger att jag bara vill titta mig omkring ensam nästa gång jag kommer och väntar ut de säljare jag har fått förtroende för. Jag känner mig utlämnad och har inte längre full tillit, men jag hoppas jag har fel. Oavsett så kommer jag att lära mig något.
 
Jag är livrädd. Efter alla historier om fullservice på PAM243 Submersible är nu min från 2006 inlämnad. Inte för att amplitud eller vad det heter är avvikande, inte för att något är trasigt eller går dåligt. Det är enbart för att jag tror det är dags för lite oljepåfyllning och jag vill veta att allt är perfekt därinne och att alla gummipackningar är friska så den håller för djupdyk. Jag läste om en 243 på serviceäventyr vars boett gick sönder. Servicepriser som plötsligt fördubblats utan att veta om förklaringarna håller, fina vintagetavlor i tritium slängs och byts ut mot nya livlösa tavlor. Fina snyggt slitna boetter och bezeler som visar på en dykhistoria poleras sönder fast den som lämnat in den inte bett om polering. Nu har jag varit väldigt tydlig, men orosmolnen kom direkt. I samma besök som jag hämtade en annan klocka som varit inne på koll och som visade sig vara vattenskadad, fick jag i ansiktet att så går det när man inte köper från AD. Jag förklarade att den kom från en AD men i ett annat land, men jag fick ingen bra respons på min förklaring. Plötsligt fick jag en siffra jag skulle betala fast vi inte talat om det förut och inget var heller gjort. Före transaktionen var klar avbröt en kollega det som hände och tog över och behandlade mig som en vanlig kund. Vi tittade på klockor och pratade om annat. När jag lämnade in klockan bad jag om en fullservice och att tavlan ska vara kvar och att ingen polering får göras. Jag får veta att jag ska få ett kostnadsförslag och att det kostar mig 1500 kr oavsett om den servas eller inte. Jag blir lite förvånad då det är en fullservice jag beställt, inget kostnadsförslag. Jag frågar om vad som ingår i de 5300 kr som är listpriset för en fullservice, men får inget konkret svar. Klockan måste skickas utomlands för att det är ett inhouseverk i denna. Nej, det är ett vanligt Valjoux 7750 som alla urmakare har utbildning på svarar jag och tillägger att det nog är för tryckmätningens skull (1000 m djup) som den behöver skickas till en verkstad som har sådan utrustning. Det blev en onödigt laddad spänning i ett vanligt serviceärende och jag undrade varför? Hade jag gjort något fel eller varit otrevlig? Handlade det om min andra klocka som skulle skickas tillbaka dit jag köpt den för reklamation och åtgärd? Jag hade tackat nej till ett väldigt högt kostnadsförslag, men det måste man väl få göra, speciellt när jag lämnar in den för ett utlåtande, inte för åtgärd. Nu är det dags för 243. Hur kommer det att gå för den? Kommer jag att ångra mig att jag inte skickade den direkt till servicecenter eller till en "vanlig" urmakare. Kommer de att ringa mig och ge mig ett prisförslag som överstiger en vanlig service? Kommer klockan att se likadan ut när jag hämtar den som när den lämnades in? Jag känner mig både trygg och beredd på det värsta. Det är ingen skön känsla att tvingas välja säljare, men fan vet om jag inte säger att jag bara vill titta mig omkring ensam nästa gång jag kommer och väntar ut de säljare jag har fått förtroende för. Jag känner mig utlämnad och har inte längre full tillit, men jag hoppas jag har fel. Oavsett så kommer jag att lära mig något.
Men va 17, mät ampen o tidshållningen samt trycktesta den först!!! Är allt ok så behövs ju ingen service o dessa grejer kan vilken urmakare som helst göra..
Det stämmer även att Panerai i värsta fall byter ut visare o polerar caset oavsett. Tavlan mindre troligt..
Polera o byta visare/tavla är ju som att svära i kyrkan för mej o känner du likadant kan jag förstå den dekadenta känslan att tvingas lämna in din 243 med tritium visare.. Sen vill man ju få en bra känsla när man lämnar in sin klocka på service. Inte magknip haha
 
Och är den INTE tät så kör endast en täthetsservice. Kan iofs bli lite saftigare på din 243 än vanligt men ändå hanterbart. Detta borde väl o ska AD i Sverige klara av tycker man..
 
Sen är det j@vligt konstigt att Panerai som ändå har en förhållandevis låg produktion inte har en snabbare service..
 
Sen i dessa listpris för en service ingår ju inga delar så det brukar väl sluta med det dubbla vilket suger..
 
