• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Det är bara att googla "Panerai historic collection" då ska man förstå vad jag menar.

Radiomir är den första Panerai. Inte alls "contemporary".

Hur som helst, frågan var om helborstade Luminor boetten. Den enda "Luminor" som är helborstade är PAM00299.
Aha, det var inte logiskt. Även "nyare" Luminor är med.
Har för mig att de olika modellernas fd beteckningar framgår på paneraisource.com. Jag tror visst att ett av radiomircasen gick under namnet contemporary. Utöver att bildgoogla (vilket inte är så säkert) får ni gärna motbevisa mig.

Ahh så där! Nu är jag i fas! Ping @Compiss (bild från tidigare idag)
20161229_093020.jpg

Färgen på 18 karat gult guld mot 24 karat skiljer sig inte vad jag vet. Däremot finns det inte många roséguldsgruvarbetare :)
Stämmer! Men 18K gult guld och 18K roséguld handlar bara om vilka övriga metaller som blandas i.

Tänker du likadant om du lämnar in en 4-cylindrig och ser att de vid den stora servicen bytt till en 8-cylindrig? Jag vet, en dålig jämförelse, men ändå. Jag tyckte det blev bättre och mer funktionellt då tavlan blir lättavläst.
Ja, den var dålig :D
Men är du nöjd så är allt bra! :)

Har för mig att de olika modellernas fd beteckningar framgår på paneraisource.com. Jag tror visst att ett av radiomircasen gick under namnet contemporary. Utöver att bildgoogla (vilket inte är så säkert) får ni gärna motbevisa mig.

Har Panerai börjat göra skillnad på case nu, historic vs contemporary? Tidigare så har de ju haft sina case (radiomir, radiomir 1940, bettarini/luminor och luminor 1950) med olika modeller, både i historic och contemporary. Är det omgjort?

Känns som Panerai just nu gör ett rejält omtag på sina modell-linjer. Intrycket är att de städar upp en del och precis som ni säger så har det avvecklat Sandwich helt på deras Luminor linje, man måste köra 1950 Luminor för det.

Anledningen varför har de inte, mig veterligen, uttalat sig om. Kostnader? Mer samspelta modell-utbud?

Jag tycker att det är ganska bra att de försöker vara iaf lite konsekventa.

Har Panerai börjat göra skillnad på case nu, historic vs contemporary? Tidigare så har de ju haft sina case (radiomir, radiomir 1940, bettarini/luminor och luminor 1950) med olika modeller, både i historic och contemporary. Är det omgjort?
Historic och Contemporary har nog alltid varit med, tror jag. Det är lite roligt, hur vi trodde vi fått koll på Panerai. Då rasar allt på en förmiddag och vi blev åter vilsna. :) Precis som sagts, visas det tydligast på http://www.paneraisource.com/panerai_categories.shtml

Känns som Panerai just nu gör ett rejält omtag på sina modell-linjer. Intrycket är att de städar upp en del och precis som ni säger så har det avvecklat Sandwich helt på deras Luminor linje, man måste köra 1950 Luminor för det.

Anledningen varför har de inte, mig veterligen, uttalat sig om. Kostnader? Mer samspelta modell-utbud?

Jag tycker att det är ganska bra att de försöker vara iaf lite konsekventa.
Det får sannolikt ingen betydelse på den stora marknaden, men jag tror det kommer att öka intresset för begagnatmarknaden bland entusiaster.

Senast ändrad:
Som jag förstod det så rörde diskussionen hur casen brukade benämnas. Så nej, de har väl inte ändrats nyligen.

