• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Inte 100 överens med m8rt här, iaf vad gäller Nautilo-serien, som också är den billigaste med listpris från 22k. Tycker den är trevlig och finns i några riktigt fina färgkombinationer/material (läs brons, keramisk ring etc.).
Kan absolut tänka mig att äga en Nautilo vid tillfälle.

IMG_2436.JPG
IMG_2441.JPG

Militare-serien var dock nog inte riktigt min kopp te heller (utseendemässigt). Kvaliteten var det inget fel på och vad gäller design är det ju som bekant subjektivt. De har i Militare tagit med sig idén om ett kronskydd från Panerai; tycker de fått till en cool egen lösning för skydd av kronan som här sitter kl 12 (får hänvisa till m8rt:s bilder ovan).

Finns det även några bilder där man ser boetten från sidan? :)

Inte 100 överens med m8rt här, iaf vad gäller Nautilo-serien, som också är den billigaste med listpris från 22k. Tycker den är trevlig och finns i några riktigt fina färgkombinationer/material (läs brons, keramisk ring etc.).
Kan absolut tänka mig att äga en Nautilo vid tillfälle.

Militare-serien var dock nog inte riktigt min kopp te heller (utseendemässigt). Kvaliteten var det inget fel på och vad gäller design är det ju som bekant subjektivt. De har i Militare tagit med sig idén om ett kronskydd från Panerai; tycker de fått till en cool egen lösning för skydd av kronan som här sitter kl 12 (får hänvisa till m8rt:s bilder ovan).

Design, men Nautilo-serien är godkänd som nämnts ovan. Dock, när det kommer till den stilen, så tycker jag att Magrette har snyggare design och är mer prisvärda för det man faktiskt får.

Tusen tack! :) Ska svänga förbi och titta någon dag när de fått in dem. Det har, tidigare år, funnits en del i Militare-serien jag har gillat. Gillade även ett par varianter av Millimetri som nu verkar vara borta. Nu är det Nautilo som verkar lite kul precis som ni säger.
Cred till @ERIKSON URHANDEL som sticker ut hakan och blir ensam ÅF för ett lite udda märke. :)

Går och väntar på att få tillbaka min 112:a från Nymans... Känns helt klart tomt utan en panna på armen. :(
Bjuder på den sista bilden jag tog innan jag lämnade in den. Tror det är @marlun's 111 som gör den sällskap där.
IMG_0910.JPG

Enda fördelen med att gå och vänta är ju att man hinner fundera på vad som bäst skulle komplettera. Jag är grymt sugen på en 630 eller 660! Båda som skulle passa perfekt i sommar!
Frågan är ju om 660 blir för rörig?
Jag tycker att den kommer undan med allt som händer på tavlan pga att den är vit.
Lite kul att komplettera med en som har sekundvisare, istället för att ha två base-modeller också kanske..

630
IMG_1023.jpg

660
IMG_1022.jpg

Går och väntar på att få tillbaka min 112:a från Nymans... Känns helt klart tomt utan en panna på armen. :(
Bjuder på den sista bilden jag tog innan jag lämnade in den. Tror det är @marlun's 111 som gör den sällskap där.
IMG_0910.JPG

Enda fördelen med att gå och vänta är ju att man hinner fundera på vad som bäst skulle komplettera. Jag är grymt sugen på en 630 eller 660! Båda som skulle passa perfekt i sommar!
Jag tycker att den kommer undan med allt som händer på tavlan pga att den är vit.
Lite kul att komplettera med en som har sekundvisare, istället för att ha två base-modeller också kanske..

630
IMG_1023.jpg

660
IMG_1022.jpg
Enkelt val. Precis som du själv skriver har du ju redan en base. Sjääälvklart ska du komplettera med en Marina. Tycker absolut inte tavlan är rörig; gör sig tvärtom bra på den vita bakgrunden att det händer lite.

IMG_0910.JPG

630
IMG_1023.jpg

660
IMG_1022.jpg
Är du riktigt galet driven mot ytterligheter finns också 113 och 114. Nu tänkte jag fel. Det är väl ETA-verk i din 112, då är det nog roligare med de modeller du har sikte på. Både 113 och 114 har jädrigt bra ETA-verk i sig. Kul att du tänker vitt. Det har jag gjort länge, utan att komma till skott.

