• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag borde åtminstone fråga hur en sådan skada uppstår. Alltså, hornen kan ju vara jag / externa skador, men urtavlan känns lite skumt. Det ska jag fråga om.

Svaret från Nymans:
"En tavlas lack kan lösas upp man tex har fått fukt in i klockan även av ålder om man tex utsatt klockan för extremt solljus eller liknande under en längre tid."

Svaret från Nymans:
"En tavlas lack kan lösas upp man tex har fått fukt in i klockan även av ålder om man tex utsatt klockan för extremt solljus eller liknande under en längre tid."
Att likna vid en liten kuvös. Det är inte många lacker, om ens någon, som löser upp sig av fukt efter att de torkat, inte ens de vattenlösliga. Ålder och solljus nämndes också som tänkbara bovar i taveldramat. Den tavlans ålder kan väl inte vara mer än 2-5 år? Möjligen solljuset, men då är nog sannolikheten större att det kupade glaset koncentrerar solens strålar till ett brännglas, men då blir det en brännskada istället. Nja, fabrikationsfel är fortfarande det mest sannolika och det är inte ditt problem, borde inte vara iaf. Om du köpt den ny via AD så är det väl 3 års garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.

Senast ändrad:
Att likna en liten kuvös. Det är inte många lacker, om ens någon, som löser upp sig av fukt efter att de torkat, inte ens de vattenlösliga. Ålder och solljus nämndes också som tänkbara bovar i taveldramat. Den tavlans ålder kan väl inte vara mer än 2-5 år? Möjligen solljuset, men då är nog sannolikheten större att det kupade glaset koncentrerar solens strålar till ett brännglas, men då blir det en brännskada istället. Nja, fabrikationsfel är fortfarande det mest sannolika och det är inte ditt problem, borde inte vara iaf. Om du köpt den ny via AD så är det väl 3 års garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.
Begagnad, tredje eller fjärde ägaren. Köpt 2010 typ. :(

Att likna en liten kuvös. Det är inte många lacker, om ens någon, som löser upp sig av fukt efter att de torkat, inte ens de vattenlösliga. Ålder och solljus nämndes också som tänkbara bovar i taveldramat. Den tavlans ålder kan väl inte vara mer än 2-5 år? Möjligen solljuset, men då är nog sannolikheten större att det kupade glaset koncentrerar solens strålar till ett brännglas, men då blir det en brännskada istället. Nja, fabrikationsfel är fortfarande det mest sannolika och det är inte ditt problem, borde inte vara iaf. Om du köpt den ny via AD så är det väl 3 års garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen.
Kan bara hålla med - Skada på tavlan av detta slag känns helt klart som att de misslyckats med något vid tillverkningen. Hur gammal är klockan?

Jag har faktiskt inte klämt på den, jag som var på krons i tisdags inte en tanke på att de säljer panerai. Men svårt att hitta någon info om den överhuvudtaget, finns mer om 630 och 632. Antar att den släpptes efter de andra. @micke_s

Begagnad, tredje eller fjärde ägaren. Köpt 2010 typ. :(
Ibland behöver man inte söka efter erfarenheter och kunskap längre bort än till sina egna. Jag kom på det nu när jag tänkte efter. Även om det blir lite OT har det likheter med ditt case. Den här JLC Reverson Tribute 1931 köpte jag i somras från en konst- och auktionsfirma i sydtyskland. När den kom såg jag att tavlan hade vita små små prickar. Jag trodde det skulle vara så för att skapa en patina som hedrar originalmodellen från 1931, tills en person på KS rådde mig att gå till en urmakare för att kontrollera att allt var ok. Jag gjorde det och fick svar att tavla, visare och urverk var vattenskadade. Kostnad för att åtgärda det skulle landa på 13500 kr. Jag kontaktade säljaren som omgående tog över ansvaret och bad mig skicka tillbaka klockan. Han har nu lämnat den för totalrenovering hos en AD i sydtyskland varifrån den såldes som ny. Med denna lilla historia finns det två saker som jag vill förmedla. Den som sålde en vattenskadad klocka tog sitt fulla ansvar och att en urtavla kan skadas av fukt. Kanske kan du ta kontakt med din säljare och om inte det löser sig så är 10K mindre än 13K. Jag antar att din säljare sagt något om skicket vid affären som nu inte längre stämmer. Jag köpte min på chrono24.com med tillägget trusted checkout. Det innebär att chrono24.com har kvar hela vår konversation och annonsen där han uppger att klockan är en 1:a som betyder i mycket gott skick. Jag förstår att det inte alltid är så lätt att hålla full koll på vad som hänt inte har hänt för varken köpare eller säljare och att det är en risk man får kalkylera med beroende på val av inköpskanal. Om jag vore i dina kläder skulle jag ändå ta kontakt med säljaren och berätta. Slutligen, om du tittar ordentligt på bilden så ser du de vita prickarna i tavlan. En lärdom jag tar med mig är att de som värdesätter den här typen av patina och t.o.m. kallar det för stardust-patinering, egentligen säger att det finns gott om vatten därinne.
reverso2.JPG

