• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skön diskussion det blev kring guldfärger :). Det närmaste man kan komma en ekologisk klocka är de i gult guld för naturen ger oss bara rent gult guld. :bookworm:
$_35-2.JPG

PAM379 oro amarillo

• Like
Reactions: kmg
The force..... märkligt ljus jag får i tavlan. Det blir blått i ett visst läge när ljuset faller in.Kan de bytt tavla till en antireflextavla när den var på service? Mig veterligen använder inte Panerai antireflexglas och jag har inget minne av att det var så innan. Någon som vet?
IMG_0198.JPG

The force..... märkligt ljus jag får i tavlan. Det blir blått i ett visst läge när ljuset faller in.Kan de bytt tavla till en antireflextavla när den var på service? Mig veterligen använder inte Panerai antireflexglas och jag har inget minne av att det var så innan. Någon som vet?
IMG_0198.JPG
Ser väldigt mycket ut som AR coating på glaset. Datumbubblan är dock inte blå.

Jag är inte heller nån Paneraiexpert så ni får rätta mig om jag är fel ute men jag har för mig att hos Luminormodellerna så är det de med 1950 boett som är helborstade (förutom glasringen) och de med bettariniboett är helpolerade? Förutom titanvarianten.

PAM00299 är den enda Historisk Luminor model med ett helborstat boett.

För några år sedan hade Panerai en så kallad Historic Collection, dvs luminor som är inte 1950. (moderna 1940 existerade inte då).

De luminor boetten som är varken 1950 eller 1940 kallas i vissa kretsar för historiska.

För några år sedan hade Panerai en så kallad Historic Collection, dvs luminor som är inte 1950. (moderna 1940 existerade inte då).

De luminor boetten som är varken 1950 eller 1940 kallas i vissa kretsar för historiska.
Nu kan jag ha rört till det men är det inte så att [xxx - var]?
Radiomir - contemporary
Radiomir 1940 - historic
Luminor - contemporary
Luminor 1950 - historic

Luminor har aldrig haft en 1940-boett dock.

Nu kan jag ha rört till det men är det inte så att [xxx - var]?
Radiomir - contemporary
Radiomir 1940 - historic
Luminor - contemporary
Luminor 1950 - historic

Luminor har aldrig haft en 1940-boett dock.
Radiomir borde ju rimligtvis vara "historic" också, då boetten faktiskt såg ut så på 30-talet. Den enda som kan räknas som contemporary är väl egentligen Luminor ... och ja, Luminor Due också.

Det är bara att googla "Panerai historic collection" då ska man förstå vad jag menar.

Radiomir är den första Panerai. Inte alls "contemporary".

Hur som helst, frågan var om helborstade Luminor boetten. Den enda "Luminor" som är helborstade är PAM00299.

Har inte 511 sandwich längre? Ser inte ut så på hemsidan. Undra varför Panerai medvetet gör många av sina nyare modeller sämre? 005 hade 300wr medans 01005 har 100, 510/11 hade sandwich men inte längre. Varför?? Skumt företag..

Har inte 511 sandwich längre? Ser inte ut så på hemsidan. Undra varför Panerai medvetet gör många av sina nyare modeller sämre? 005 hade 300wr medans 01005 har 100, 510/11 hade sandwich men inte längre. Varför?? Skumt företag..
Billigare att producera säkert... Många utav modellerna är ju förstörda.

Har inte 511 sandwich längre? Ser inte ut så på hemsidan. Undra varför Panerai medvetet gör många av sina nyare modeller sämre? 005 hade 300wr medans 01005 har 100, 510/11 hade sandwich men inte längre. Varför??
510, 511 liksom en drös andra modeller med Bettarini-boett har slutat tillverkas med sandwich. Huruvida det är en försämring är fullständigt subjektivt; bara för att vi på "lilla" KS i hög utsträckning verkar ha en förkärlek för sandwich betyder inte det att det världen över råder konsensus kring att sandwich är bäst ;)

510, 511 liksom en drös andra modeller med Bettarini-boett har slutat tillverkas med sandwich. Huruvida det är en försämring är fullständigt subjektivt; bara för att vi på "lilla" KS i hög utsträckning verkar ha en förkärlek för sandwich betyder inte det att det världen över råder konsensus kring att sandwich är bäst ;)
Folket bakom Panerai är knäppa!! :confused:

Är de? Nu får du inte sandwich med de "billigaste" basemodellerna utan måste ge dig på lite dyrare modeller...
Ändå skumt att de erbjöd sandwich på tidigare basmodellerna och att de hade bättre wr osv. De nyare basmodellerna är ju sämre än de äldre.

Edit: De vill väl att det ska vara större skillnader mellan basmodellerna och de andra vilket iofs är bra eftersom de med inhouseverk är dyrare, men jag tycker ändå att de är dryga som gör sämre klockor

IMG_0198.JPG
Får samma blåa färg på de klockar jag har med AR. Verkar som att de bytt på din vid servicen. Fan vad arg jag skulle bli! :shifty:

Ser väldigt mycket ut som AR coating på glaset. Datumbubblan är dock inte blå.
Jag visst gör det. Nånting är det som inte fanns förut. Datumbubblan sitter på insidan, inte som på Rolex, vilket gör att glaset blir helt plant på utsidan. Det gillar jag.
Får samma blåa färg på de klockar jag har med AR. Verkar som att de bytt på din vid servicen. Fan vad arg jag skulle bli! :shifty:
:) Fast jag är bara glad. Jag tycker det blev fint. Glaset är 5.1 mm tjockt så det är en rejäl feting de bytt isf. Varför skulle du bli arg?

Men då måste den vara i 24 karat vilket jag tror få klockor är. 18K är "bara" 75% rent guld.
Färgen på 18 karat gult guld mot 24 karat skiljer sig inte vad jag vet. Däremot finns det inte många roséguldsgruvarbetare :)
För att jag inte vill ha AR om modellen inte hade det före service. Lika lite som jag vill ha tonade rutor på bilen efter servicen :)
Tänker du likadant om du lämnar in en 4-cylindrig och ser att de vid den stora servicen bytt till en 8-cylindrig? Jag vet, en dålig jämförelse, men ändå. Jag tyckte det blev bättre och mer funktionellt då tavlan blir lättavläst.

Tillbaka
Topp