Är du riktigt galet driven mot ytterligheter finns också 113 och 114. Nu tänkte jag fel. Det är väl ETA-verk i din 112, då är det nog roligare med de modeller du har sikte på. Både 113 och 114 har jädrigt bra ETA-verk i sig. Kul att du tänker vitt. Det har jag gjort länge, utan att komma till skott.
Är faktiskt ETA i dessa två också, men inte lika fina bryggor då de har täckt baksida.
Någon får gärna rätta mig nu, men jag tror att OP I och OP II i princip är samma verk som OP X och OP XI bortsett svanhalsregulatorn.

Är faktiskt ETA i dessa två också, men inte lika fina bryggor då de har täckt baksida.
Någon får gärna rätta mig nu, men jag tror att OP I och OP II i princip är samma verk som OP X och OP XI bortsett svanhalsregulatorn.
Jag kom på det. Jag vet det är ETA i båda. Jag har ju min 243 och där är det skruvad täckt baksida. Skulle jag köpa ytterligare en Panerai skulle den frågan inte vara en issue. Jag kan tycka att att det ser mer tolligt ut med täckt baksida, lika väl som jag kan tycka det är kul med safirbaksida men över tid blir det en fråga som får väldigt lite betydelse, för mig. Din fråga om urverket kan jag inte svara på. Där får vi hoppas på att någon annan vet och vill svara.

393 - Guld
Stålversionen 392 i min bild ovan ;)
Jag saknar min 392 konstant.

Fantastisk klocka på alla sätt, bortsett från höjden som fan var i överkant när jag var owg och daglig användare av skjorta.

Det är min högst personliga åsikt ska tilläggas, och med en mer passade jobbklocka på plats så är det inte alls omöjligt att det blir en 392 igen.
Brorsan 1392 tycker jag inte alls är lika snygg.

• Like
Reactions: Rey
Jag saknar min 392 konstant.

Fantastisk klocka på alla sätt, bortsett från höjden som fan var i överkant när jag var owg och daglig användare av skjorta.

Det är min högst personliga åsikt ska tilläggas, och med en mer passade jobbklocka på plats så är det inte alls omöjligt att det blir en 392 igen.
Brorsan 1392 tycker jag inte alls är lika snygg.

Det är ju lite smaksak det där med höjden! Tycker faktiskt den är precis lagom, ger klockan en skön robusthet men förstår dig som använder skjorta om det skär sig där för dig! Använder själv inte skjorta dagligen men då jag gör det tycker jag iofs inte att det är några problem att få in den under manchetten, kanske beror på att jag har lite större skjortor (är 2 meter +). Håller helt med om att 392 > 1392 ;)

Såg det, sekunden efter jag postade :)

Gällande höjden på 392 är det inga problem, har kört Rolex SD senaste sju åren, ungefär samma höjd.

Höjden är precis lagom! ;)

Det är ju lite smaksak det där med höjden! Tycker faktiskt den är precis lagom, ger klockan en skön robusthet men förstår dig som använder skjorta om det skär sig där för dig! Använder själv inte skjorta dagligen men då jag gör det tycker jag iofs inte att det är några problem att få in den under manchetten, kanske beror på att jag har lite större skjortor (är 2 meter +). Håller helt med om att 392 > 1392 ;)

Höjden är precis lagom! ;)

Precis, höjd är vanesak. Tillhör de som gillar lite mer bitiga klockor, och har faktiskt ännu inte hittat en skjorta som inte klarar av min SD. En större utmaningen med 392 blir nog diametern med kronskyddet, gigantiskt jft med SD:n.

• Like
Reactions: Rey
Precis, höjd är vanesak. Tillhör de som gillar lite mer bitiga klockor, och har faktiskt ännu inte hittat en skjorta som inte klarar av min SD. En större utmaningen med 392 blir nog diametern med kronskyddet, gigantiskt jft med SD:n.
Du får bara ha klockan lite tajtare och högre upp

Tillbaka
Topp