Ibland behöver man inte söka efter erfarenheter och kunskap längre bort än till sina egna. Jag kom på det nu när jag tänkte efter. Även om det blir lite OT har det likheter med ditt case. Den här JLC Reverson Tribute 1931 köpte jag i somras från en konst- och auktionsfirma i sydtyskland. När den kom såg jag att tavlan hade vita små små prickar. Jag trodde det skulle vara så för att skapa en patina som hedrar originalmodellen från 1931, tills en person på KS rådde mig att gå till en urmakare för att kontrollera att allt var ok. Jag gjorde det och fick svar att tavla, visare och urverk var vattenskadade. Kostnad för att åtgärda det skulle landa på 13500 kr. Jag kontaktade säljaren som omgående tog över ansvaret och bad mig skicka tillbaka klockan. Han har nu lämnat den för återställning hos en AD i sydtyskland därifrån den såldes som ny. Med denna lilla historia finns det två saker som jag vill förmedla. Den som sålde en vattenskadad klocka tog sitt fulla ansvar och att en urtavla kan skadas av fukt. Kanske kan du ta kontakt med din säljare och om inte det löser sig så är 10K mindre än 13K. Jag antar att din säljare sagt något om skicket vid affären som nu inte längre stämmer. Jag köpte min på chrono24.com med tillägget trusted checkout. Det innebär att chrono24.com har kvar hela vår konversation och annonsen där han uppger att klockan är en 1:a som betyder i mycket gott skick. Jag förstår att det inte alltid är så lätt att hålla full koll på vad som hänt inte har hänt för varken köpare eller säljare och att det är en risk man får kalkylera med beroende på val av inköpskanal. Om jag vore i dina kläder skulle jag ändå ta kontakt med säljaren och berätta. Slutligen, om du tittar ordentligt på bilden så ser du de vita prickarna i tavlan. En lärdom jag tar med mig är att de som värdesätter den här typen av patina och t.o.m. kallar det för stardust-patinering, egentligen säger att det finns gott om vatten därinne.
Intressant. Ja, well, vad vinner jag på att kontakta säljaren? Jag köpte klockan för snart 3 år sedan.

Intressant. Ja, well, vad vinner jag på att kontakta säljaren? Jag köpte klockan för snart 3 år sedan.
Jaha, är det så länge sedan, då är det bara att bita i det sura äpplet. Surt, men du får en fin klocka tillbaka, men lite känns det som att få en p-bot. Man får ingenting för pengarna. Bit ihop! :arghh:

IMG_7509.JPG

Är det någon som har en 389 eller har erfarenheter att dela med sig!? Har aldrig provat 47mm och är rädd att min vänster lab på 17 cm inte är tillräcklig? Men sitter den bra/bekvämt på är jag inte rädd för att prova iaf men alltid trevligt att höra med någon annan först!

IMG_7509.JPG

Är det någon som har en 389 eller har erfarenheter att dela med sig!? Har aldrig provat 47mm och är rädd att min vänster lab på 17 cm inte är tillräcklig? Men sitter den bra/bekvämt på är jag inte rädd för att prova iaf men alltid trevligt att höra med någon annan först!
Fan vad sugen jag är på den där men tyvärr kommer jag inte ens undan med 47mm vanlig Luminor på min 16,5cm handled.

Tillbaka
Topp