Men va 17, mät ampen o tidshållningen samt trycktesta den först!!! Är allt ok så behövs ju ingen service o dessa grejer kan vilken urmakare som helst göra..
Det stämmer även att Panerai i värsta fall byter ut visare o polerar caset oavsett. Tavlan mindre troligt..
Polera o byta visare/tavla är ju som att svära i kyrkan för mej o känner du likadant kan jag förstå den dekadenta känslan att tvingas lämna in din 243 med tritium visare.. Sen vill man ju få en bra känsla när man lämnar in sin klocka på service. Inte magknip haha
Ha ha, är det inte så att ett urverk är som en bilmotor, går det torrt slits grejerna ner på nolltid? Det är möjligt att jag överreagerar, vi får se. Kanske har det med den andra klockan att göra, 13000 kr för att ta bort vatten från ett manuellt urverk, ny tavla och nya visare. Först skulle den skickas till AD i Schweiz för kontroll, sen hade de gjort det själva. Det gav lite ambivalent intryck och jag fick en känsla av att det handlade om pengar, mina pengar, inte om vad som är bäst för klockan.
 
Sen i dessa listpris för en service ingår ju inga delar så det brukar väl sluta med det dubbla vilket suger..
Jag blir inte klok på det heller, för ibland läser jag att urmakare beställer servicekit med delar från AD. De svarar ja på min fråga om det ingår delar för 5300 kr, men mer får jag inte veta.
 
Vad jag har fått veta så klarar man inte en trycktest i Sverige. Den måste ner till Holland.
Trycka den till 1000m kanske men det räcker väl med typ 600m? Det har jag gjort med gammel Ploppen iaf..
Äh, låter som skitsnack att den ska till Holland. Hur gör dom med typ Seadwellers då??
O jo visst behöver urverk servas såklart men är ampen ok o tidshållning ok så är det inte akut..
Försöker bara få dej att känna dej lite lugnare haha.
Men säg att klockan läcker som ett såll vid 50m, ampen låg o tidshållningen +5min/dygn. DÅ skulle jag känna ett panikt service-behov;)
 
Trycka den till 1000m kanske men det räcker väl med typ 600m? Det har jag gjort med gammel Ploppen iaf..
Äh, låter som skitsnack att den ska till Holland. Hur gör dom med typ Seadwellers då??
O jo visst behöver urverk servas såklart men är ampen ok o tidshållning ok så är det inte akut..
Försöker bara få dej att känna dej lite lugnare haha.
Men säg att klockan läcker som ett såll vid 50m, ampen låg o tidshållningen +5min/dygn. DÅ skulle jag känna ett panikt service-behov;)
Jag vill att klockan ska klara sin spec, annars räcker det för min med att den är tillräckligt tät för en kanonkula i sommar. Jag köpte den för att jag skulle börja dyka, men jag har inte ens anmält mig till Open diver som ger cert ner till 18 m. Jag vet, den klockan är lite overkill.
 
Jag vill att klockan ska klara sin spec, annars räcker det för min med att den är tillräckligt tät för en kanonkula i sommar. Jag köpte den för att jag skulle börja dyka, men jag har inte ens anmält mig till Open diver som ger cert ner till 18 m. Jag vet, den klockan är lite overkill.
Klart att en klocka ska hålla!!
Men är den tät utan problem till 300m eller 600m och den måste skickas till Holland för de sista extra metrarna så vette 17.. O jag om nån är ändå en förespråkare för att dykarklockor (nya som gamla) SKA vara täta o hålla för bad;)
 
Det är bara känslan som är viktig här. Den modellen är ett professionellt verktyg och jag vill känna att den behandlats som det.
 
Jag trycker
Det är bara känslan som är viktig här. Den modellen är ett professionellt verktyg och jag vill känna att den behandlats som det.
Jag förstår helt. Som sagt min gamla Plopp från -72 höll ju sina utlovade 600m som 43-åring så då ska ju din 10-åring klara sina 1000m;)
Klart det är en nice känsla när ens "äldre" klocka lever upp till bevis:)
 
O jag om nån här på ks är väl nån som yrkar på att dykare (det är ju tool-watches) ska klara sin prestanda o tåla att doppas i poolen. Oavsett nyare eller vintage, oavsett wr på 100m eller 1000m..
 
Nu är jag ju ingen frekvent keps-bärare men såg en lirare med denna kepa, armégrön tshirt o en Pam390 på grönt nato.
Stenhårt:)!!
IMG_6157.PNG
 
Tillbaka
Topp