• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Johan_C

Panerai
Go Green!:)
image.jpg
Tack alla goa paneristis för igår, grymt kul att få tjöta lite nörderi även under de större tillställningarna.

Nya klockan på service, så har lite tid att fundera på straps. Ett canvas och ett läder ska beställas. Vad säger ni? Sandfärgat eller grönt canvas? Till en PAM 422.
 

donpasta

Panerai
Varför 74 på bandet?

"One of the most iconic vintage straps that is embedded into the Panerai DNA is the 74 strap that has been linked to the Panerai museum where they displayed a Ref. 6152 with this type of strap. The 74 on the strap is nothing more than a stock number for the museum, but it has quickly turned into a strap that every panerai fan lusts over and wants to add to their collection."

Lånat från en annan hemsida om Panerai
 

PJW

Audemars
2-Faktor
"One of the most iconic vintage straps that is embedded into the Panerai DNA is the 74 strap that has been linked to the Panerai museum where they displayed a Ref. 6152 with this type of strap. The 74 on the strap is nothing more than a stock number for the museum, but it has quickly turned into a strap that every panerai fan lusts over and wants to add to their collection."

Lånat från en annan hemsida om Panerai
Vi är så töntiga :D
 

MAV

Omega
2-Faktor
Ja att min kompis hade en "kampswimmer" som jag fick pilla på var redan sjukt kul men sen att han gick och köpte denna var nästan som jag vann på lotto med :woot:

Skall försöka få med han på en Panerai träff här på västkusten så fler kan se den!!
Låter sjukt häftigt.
Var finns info om Paneraiträffar här på västkusten? Har helt missat. Hade varit kul att vara med på.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Jag gillar verkligen vintagekänslan med 372, men den är för maffig för mig. Vad har man för alternativ om man vill ha bettarini eller 1950 i 44 mm som har 372:s varma färger? 112/560 är bra, men känns lite kalla och tråkiga. Gillar inte de gula indexen på typ 563, känns fake..
 

Asplund

Patek
2-Faktor

Bottega

Cartier
Fan efter KS-festen har jag insett att Panerai gör otroligt fina klockor. Gedigen historia också! Tack @azcii för titten på din PAM112. Även om det inte är aktuellt så var det riktigt kul och klämma på en Panerai.

Vilken hemsida ska jag vända mig för referens, historia samt bildnörderi?
 

kmg

Patek
2-Faktor
Fan efter KS-festen har jag insett att Panerai gör otroligt fina klockor. Gedigen historia också! Tack @azcii för titten på din PAM112. Även om det inte är aktuellt så var det riktigt kul och klämma på en Panerai.

Vilken hemsida ska jag vända mig för referens, historia samt bildnörderi?
Klart du ska ha en panna!!!

Referens: panerai.com, paneristi.com, paneraisource.com, watchbase.com

Historia: perezcope.com, http://paneraiworld.blogspot.se/?m=1 (ta ev det jake skriver med en nypa salt. Han har inte rätt om allt)

Bildnörderi: google is your friend!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Fan efter KS-festen har jag insett att Panerai gör otroligt fina klockor. Gedigen historia också! Tack @azcii för titten på din PAM112. Även om det inte är aktuellt så var det riktigt kul och klämma på en Panerai.

Vilken hemsida ska jag vända mig för referens, historia samt bildnörderi?
Utöver kmg:s tips har du cirkus 600 sidor Paneraitråd att plöja först :D
 

Bottega

Cartier
Klart du ska ha en panna!!!

Referens: panerai.com, paneristi.com, paneraisource.com, watchbase.com

Historia: perezcope.com, http://paneraiworld.blogspot.se/?m=1 (ta ev det jake skriver med en nypa salt. Han har inte rätt om allt)

Bildnörderi: google is your friend!

Tack så mycket!!

Utöver kmg:s tips har du cirkus 600 sidor Paneraitråd att plöja först :D

haha, fyfan jag tänkte precis det. lär ta sin tid!!!!!!!!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
"One of the most iconic vintage straps that is embedded into the Panerai DNA is the 74 strap that has been linked to the Panerai museum where they displayed a Ref. 6152 with this type of strap. The 74 on the strap is nothing more than a stock number for the museum, but it has quickly turned into a strap that every panerai fan lusts over and wants to add to their collection."

Lånat från en annan hemsida om Panerai

Kul info!

Och det känns som att jag pratar med mig själv! :)
 

Bylund

Friends of KS
Skriver i princip aldrig här på forumet men kan inte låta bli att dela med mig när Anders på AW-straps skickar måndagsglädje i ett litet kuvert! En klocka som stundtals varit på väg ut, men som nu sitter säker till nästa ö-råd...;)

Radiomir PAM388
FullSizeRender-2.jpg
IMG_0120.JPG
 
Senast ändrad:

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Okej, nu är jag arg.

Som några av er vet så hade jag min Ferrari FER00019 inne på Kaplans för värdering för ungefär ett år sedan. De sa ordagrant att delar av urverket alt. hela urverket var utbytt mot generiskt, och ville därmed naturligtvis inte göra en värdering. Vi gissade tillsammans att förre ägaren hade tagit ett dopp med den (den är inte så vattentät) och sedan bytt urverket eller så hos icke-AD. Killen på Kaplans antydde dessutom att han tyckte sig se tecken på just saltvattensproblem. Jag har efter det haft ångest länge, exempelvis funderat på hur jag skulle avyttra denna "kopia", fram till att en av urmakarna på Nymans tyckte att det inte är så farligt att lämna in den till dem. Sagt och gjort, dock återkom de med ett konstaterande att de inte hade rätt verktyg för att öppna boetten utan att skada den så de ville skicka den till Panerai. Jag bet ännu mer på naglarna, vad skulle Panerai göra med klockan när de såg hur det stod till, slå sönder den måhända?! Jag godkände transporten till Panerai.

Idag återkom Panerai med ett prisförslag för service då klockan går lite sämre än de tycker att den borde. Jag dubbelkollade med Nymans och Panerai borde ha sagt något om något var fel, såklart. Så, klockan är original och Kaplans är ena j-a klåpare. Det här är min andra historia med dem, i den första så trodde de att urverket i en Heuer Montreal var utbytt, vilket blev rejält dementerat av gamle Abel Court (världskänd expert på Heuer och tidigare ägare av just denna Montreal). Kort sagt, jag kommer aldrig sätta min fot på Kaplans igen. Två gånger är nog.

Någon som har något alternativ på klockvärderingssnubbar? Jag har en annan klocka som borde ha ett värderingsintyg i lådan.
 
Topp