Jag lämnade in min 359:a för service och har nu fått kostnadsförslag tillbaka från Panerai. Det visar sig att tavlan måste bytas då lacken har släppt, översätter urmakaren på Nymans. Så här skriver Panerai: "After analyzing your watch a complete service is necessary due to lacquer (filth) of the dial. The lacquer of the dial is damaged between 6 and 8 o’clock and is necessary for replacement." Ett ganska fascinerande fel tycker jag. Nu vet ni att sådant kan hända er också. :)

Nästan 10K kommer det hela att kosta. Vet dock inte om det är "bara" för service + ny urtavla. De skriver nämligen även att "the horns at 1 and 7 o’clock are damaged" vilket för mig låter som låsmekanismen som någon (@RicVin kanske?) hade trubbel med. Oh well, jag hoppas få tillbaka en fräsch klocka i gott skick om en sisådär 6-8 veckor.

Vi tar det sista fotot på underverket innan det åkte iväg som tröst, vet inte om jag redan postat det här, det får ni i så fall stå ut med :)

IMG_1217.JPG

Jag lämnade in min 359:a för service och har nu fått kostnadsförslag tillbaka från Panerai. Det visar sig att tavlan måste bytas då lacken har släppt, översätter urmakaren på Nymans. Så här skriver Panerai: "After analyzing your watch a complete service is necessary due to lacquer (filth) of the dial. The lacquer of the dial is damaged between 6 and 8 o’clock and is necessary for replacement." Ett ganska fascinerande fel tycker jag. Nu vet ni att sådant kan hända er också. :)

Nästan 10K kommer det hela att kosta. Vet dock inte om det är "bara" för service + ny urtavla. De skriver nämligen även att "the horns at 1 and 7 o’clock are damaged" vilket för mig låter som låsmekanismen som någon (@RicVin kanske?) hade trubbel med. Oh well, jag hoppas få tillbaka en fräsch klocka i gott skick om en sisådär 6-8 veckor.

Vi tar det sista fotot på underverket innan det åkte iväg som tröst, vet inte om jag redan postat det här, det får ni i så fall stå ut med :)

IMG_1217.JPG
Tråkigt, men jag undrar om du har en bild på skadan och om du vet hur den skulle kunnat ha uppstått? I mina öron, som inte vet allt, låter det som ett fabrikationsfel, både lackskadan och låsningen vid hornen. Går det inte att diskutera någon form av winwin, eller vet du om du skadat låsningen vid hornen på något sätt? Lackskadan är ju inget slitage direkt. Det är ju ett problem i produktionen. Jag kan inte se det på något annat sätt.

Historic och Contemporary har nog alltid varit med, tror jag. Det är lite roligt, hur vi trodde vi fått koll på Panerai. Då rasar allt på en förmiddag och vi blev åter vilsna. :) Precis som sagts, visas det tydligast på http://www.paneraisource.com/panerai_categories.shtml

Som jag förstod det så rörde diskussionen hur casen brukade benämnas. Så nej, de har väl inte ändrats nyligen.

Historic och contemporary har funnits med länge som sagt. På Paneraisource så listas modeller som hör till olika serier, de olika casen används i de olika serierna och för olika modeller. Puh, hade varit riktigt illa om de börjat hävda att vissa case var historic och vissa contemporary. :)

Tråkigt, men jag undrar om du har en bild på skadan och om du vet hur den skulle kunnat ha uppstått? I mina öron, som inte vet allt, låter det som ett fabrikationsfel, både lackskadan och låsningen vid hornen. Går det inte att diskutera någon form av winwin, eller vet du om du skadat låsningen vid hornen på något sätt? Lackskadan är ju inget slitage direkt. Det är ju ett problem i produktionen. Jag kan inte se det på något annat sätt.
Jag borde åtminstone fråga hur en sådan skada uppstår. Alltså, hornen kan ju vara jag / externa skador, men urtavlan känns lite skumt. Det ska jag fråga om.

510, 511 liksom en drös andra modeller med Bettarini-boett har slutat tillverkas med sandwich. Huruvida det är en försämring är fullständigt subjektivt; bara för att vi på "lilla" KS i hög utsträckning verkar ha en förkärlek för sandwich betyder inte det att det världen över råder konsensus kring att sandwich är bäst ;)
Det är inte lätt att vara annorlunda. Vi på "lilla KS" har rätt medans resten av köparna i världen har fel... :cool:

Tillbaka
Topp